De bocht der bochten.

Deze mevrouw zal u misschien niet direct bekend voorkomen maar als u goed kijkt ziet u wellicht iets bekends. Ze heet Viviane en is de zus van de in 1994 overleden legendarische F1 coureur Ayrton Senna was volgens velen de beste coureur aller tijden en ik ben het daarmee eens. Senna zelf vond zichzelf wel een goed coureur maar volgens eigen zeggen was zijn neefje Bruno beter. Bruno is de zoon van Viviane en ik verwacht hem volgend jaar in de formule 1.

Persoonlijk denk ik niet dat een familielid met dezelfde naam ooit beter kan worden dan zijn wereldberoemde vader, moeder of oom die reeds de top heeft bereikt. Ik kan het niet bewijzen maar het is onmogelijk volgens een wetenschap die nog niet ontdekt is. Ralph kon niet beter worden dan Michael, Yordi niet beter dan Johan en Julian niet beter dan John.
In elk geval, morgen wordt de mooiste F1 race van het jaar gereden, die van Spa-Francorchamps. Een schitterend circuit in de heuvels van de Belgische Ardennen. De omgeving ademt het hele jaar de sfeer van F1. Plaatsennamen in de buurt hebben magische klanken als Stavelot, Malmedy en Francorchamps. En natuurlijk heeft het circuit van Spa de bocht der bochten, de Raidillon, beter bekend als Eau Rouge, naar het gelijknamige beekje dat er stroomt en waarvan het bruine water met een beetje fantasie rood genoemd kan worden. Roodbonte koeien zijn ook bruin, dus die benaming is terecht.

Ayrton Senna was de koning van Eau Rouge, in zijn tijd was hij de enige die volgas deze steil omhoogklimmende bocht durfde te nemen. Toen dit wapenfeit algemeen bekend werd durfde ineens iedereen deze bocht volgas te nemen, maar ik weet zeker dat er morgen coureurs zijn die toch even hun voet liften voordat ze deze bocht aansnijden. Naar verluidt is Eau Rouge een groot deel van het jaar openbare weg. Elke keer als ik er was, was hij i.v.m. de race afgesloten en mocht ik er niet tegenop. Maar ik had hem zeker volgas genomen. Met een gewone personenauto lukt het je toch niet om veel harder dan 70 tegen de helling op te komen en begrijp je die hele ophef over die bocht niet.

10 reacties op “De bocht der bochten.

  1. Bjorn schreef:

    Twee dingen: Spa Rood krijgen ze opvallend helder in een fles voor een beekje met bruin water. Youri was beter dan Jan. George Bush Jr. hield 2 termijnen uit en Sr maar 1. En ik denk dat Hans een veel betere Alfa Romeo-rijder wordt dan zijn vader.

  2. frans54 schreef:

    Sven Kramer. Doet dat een bel rinkelen?
    Dat openbare weg moet je met een flinke schep zout nemen. Dat is alleen incidenteel het geval, meestal op woensdag als de restanten van de vorige races al opgeruimd zijn en nog begonnen moet worden met opbouwen voor de volgende.

  3. frans54 schreef:

    @Bjorn: ik Hans voor slimmer aan dan om Alfa Romeo rijder te worden.

  4. mack schreef:

    Yp Kramer was inderdaad een wereldberoemde topper. Komop zeg. En Jan Mulder, ze hebben het nu nog over hem in Brazilie.

  5. Smitsky schreef:

    Ik weet niet of het daar was (wel in Beligië), maar kan me herinneren dat ik in een lelijk eendje een gigantische helling op moest. Met klamme handen achter het stuur..

  6. Hermanus schreef:

    ik heb even goed gekeken en inderdaad, ze heeft iets bekends.
    Ze heeft Ayrton’s helm op !

  7. Irene schreef:

    Hee, daar kwamen wij zaterdag en zondag langs. Ik dacht al er is zeker wat gaande, maar de enige auto’s die we zagen stonden met zijn allen in een hele lange file, in de andere richting. Ik ben ook wel eens over dat circuit gereden en vond de bochten niet opzienbarend maar dat kan komen omdat de audi niet toegeeft aan dat soort kinderachtigheden. ;-p

  8. kidtwist schreef:

    Op de Playstation durf ik hem ook volgas te nemen. Zelfs met een paar biertjes achter de kiezen.

  9. mack schreef:

    @Kidtwist: Mag ik een keer komen spelen?

Zegt u het maar

