Zit!

Het is een apart gezicht, zo’n zittende koe. Daarnet, toen ik naar mijn werk ging – op vrijdagavond, je bent hartstikke gek, Mack – zag ik er eentje zitten in de wei. Een koe die zat. Wat een schitterend gezicht. Net alsof hij ergens verbluft over was en er bij was gaan zitten. Alsof hij, als het verbluffende nog wat langer zou duren, een applaus zou geven met zijn voorpoten. Koeha! Overigens had ik natuurlijk geen fototoestel bij me dus dit is een foto van de zittende koe uit Appelscha. Daar was hij een attractie. Op mijn mobieltje zit wel een camera, maar ik heb geen zin me te verdiepen in hoe ik die foto dan opgeladen krijg. En als ik dat wel wist, dan nog ga ik niet remmen om een zitkoe te fotograferen.

13 reacties op “Zit!

  1. Laurent schreef:

    Haha, alsof er iemand langs gereden is die ‘zit!’ geroepen heeft. En nou wacht ze tot ze weer op mag staan.

  2. ria schreef:

    Is dit niet gewoon een tussenfase om te gaan liggen…

  3. mack schreef:

    Nee, beslist niet. Een koe zakt eerst door zijn voorpoten als hij gaat liggen. (hoop ik)

  4. Giva schreef:

    Nou dat vind ik toch knap stom van je. Gewoon eigenwijzigheid, dwars zijn, recalcitrant! Iedereen fotografeert! DUS ik niet. Stom, want nu geloof ik je niet!

  5. mack schreef:

    Daar heeft het niks mee te maken. Ik ben niet iemand die zich op die manier probeert te onderscheiden. Anders had ik ook wel van een of andere niet bekende band die nergens naar klinkt gehouden.

  6. Frankie schreef:

    Was dit niet ’t staartje van een uitgelopen vrijmibo? Je reed er natuurlijk te snel voorbij om de glazen te zien staan.

  7. Mack schreef:

    Nou, ik denk eerder dat hij mij zag aankomen en net achter de bocht ging zitten om eens even te aanschouwen hoe ik de bocht nam. Daar leek het op.

  8. fien schreef:

    Dus de koeien lopen bij jullie al buiten. In de wei grenzend aan mijn tuin zijn alleen de mollen actief en veel hazen dit jaar. Maar nog geen koe gezien.

  9. Laurent schreef:

    Ja, precies. Eén van die bands die in DWDD optreedt.

  10. ria schreef:

    Misschien zijn er ook koeien die eerst door hun achterpoten zakken, wij stappen toch ook niet elke ochtend met hetzelfde been uit bed.

  11. Frankie schreef:

    In mijn gezin van herkomst noemen wij zo’n koe een ‘Kijk, Een Koe’. Toen mijn moeder voor het eerst een koe zag zitten (we reden in de auto) werd ze namelijk dermate hysterisch, dat ze alleen nog maar kon wijzen naar die wei vol koeien, en hyperventileren, waarbij ze ‘kijk, een koe!’ stamelde. Ja, dat waren nog eens duidelijke tijden.

  12. Yukiko schreef:

    Koeien kunnen ook heel goed doodliggen, wist je dat. Je kunt ze alles leren, net honden. Alleen eet ik een hond na dat trucje niet op.

  13. Jenni schreef:

    Heb je al eens geprobeerd om een stok weg te gooien in haar bijzijn? Misschien
    apporteert ze ook.
    Geiten vallen spontaan om als je ze aan het schrikken maakt. Misschien doen koeien dat ook wel. Moet je alleen geen “boe!” roepen, want dan roept ze waarschijnlijk “boe” terug.
    Sjezus Jen, wat slecht.

Zegt u het maar

