Biologie

Er wordt wel eens gezegd dat de natuur van slag is. Vaak wordt er dan bedoeld dat de knoppen te vroeg aan de bomen komen, waardoor ze naar de knoppen gaan als de vorst weer intreedt. Vroeger met biologie, een van de vakken die me het minst interesseerden, moesten wij met de hele klas op de fiets naar buiten en een verslag maken van wat wij zoal zagen. De leraar verwachtte kennelijk van een mavobrugklas wonderen. De verslagen werden letterlijk niet meer dan een opsomming van wat er waargenomen was. Gras, koeien, lucht, bomen, volgels in V-vorm, etteke etteke. (zo dacht ik destijds dat je etc. uitsprak)

De leraar was onstemd maar gelukkig kwam ik de volgende dag pas aan de beurt en kon mijn verslag nog aanpassen aan zijn wensen. Ik maakte dus een samenhangend verhaal van wat ik gezien had, en lichtte hier een daar iets toe. Eén van de dingen waarover hij ontstemd was, was dat niemand scheen te weten dat het ganzen waren die in V-vorm naar het zuiden trokken. Of naar het noorden, ik weet niet meer welk jaargetijde het was. In elk geval, afgelopen weekend zag ik ze weer, de ganzen in V-vorm. Ze maakten kabaal en ik kon Hans vertellen dat het ganzen waren. Dat is ongeveer het enige concrete feit dat ik heb onthouden van de biologielessen. Ik zag nog een zwerm ganzen in V-vorm, maar deze groep vloog de tegengestelde richting op. Ik zou het mijn biologieleraar nog wel eens willen voorleggen, dit vreemde verschijnsel. Ik kom niet verder dan dat de natuur van slag is.

16 reacties op “Biologie

  1. Frans54 schreef:

    Waren het Canadese ganzen, rotganzen, brandganzen, grauwe ganzen, kolganzen, rietganzen of kleine rietganzen?
    En veel ganzen blijven redelijk in hetzelfde gebied gedurende de winter, trekken dan alleen wat heen en weer, dus de ene keer de ene kant op en de andere keer een andere, zolang er maar grasland te vinden is waar niet zoveel sneeuw op ligt dat ze niet meer kunnen grazen zitten ze in ons platte polder/graslandje prima.

  2. Laurent schreef:

    Ik wou net zeggen. Als het er om gaat dat die beesten het wat warmer zouden moeten hebben zijn ze toch zwaar over tijd. Maar dat heb ik dus mooi nooit gehad hè, op de fiets naar buiten op de middelbare school. Ja, ’s ochtends erheen en ’s middags terug. En dan altijd wind tegen.

  3. Giva schreef:

    Wij gingen naar de sloot om te kijken wat daar zoal in leefde. En we kregen een projectje: vriendin en ik moesten ’s weekends op een ongristelijk tijdstip op de fiets naar een natuurgebied om grijze reigers te tellen. Ik snapte nooit hoe je heen en weer vliegende beesten kunt tellen. Die ganzen vliegen inderdaad niet in dezelfde richting, zijn alleen maar op ziek naar voedsel. Ben ik ook pas achter.

  4. mack schreef:

    Frans, volgens mij waren het wilde ganzen. Ah, ik wist dat niet. Dacht dat ze massaal naar het zuiden trokken en dat het normaal gesproken op dit tijdstip nog niet zo koud was. En dat ze in tegengestelde richting vlogen had ik al gewijt aan al die radiogolven die er tegenwoordig in de lucht hangen.

  5. Chaoot schreef:

    Vroeg me ook al af wat die naar allerlei richting, maar wel in V-formatie vliegende ganzen hier in hemelsnaam nog deden (‘jóngens, díe kant moeten jullie ohòòp’). Nu snap ik het!
    Mijn dank is groot.

  6. FrankieP schreef:

    Ik ben ervan overtuigd dat die V-ganzen alleen maar vrouwtjes zijn. Ik bedoel: dat geklets van die beesten houdt toch nooit op? Je ziet het ook aan hardloopgroepjes: mannen concentreren zich gewoon op het lopen; vrouwen lopen terwijl ze kletsen. Zelfs buiten adem zijn schijnt geen enkele belemmering te vormen.

  7. fien schreef:

    Nils Holgersson overlezen, of nog beter voorlezen aan Hans.
    Wordt er nog wel voorgelezen in deze tijd?

  8. mack schreef:

    Momenteel schiet het er een beetje bij in moet ik zeggen. Maar Hans is ook niet een type dat geboeid zit te luisteren tijdens het voorlezen. Meestal zit hij gewoon met autootjes te spelen als ik me voorlezend uitsloof. Dus inderdaad maak ik me er regelmatig vanaf met een cd-tje dat een verhaaltje voorleest. Van de week vroeg hij dan wel of ik een verhaaltje wilde voorlezen, maar dat deed-ie alleen uit bedtijdtactische vertragingsredenen. Dus momenteel is Tammar de enige die ik voorlees. Het is een boekje met plaatjes van allerlei etenswaren die je dan moet benoemen, maar het enige waar zij in is geinteresseerd is om al die etenswaren sneller dan ik zogenaamd op te eten. En een lol heeft ze dan.

  9. FrankieP schreef:

    Mijn vader las ons vroeger Pipo de Clown voor. Cruciaal daarbij waren De Stemmetjes. Elk typetje kreeg van hem zijn of haar eigen stemmetje: Pipo, Mamaloe, Meneertje Hiep, de Ridder van Bijlo & Bijla, Felitio de zigeuner (ja, met een i en één l). Alleen Petra, het dochtertje des woonwagens, praatte normaal. Zij was ook het normaalst van iedereen in alle verhalen.

  10. FrankieP schreef:

    Zit net op de plee (nu niet meer) en bedenk dat ik Klukkluk vergat.

  11. mack schreef:

    Klukkluk ja, die had zijn eigen klan.

  12. Laurent schreef:

    Ik krijg ook vaak mijn meest briljante invallen op de WC. Ik weet nog dat ik in 1985 ineens helemaal wist hoe ik het moest gaan aanpakken, op de WC van Boutenslaan 14 te Eindhoven.
    Het betreft hier overigens duidelijk een latere versie van Pipo de Clown, waar FrankieP het over heeft. Die ook niet meer door Cor Witsche gespeeld werd. Waar is bijvoorbeeld de Dikke Deur?

  13. Mack schreef:

    De WC van de Boutenslaan? Dat is net zoiets als de zaadhandel op de trekweg.

  14. FrankieP schreef:

    ‘Waar is bijvoorbeeld de Dikke Deur?’
    Verdrongen. Maar dankzij jou nu weer pontificaal onderdeel van mijn adequatio.

  15. Yukiko schreef:

    @Laurent – grappig, mijn moeder heeft haar halve jeugd op de Boutenslaan in Eindhoven gewoond. Zal haar eens vragen hoe het zit met de briljante invallen op de WC aldaar.

  16. Laurent schreef:

    @Yukiko: ze kent dan vast wel de studentenflat aan het Stadswandelpark, waar nummer 14 zich bevindt.

Zegt u het maar

