Het Italovirus

Als ik geld genoeg had, zou ik een andere auto kopen. Een Italiaanse, dat staat vast. Voor mij is er niks dat mij hetzelfde gevoel geeft. Een Franse GTI of een Japanse rallyracer komen in de buurt maar zelfs die krijgen, als het er op aan komt, mij niet zo in vervoering als een snelle Italiaanse auto. Tegenwoordig gaat het totaal de verkeerde kant op met de auto's. Ik hoorde vanochtend dat het aantal nieuwe auto's dat werd teruggeroepen naar de fabriek was gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, en dat de werkelijke cijfers nog hoger liggen omdat sommige grote merken weigeren inzage te geven in de aantallen die teruggeroepen werden.

Nee, auto's zijn niet meer wat ze geweest zijn. Het lijkt wel of ze meer dan vroeger een middel zijn geworden om je buurman af te troeven. Argumenten voor de aankoop zijn de smalst mogelijke naden tussen de portieren of de zachtheid van het materiaal van het dashboard. Serieus waar zijn er mensen die daar mee pochen. Ik stel me dan altijd iemand voor die de hele dag het dashboard van zijn nieuwe auto loopt te likken. De motor wordt door veel merken het liefst afgedekt met een plastic kap, waar slaat dat op? Welke autohater heeft dat ooit verzonnen? Opties, ook zoiets, wat boeit dat? Rijden moet het, en zo licht mogelijk. Het liefst met ouderwetse handbak. Nee, auto's met een hoge afleidingskwaliteit, uit het zicht gehouden motoren, en die bol staan van de opties, kunnen mij gestolen worden. Bah. Autohaters, dat zijn het.

Ik ben besmet met het Italovirus. Als ik geld had zou ik een andere kopen. Geen nieuwe, want nieuwe zijn het gewoon niet. Nee, ik zou een nog oudere auto kopen. Eentje die vlammen spuwt uit zijn uitlaat. Maar oude Italiaanse auto's, daarvoor moet je pas echt rijk zijn. Ik twijfel tussen een achterwielaangedreven Alfa Romeo 75 of een vierwielaangedreven Lancia Delta HF Integrale.

22 reacties op “Het Italovirus

  1. Giva schreef:

    Ja maar waarom dan??? En niet aankomen met … tja dat is een gevoel, dat kun je niet uitleggen! Ok auto’s van plastic doen niet solide aan. Hoewel ik veel Citroën heb gereden en die hadden ook ’n plastic motorkap en daar zag je echt niets van! Maar ik wil wel een beetje comfort. Jij bevriest in je Alpha las ik ergens, dat is toch geen comfort?? Leg nou eens gewoon rationeel objectief uit waarom die oude roestbakken zonder enig comfort te verkiezen zijn boven een moderne Japanner!
    (reageer ik hier zowaar op een autologje?!)

  2. Mack schreef:

    Oke dan Giva. Ten eerste zit je laag. Ten tweede hoor je knallen uit de uitlaat komen. Ten derde is comfort voor mietjes. Ten vierde hebben Japanse autofabrikanten geen designers in dienst, ten vijfde klinkt de motor als het gezoem van een kontvibrator, ten zesde ga je je moderne Japanner nooit in de was zetten omdat dat zonde van de was is, ten zevende snap jij er helemaal niks van want Citroens hadden een echt plastic motorkap, maar ik heb het over de afdekplaat onder de motorkap die veel mensen voor een moderne motor aanzien, ten achtste ben ik voor Citroens, ten negende hebben wij zelf ook een Japanner en ten tiende klinkt alles wat in het Italiaans wordt uitgesproken mooier dan Japans, met uitzondering van Hayabusa.

  3. Mack schreef:

    En ten elfde heb ik geen idee hoe een kontvibrator klinkt, maar ik stel me zo’n homogeluid voor. Oef, nog even snel rechtgezet.

  4. Frans54 schreef:

    Auto’s zijn sowieso helemaal niets met hun ingepakte motorblok, nee dan een motorfiets: de techniek vol in beeld (behalve bij de een of andere Japanner die het verschil tussen een scooter en een motor niet kende), en de berijder vol in de wind zodat hij ten volle kan genieten van het geluid van die techniek.(en nu niet aankomen met “moet je vooral bij dit weer zeggen” want ik reed zomer en winter door, heb zelfs bij min 20 gereden en liet de motor alleen staan als het echt glad was)(en dat laatste zouden veel automobilisten beter ook kunnen doen, vooral met al dat bij lage temperaturen extra breekbare plastic)

  5. mack schreef:

    Frans, motoren zijn traag. Afgezien van dat ik ze altijd moet opduwen in de bochten, ben ik in de tijd dat jij je motorpak aan hebt allang op mijn werk.

  6. Laurent schreef:

    Ik ben het helemaal met je eens over die nieuwlichterij.
    Wat er in het verleden ook fout is gegaan, en dat komt ook door die vermaledijde japanners, is dat men de modellen om de drie jaar is gaan wijzigen.Dáárom heeft bijna geen enkel merk meer karakter!
    Die Rover P6 van mij is, behoudens een minieme facelift, dertien jaar uiterlijk ongewijzigd in productie geweest, van 1963 tot 1976. Pas dán gaat een merk ergens voor staan.
    Hij staat nu wel buiten in weer en wind en hij rijdt niet, daar heb ik knagende schuldgevoelens over. Het is inderdaad een kwestie van heel veel geld, en het houdt nooit op.
    Wat oude Italianen betreft: ikzelf zou nog iets verder terug gaan, en een Alfa Romeo Nuova Super tweeliter proberen te vinden. Of anders die eerste Alfa Romeo GTV. Maar de 75 kan zeker ook mijn goedkeuring wegdragen.
    Maar die jij nu hebt is een van de zeer weinig overgebleven moderne ontwerpeen met ongelooflijk veel karakter, dat toch ook.

  7. Laurent schreef:

    @Giva: oh, en een oude auto hóeft niet oncomfortabel te zijn hoor. Met die Rover van mij rijd je zonder (comfort)problemen heel Europa rond.

  8. Laurent schreef:

    Oh, en de Lancia Beta HPE! (ik moest even’Alle Auto’s 1978′ erbij pakken, het boekje waar ik op mijn veertiende uren doorheen zat te bladeren).

  9. Frans54 schreef:

    @Mack: motoren zijn niet traag, sommige berijders er van wel. En in deze tijd van het jaar – waarin dat pak echt noodzakelijk is – ben ik al heen en weer naar mijn werk (als ik dat nog zou hebben) voor jij de ruiten gekrabt en de portierrubbers losgewrikt hebt.

  10. mack schreef:

    @Frans: In rechte lijn zijn ze niet traag nee. Maar het is me ook teveel gay, zo’n motor. Leren pakjes, bij elkaar achterop, zwaaien naar collega’s, nee, ik hou het liever wat mannelijker allemaal.
    @Laurent: Je kunt merken dat er tusssen ons een heel klein generatiekloofje zit. Maar ik kan leven met je keuzes.

  11. Laurent schreef:

    @Mack: ja, het zijn gewoon de auto’s van tussen je tiende en vijftiende jaar.

  12. Laurent schreef:

    Dat was op klassieke Roverevenementen ook altijd goed te merken. Van die mannen van een eind in de zestig reden dan in een Rover P4 uit 1954, want dat was de auto van hun vader, of de dokter uit het dorp toen zij nog jongens waren.

  13. Giva schreef:

    Pfff, daar ben ik even stil van. Van zoveel onzin.

  14. Giva schreef:

    Kontvibrator. Maar je weet wel dat die dingen bestaan?

  15. Xiwel schreef:

    Ik rijdt een tweede hand Giant. Ben er erg tevreden mee, met de eerste trap rijdt ie, waar een auto vaak nog niet eens loopt. Ik heb geen idee uit wel land ie komt. Misschien Taiwan, de USA of gewoon Heerenveen. Hij komt in elk geval bij de fietsenmaker om de hoek vandaan. Die zei dat het een prima fiets was en dat klopte. Heerlijk alles open. Meer cabrio kan je je niet indenken. Nix afdekken, de derailleur niet en ook niet de berijder. Je hoort dan ook alles, zoals de banden die door de sneeuw knarsen langs auto’s die al uren in de file staan te ruften.

  16. mack schreef:

    Ja, ik krijg daar regelmatig via de mail filmpjes over opgestuurd. Over die auto’s worden wij het niet eens, en ik wil dat ook helemaal niet. Ik vind het prima zo. Vergelijk het maar met dat ik een wegwerpcamera ook oke vind en jij niet.

  17. mack schreef:

    Heb jij ook winterbanden onder je fiets?

  18. Martine schreef:

    Ik vind ze allebei lelijk, doet u mij dan maar een Renault A310 Alpine.
    En als ik volgend jaar weer vrijkaarten krijg voor het autoitaliagebeuren in Houten zal ik aan je denken! Echt!

  19. Emma schreef:

    Het Italovirus… daar heb ik ook weleens last van. Maar dan aangaande mannen. En ijs.

  20. mack schreef:

    Mooi werk ja, zo’n Alpine. Brandstoftank aan de voorkant, levensgevaarlijk.

  21. Martine schreef:

    Ik ben een vrouw Mack, kan mij nou schelen waar de brandstoftank zit…als het er maar leuk uitziet.
    En van die vrijkaarten dat is gemeend.

  22. mack schreef:

    Oh leuk Martine, ik begreep het al niet. Ik dacht al, leuk dat je aan me denkt als je daar rondloopt. 😉

Zegt u het maar

