Bedenkingen.

Tijdens het schrijven op mijn weblog heb ik nooit muziek aan. Zelfs geen Elvis. Het drijft mijn logische gedachten uit elkaar. Het zorgt dat ik niet onthoud wat mijn volgende zin zal zijn. Nu maak ik een uitzondering. De top 2000 op de pc is op de achtergrond te horen. Heel hinderlijk. Die top 2000 is sowieso erg hinderlijk. Hoe enthousiast ik vroeger ook was, de magie is er voor mij totaal vanaf. Dat begon toen Coldplay met Clocks in de top 10 doordrong. Geweldig nummer hoor, daar niet van, maar top 10 van de beste 2000 nummers ooit gemaakt? Ik vond dat een nummer dan toch al wel op z’n minst 20 jaar moest bestaan. Om in de top tien te komen moest de band toch minimaal één bandlid hebben gehad die een onnatuurlijke dood gestorven is. Liefst twee.

Achteraf heb ik ongelijk. Coldplay in de top 10 is nog prima te behappen vergeleken bij wat er nu allemaal de lijst ingefietst is. Daarnet hoorde ik Guus Meeuwis met Armen Open. Ik had er nooit van gehoord en ik vind het ook helemaal niks. Ik kan me in de verste verte niet voorstellen dat je uit alle nummers die ooit gemaakt zijn, Armen Open van Guus Meeuwis nomineert. Dat is hetzelfde als de Golf kiezen als mooiste auto ontwerp ooit, dat kan ook niet. Of kan dat wel, omdat het nu eenmaal het best verkochte ontwerp is?

Dit bericht is geplaatst in Muziek.

19 reacties op “Bedenkingen.

  1. Jolie zegt:

    Coldplay met Clocks? Weird zeg… zo’n flauwig nummer, ‘Amsterdam’ is veel mooier http://youtu.be/qqRJd65r37w En dat nummer van Guus Meeuwis ken ik niet eens ;-)
    Toevallig zat ik nèt een avondje muziek te luisteren op YouTube… Dat in combinatie met je blog brengt me op een idee, waarom maak je met je lezers geen alternatieve Top-tig?

    Dan nomineer ik “I’m straight” van Jonathan Richman & the Modern Lovers: http://youtu.be/B_exvKnrK6g
    I saw you today, you know, walk by with hippie Johnny.
    Look, I had to call up and say, I want to take his place.

    Briljant!

  2. Margo zegt:

    Als de Golf in de schoonheidsverkiezingen zou winnen zou dat vanwege haar schoonheid moeten zijn en niet vanwege haar succes in de verkoop. Dus die vergelijking gaat mank. En die top 2000 waar ik nooit naar luister, wordt toch samengesteld uit wat men de mooiste nummers vindt? Waarom luister je er überhaupt naar?

  3. Ximaar zegt:

    Het is ook de top2000 van de radio-2′luisteraars. Die van de radio-3-luisteraars of radio-4′luisteraars zou er compleet anders uitzien en bij radio Veronica zou er veel meer meuk uit Volendam in staan.

    Ik ken alle liedjes en vind het daarom niet zo interessant om naar te luisteren. Met de komst van radion Nostalgia kan je het hele jaar door deze plaatjes horen inclussief wat onbekender materiaal van de 50′er jaren. Af en toe luister ik daar wel eens naar in ouderwetse middenGolf-kwaliteit. :-)

  4. Mack zegt:

    Ximaar, dat ben ik wel met je eens dat het om radio-2 luisteraars gaat, maar aan de andere kant verklaart dat weer niet Child in Time zo hoog. Plus dat ik denk dat er zo aan het eind van het jaar een hoop radio 2 luisteraars bijkomen.

  5. ria zegt:

    Ik luister ook, geen idee waarom ;-)

  6. Fien zegt:

    Ik heb nooit de radio aan. Ook niet in de auto.

  7. robschimmert zegt:

    Het spijt me geweldig . Ik heb de eerste versie gewaardeerd. Maar aan herhalingen van herhalingen die ook nog eens x keer zijn uitgekauwd, kan ik geen lol meer beleven.

  8. robschimmert zegt:

    En dan heb ik het natuurlijk over de top 2000 op zich. Want aan dat gefrommel van Meeuwis moet je toch geen woorden vuil maken.

  9. Bjorn zegt:

    Goeie regels!
    - minstens 20 jaar oud
    - minstens 1 bandlid die een onnantuurlijke dood is gestorven

  10. Ximaar zegt:

    @Mack dat van Deep Purple is een voorzetting van de Top100 allertijden die Veronica voor die tijd in de 70′er en 80′er jaren met Kerst uitzond. Deep purple heeft een grote fanclub van babyboomers en die zijn inmiddels op de leeftijd van radio-2 aanbeland. Ik hoor daar qua leeftijd ook bij en vind Child in Time een goed nummer, maar hou ook van Gigue van Jon Lord en die zal wel niet in die lijst staan.

    Die fanclub organiseert dat goed en laat hun stemmers niet op veel verschillende nummers stemmen zoals bij de Beattles of Abba, dat verwatert waardoor je nooit op 1 nummer veel stemmen krijgt. Als de Abba fanclub 1 plaatje voordraagt en de andere uit de top2000 weghaalt, dan staat dat ene plaatje bovenaan hoe pruttig dat plaatje ook mag zijn.

  11. Laurent zegt:

    Ach, dat is natuurlijk weer zo’n stemfanclub van Guus Meeuwis geweest die dat voor elkaar heeft gekregen.

  12. s1m0ne zegt:

    Golf, mooiste ontwerp ooit? Ben je nu helemaal betoeterd! Uggs zal ook wel t meest verkochte laarsgeval onder de laarzen zijn maar spuuglelijk. Het gaat om kwaliteit en niet om de kuddekiezende meute waardoor de kwantiteit hoog is. Zo nietszeggend!

  13. Mack zegt:

    Ho, maar een Golf heeft wel degelijk kwaliteit. Het is jammer dat er eind jaren ’90 zo’n bende ict-ers in ging rijden, maar het is wel een icoon.

  14. Mack zegt:

    @Jolie: Misschien over een poosje. Wat een raar nummer nomineer jij daar. Dat kan ik ook wel zingen.

  15. Jolie zegt:

    @Mack, ja hè hè! Net als Elvis toch? ;-)
    Maar in de extra tijd moet een eigen top 10 er wel afkunnen, vind ik. Zelf zit ik er alvast één te bedenken..

  16. Mack zegt:

    @Jolie: Ik had het niet door. Ik dacht even dat je het meende.

    Top 10 is altijd lastig. Uit mijn hoofd: Beautiful day-U2, Viva la Vida Coldplay, Suspicious minds Elvis, Piano Man-Billy Joel, Born to run-Bruce Springsteen, Whole lotta Rosie AC/DC, en verder kom ik even niet.

  17. Mack zegt:

    Une belle histoire -Michel Fugain, Memory Motel – Rolling Stones, Toveren-Herman van Veen, Wonderwall Oasis.

    Maar het hadden ook tien anderen kunnen zijn. ;)

  18. Jolie zegt:

    @Mack, ha, dat is toch al een veel origineler lijstje dan dat lijstje met dat gegil van Ian Gillan-alsof-ie-met-zn-ballen-tussen-de-deur-bleef-zitten dat ik al 10, 20 jaar moet aanhoren tussen kerst en oud-en nieuw ;-)
    Moi heeft ook een lijstje gemaakt, op mn weblog, het hadden er inderdaad ook 30 andere kunnen zijn ;-)

  19. Frans54 zegt:

    Gewoon een fanclub beginnen en alle leden op hetzelfde nummer laten stemmen.

Zegt u het maar

