Het lied van de zeilschippers

Het boek wat ik in de vorige eeuw het vaakst heb gelezen is 'Het lied van de zeilschippers' van Marinus van Goeree uit 1958. Ik heb het boek gekregen van mijn moeder, die het in haar jeugd weer vaak gelezen heeft. Het verhaal speelt in de 19e eeuw en gaat over een jongen, Nico Donkelaar, die niet als arbeider op het land wil eindigen, maar het schippersvak wil leren. Uiteindelijk lukt het hem om schippersknecht te worden bij een schipper die bekend staat als een van de beste zeilers uit het vak. Met veel pech, kou, wachten, honger en ellende doorstaan ze de winters terwijl ze 's zomers het mooiste beroep ter wereld hebben.
Uiteraard wilde ik ook binnenvaartschipper worden. En piloot, en politieagent, nieuwslezer, Cruijff, autocoureur en de hele hutsefluts.
Vandaag liep ik tussen de middag een rondje langs de Arkervaart en zag daar diverse schepen aangemeerd liggen. Op eentje was een schipper bezig met onderhoud terwijl de zon lekker scheen. Twee enorme scheepskatten hadden hun toevlucht aan wal gezocht. Toen ik ze naderde, haastten ze zich om weer aan boord te komen. Ik keek ze na terwijl ze de kajuit in verdwenen en wist het ineens weer zeker: Ik wil schipper worden.

Met de wind in de zeilen,
met een bries in het want,
over brede rivieren
door dit sappige land.

UPDATE 24-6-05: En vandaag tussen de middag zag ik allemaal van dat lichtgroene bikinispul op de boten ronddartelen, dus nu wil ik helemaal schipper worden.

14 reacties op “Het lied van de zeilschippers

  1. Peng schreef:

    Jamaar Mack, als het dan stormt?? Dan zit je nu lekker binnen in je warme stevige huisje. En als schipper regen je helemaal nat terwijl je probeert te kiezen tussen zeeziekheid en verzuipen. 😀

  2. marina van dongen schreef:

    En met mevrouw Mack als Kniertje handenwringend aan wal, terwijl ze verzucht ‘de vis wordt duur betaald’…

  3. de P. schreef:

    Ik wilde een tijdje pater worden, met zo’n bruine pij. Echt waar… Maar daarna weer gelukkig piloot en brandweerman.

  4. Giga schreef:

    Leuk dat er nog meer mensen zijn die dit boek kennen en er ook veel plezier aan hebben 🙂

  5. Kwebbel schreef:

    Probeer eens een een tochtje met de Kameleon

  6. Wieneke schreef:

    Ik weet niet, hoor……na lhet ezen van dit logje zit het deuntje Ferme jongens in mijn hoofd.
    Ferme jongens, stoere knapen, foei hoe suffend staat gij daar. Zijt gij dan niet welgeschapen, zijt gij niet van zessen klaar??? Lalalala…..de rest weet ik niet meer.
    Kan het niet helpen…heb toch nog maar 2 witte wijn op.
    😀

  7. mack schreef:

    Flessen?

  8. Wieneke schreef:

    😀

  9. Peng schreef:

    @ Wieneke; Welgeschapen? Whoa. Daar heb ik tegenwoordig heel andere gedachten bij. *zichzelf even onder een koude douche gaat zetten en de warmte de schuld geeft* 😀

  10. Peng schreef:

    En dat ‘van zessen klaar’ is ook UITERMATE verdacht, nu ik er zo eens wat langer over nadenk.
    En ik heb maar één wijntje op. Glas. 😛 😉

  11. mack schreef:

    Peng, het ging over een jeugdboek hier hoor.
    *heeft 4 kratjes bier op en zwicht nog niet*

  12. Peng schreef:

    Naar Zee
    Ferme jongens, stoere knapen,
    Foei! hoe suffend sta je daar?
    Zijt ge dan niet wel geschapen?
    Zijt ge niet van zessen klaar?
    Schaamt je, jongens, en gaat mee
    Naar de zee, naar de zee!
    Dat ’s een leven van plezieren,
    Dat ’s een leven van stavast!
    Zoo de wereld rond te zwieren
    In het topje van den mast;
    Thuis te zijn op ied’re reê…
    Komt ga meê naar de zee!
    Laat ze pruilen, laat ze druilen,
    Laat ze schuilen aan het strand;
    Loopt Jan Salie op zijn muilen,
    Jan Courage kiest het want.
    Hola, Bootsman! alles reê?
    Wij gaan meê naar de zee!
    UITERMATE verdacht!!
    *joho en een vat met rum*
    😀

  13. Lennard schreef:

    Ik denk dat Albert het wel een leuk lied vind.

  14. Wieneke schreef:

    Nou, Peng, die kouwe douche heeft je wel goedgedaan 😀 Wat een geweldig lied eigenlijk, he?
    Nou kan ik het tenminste helemaal uitlallen 8)

Zegt u het maar

