Opsporing verzocht

In België verjaart in 2015 een moordzaak  die op betreffende datum 30 jaar terug plaatsvond. Het betreft het laatste wapenfeit van de zogenaamde Bende van Nijvel die voor het laatst van zich liet horen op 9 november 1985, maar op die dag ook gelijk acht mensen vermoordde bij een roofoverval op een supermarkt. Hoe deze bende altijd uit handen van justitie heeft kunnen blijven is mij een raadsel. Complottheorieën in overvloed, maar complottheorieën irriteren mij. Bewijzen ontbreken en de bedenker ervan heeft altijd een groot belang bij zijn ‘verzinsels’ omdat er dan grote aandacht en bewondering naar hem uit gaat. Ze worden verteld op de hooghartige toon van iemand die zich belangrijk acht omdat hij eenmaal meer weet en sneller doorziet dan een ander. In Nederland hebben we een misdaadjournalist die er ook erg goed in is.

Er is een Belgische rechercheur die al 25 jaar aan het speuren is op een dood spoor. De man heeft nog vijf jaar de tijd en zal zich tot het uiterste inzetten om de schuldigen voor het gerecht te brengen. Een levenswerk, mag je wel zeggen. Alleen al daarom moeten we hopen dat de zaak opgelost gaat worden. Er lopen mensen op de wereld die meer weten. Er moet er toch ooit één zijn mond voorbij praten? Waar zijn de sporen? Een uitgebrande Golf GTI, wat kogelhulzen, en de getuigenissen van mensen die erbij waren, daar moeten ze het mee doen. Er zijn 28 doden gevallen door toedoen van de bende, en mogelijk zelfs 29 als de agent die op de vluchtauto schoot iemand geraakt heeft.

In Nederland hebben we wel eens geruzie over uitzending van tv-programma’s die het landsbelang (lees: SBS6) dienen  maar dit lijkt me er nu bij uitstek één. Ik denk dat het voor de toekomst van België cruciaal is dat deze zaak voor hij verjaart wordt opgelost. Zo niet, valt het land uit elkaar. België heeft een grote overwinning nodig.

Mocht u iets verdachts gezien hebben, op 9 november 1985, belt u dan met de politie van Aalst, 053 73 27 27. Ik herhaal:

8 reacties op “Opsporing verzocht

  1. Laurent schreef:

    9 november 1985…dat moet een ellendige dag voor mij geweest zijn, want in een week voor de tentamenweek in het jaar dat mijn studie werktuigbouwkunde goed mis begon te lopen. Meer kan ik me er nu niet van herinneren.

  2. Kipdelek schreef:

    Excuses moi, 9 november 1985 was ik nog niet geconceptioneerd. En mijn ronddolende ziel was druk met andere zaken, dus helaas..

  3. Margo schreef:

    Nee toen was ik niet in Aalst of omstreken en heb ook niets verdachts gezien. Of ik heb alleen maar verdachte zaken gezien en weet niet beter.

  4. Xiwel schreef:

    Ik ben niet zo complotterig, maar hou wel alle optisch open. Mijn idee is dan ook als de bende van Nivelles (ligt in Wallonie) tegen de lamp loopt, dan kunnen meteen de malligheid rond Vanden Boeynants en de vleesmafia oplossen. Dwz het zal wel allemaal aan malkander hangen.

  5. Mack schreef:

    Xiwel, je zegt toch ook niet dat je naar Paris bent gefietst ofwel? Ik weet het niet hoor. Het lijkt er inderdaad sterk op, maar waarom niet een groep criminelen die alleen uit was op onrust stoken?

  6. Xiwel schreef:

    @Mack: Nou ik zeg gewoon dat ik naar Rio de Janeiro ga en niet naar Januaririvier. 🙂
    Voor de rest weet ik echt niet wat de motieven van die bende was. Maar dat ze het op een bepaalde super- of beter hypermarktketen hadden voorzien en erg veel slachtoffers wilden maken was wel duidelijk. Ik hoop vooral dat ze het toch ooit oplossen en dat de verantwoordelijken ooit worden gepakt.

  7. Mack schreef:

    Ja, dat hoop ik ook ja. Maar ik begrijp niet waarom er zo weinig aanwijzingen zijn. Als ik potverdorie een flitspaal omzaag weten ze me een jaar later nog te vinden.

  8. Margo schreef:

    Hoeveel heb je er omgezaagd Mack?

Zegt u het maar

