Ondankbare hond

Ik ben niet gauw bang van een hond. Ze kunnen hooguit een keer bijten denk ik meestal. Alleen agressieve pitbulls zou ik niet benaderen uit angst dat die zich vast bijten en niet meer los laten. De meeste honden willen alleen even rangorde bepaald hebben en als ze daar een hap bij uitdelen zit ik daar niet zo mee.
Maar gisteren waren wij op visite bij mensen met een Turkse Kangal en die zijn nogal groot. We waren er al eens vaker geweest en toen speelde ik nog met hem, al kon hij mijn bovenbeen in zijn bek nemen. Het beest heeft een enorme kracht. Een week lang blauwe plekken had ik na het spelen met Igor.

Igor wordt echter dominanter. Als er iemand langs de tuin loopt laat hij zijn gezag gelden. En toen ik binnenkwam greep ik hem eens even goed vast, en hij greep me weer gelijk in mijn bovenbeen. En Igor liep expres tegen me aan en duwde me aan de kant alsof hij duidelijk wilde laten merken wie de sterkste was. Hij dus. De baasjes gaven aan dat je eigenlijk alles met hem kon doen, alleen tijdens het eten was voorzichtigheid geboden. Dus toen ik mijn Schnitzel XXL niet meer op kon gaf ik Igor een stuk die dat voorzichtig van me aanpakte. Ik klopte hem op zijn rug en de baasjes zaten verbaasd te kijken. Toen hij het op had en ik mijn hand op zijn kop legde (honden schijnen dat als overheersend te ervaren) pikte hij het niet en greep me. Zijn baas gooide gelijk een stoel tussen Igor en mij en trok hem naar binnen. En daar had ik geluk want ik wilde Igor grijpen, als straf omdat ik dacht dat ik wel overwicht zou hebben. Maar zijn baas zei dat Igor niet onder de indruk raakte van mensen die niet bang voor hem waren en dat ook zij zelf in zo'n geval voorzichtig waren.

Wat later kwam Igor weer bij me en ik aaide hem maar hij moest niks meer van me hebben, de ondankbare Turkse hond die een stuk schnitzel van me had gekregen. Weer wilde hij me grijpen en voor het eerst dacht ik dat het misschien beter was om deze hond ongemoeid te laten omdat ik dit toch niet ging winnen en het vanavond sowieso niet meer goed kwam tussen Igor en mij. Igor werd naar binnen gestuurd, en dat deed hij met veel tegenzin omdat hij naar mij toe wilde. En een uurtje later toen hij weer buiten kwam voelde ik me niet op mijn gemak. Want deze hond was duidelijk niet onder de indruk van mij, en het was bepaald geen teckelformaat. Voor het eerst in een jaar of vijf voelde ik me wat angstig voor een hond.

20 reacties op “Ondankbare hond

  1. Laurent schreef:

    Sjesusss, wat een monster, die foto!! Daar zou ik dus helemaal niets van moeten hebben hè, zo’n groot beest dat nog agressief is ook.
    Ik kwam wel eens bij iemand die ook een grote hond had die nogal waaks was, maar mij werd verteld dat ik die gelijk eens lekker moest aaien en dan was het ook meteen goed. Dat was in wezen toch een lobbes.

  2. rob hamilton schreef:

    Is het niet een idee om die eens op Marianne Thieme af te sturen? Weet ze tenminste meteen waarvoor ze bezig is.

  3. Eva schreef:

    Is dat een hond? Geen groot kalf?

  4. Margo schreef:

    Jeetje wat een kalf!!

  5. Xiwel schreef:

    Dat lijkt mij geen huisdier, maar een staldier.

  6. Eva schreef:

    Of dat mannetje is heel klein, dat kan natuurlijk ook.

  7. mack schreef:

    @Eva: Nee, want die komt bijna tot de dakrand.

  8. sunseekers schreef:

    Muilkorf aan en een zadel erop. Leuk voor die kleine jongen van jullie. Verder het advies om nieuwe vrienden te zoeken, een snitzel kan je bijna overal eten.

  9. Emma schreef:

    Een béétje boekhoudcommando… O nee, laat maar.

  10. Dirk Faam schreef:

    Ik vind het schandalig dat ze een hond op die lillyputter af sturen!

  11. Mark schreef:

    Honden zijn super, tot op een zekere hoogte! Ben het sunseekers eens, muilkorf om en opzadelen!

  12. Mellody schreef:

    Ja, honden zijn leuk tot op een zekere hoogte van max. 40 cm . Dit noem ik meer paard. Ik ben niet zo’n paardenliefhebster.

  13. ria schreef:

    Allemachtig wat een beest en ook niet erg vriendelijk zo blijkt, ik snap niet dat ze die niet even apart zetten als er visite is…

  14. Smitsky schreef:

    Vind je toch wel een held hoor! Ik had hem geen schnitzel durven geven.

  15. Yukiko schreef:

    Nog altijd niet zo gevaarlijk als een houten bankje.

  16. mack schreef:

    De overeenkomst met de hond is dat de bazin van het houten bankje ook geen controle over hem had.

  17. Irene schreef:

    De reden waarom mensen een dergelijke hond als huisdier hebben kan volgens mij alleen maar een heel erg foute reden zijn.

  18. Yukiko schreef:

    Je bedoelt dat ik geen controle over jou had, dat is wat anders 😉

  19. Pauline schreef:

    Wie wil er nou een vleesetende koe als compensatie? En waarom komt er, ondanks een waarschuwing, zo’n overheersersdrang in jou boven? Vind ik helemaal niet passen.

  20. Tom schreef:

    Bij de aanschaf van een hond – welke dan ook – houd je natuurlijk ook rekening met je omgeving, dus factoren die voor jou als sociaal wezen belangrijk behoren te zijn om in die omgeving goed te kunnen functioneren, zodat anderen ook naar jou toe goed kunnen functioneren. Dan is het soms noodzakelijk je keuze ietwat bij te stellen m.b.t. bijvoorbeeld de aanschaf van een hond. Neem je deze regel in acht, zit het wel snor. Helaas zie je maar al te vaak, dat dit niet altijd wordt opgevolgd en de combinatie van hond en baas niet binnen onze samenleving passen. Vaak ook een kwestie van intelligentie.
    Kijk maar omm je heen, dan begrijp je wat ik bedoel.

Zegt u het maar

