De 17 van DWDD

Sorry. Ik bied op voorhand mijn excuses aan voor het feit dat ik nu schaamteloos een concept uit DWDD jat. Maar DWDD heeft het zelf ook weer geleend geloof ik. Ik ga er geen gewoonte van maken maar ik vind het onderwerp té interessant om er niks mee te doen. Het gaat bij DWDD om een lijst van 17 Nederlanders, waarvan u vindt dat die doordat ze anders dachten of deden, Nederland of de wereld een beetje beter gemaakt hebben. Ik ga geen poging doen om het concept te veranderen dus het zijn er 17. U mag er dan eentje uitgooien en er één toevoegen. Het moet gaan om een pionier, iemand die uitzonderlijke prestaties leverde of levert, een ondernemer, een sportman, een weldoener, alles mag. Er is één voorwaarde, de genomineerde moet een vermelding op Wikipedia hebben. Mijn mening telt deze keer niet mee, behalve de eerste keer omdat er 17 in moeten.

Heel asociaal staat er geen vrouw in de lijst, maar dat was bijna onbewust. Toen ik bij nummer 15 was realiseerde ik me dat pas, ik wilde toen Mies Bouwman toevoegen, maar dat zou alleen maar gedaan zijn om een vrouw aan de lijst toe te voegen. Dus dat was niet zuiver.

Iedereen mag maar één keer nomineren en ontzeventienen. U mag er uiteraard noemen zoveel u wilt, maar er komt er maar één bij en er gaat er maar één af. Als u lukraak mensen nomineert, en het is niet duidelijk wie het zou moeten worden, kies ik zelf uit uw opsomming. Dus kijk daar mee uit.

Om te voorkomen dat het een zootje wordt, geef ik beurten weg. Ook daar maak ik geen gewoonte van, maar er komt dagelijks een beurt. Als ik u niet ken maar u wilt ook een beurt, maak dat dan maar duidelijk in de reacties, dan krijgt u die. Ik begin met mijn linklijst. Dus Bjorn mag eerst. Omdat ik ook geen dertig meer ben, doen we één beurt per dag. Na de linklijst komen de bekende en onbekende reageurders aan de beurt.

Dus Bjorn, steek van wal, graag met een kleine motivatie. Omdat Bjorn de laatste tijd nogal druk is op tuf! Twitter, Tuf! tweet ik hem wel even op.

Oh ja, u bent natuurlijk vrij om te reageren, maar het leukst is het natuurlijk wel als u uw geduld kunt bewaren tot u aan de beurt komt. Ongetwijfeld gaat er iets fout in mijn waterdichte systeem, maar we zien wel waar het schip zinkt.

Dan doe ik een dagelijkse update van dit item. Als u scrollt naar beneden ziet u rechtsonder de huidige 17.

Nou, ik ben voorlopig onder de pannen. Succes.

33 reacties op “De 17 van DWDD

  1. Jolie schreef:

    Oeh, ben ik over 7 dagen aan de 17-lijst toe.. Dan zend ik m even in via priveemail (als ik er n nachtje over geslapen heb,) want ehm, fluistertoon, wij varen morgen in de oerlaub 🙂
    Wel een leuk idee! voor mij is het nieuw want ik kijk zelden naar DWDD 😉

  2. Mack schreef:

    Jolie, prima dat je dat doet, maar dan haal ik je naar voren. Want anders haal je er straks een uit die er al uit gehaald is. Ik bepaal gelukkig de regels, dus het mag.

  3. Ximaar schreef:

    Probleem is dat de laatste de meeste invloed op de lijst heeft aangezien zijn of haar keuze er niet door een volgende uitgeknikkerd kan worden. Op Yukiko na zit ik redelijk goed. Heb wel medelijden met degene die dus het eerst aan de beurt zijn.

  4. Eva schreef:

    Ja hallo! Ik wil wel vanavond mijn beurt! Die ga je dus niet aan Jolie geven hè, dan word ik jaloers!! 😉
    (ik ben er za en zo niet, wellicht is dat het eerste euvel? Kun je geen datum per persoon geven dat we onderling kunnen ruilen?)

  5. Laurent schreef:

    Natuurlijk ontdekt Ximaar gelijk alweer een complicatie 😀

  6. Margo schreef:

    Kom op Björn! Wakker worden!

  7. robschimmert schreef:

    Nou, dit belooft echt een klucht te worden. Hoezo dictator Mack? Je lijkt hier al niets te vertellen te hebben.

  8. fien schreef:

    Ja hallo, ik sta niet in die linklijst, en ik reageer ook niet elke dag, maar ik lees je blog wel elke dag.
    Dus ik wil wel een BEURT, Mack, en dan maar achteraan. Geeft niet, ik heb langzamerhand een boel geduld gekweekt met het ouder worden.

  9. fien schreef:

    En ik bedenk dat ik eigenlijk in een riante positie zit.
    Stel je voor, Anusje zet bv. Maxime Verhagen in de lijst. Dan kan ik hem er nog uitknikkeren.
    Ik wacht geduldig af.

  10. mack schreef:

    Dat kan, maar Hermanus kan onder zoveel verschillende accounts inloggen, dat-ie zorgt dat-ie ook weer na jou komt. Vooropgesteld dát hij al wil meedoen he? Heeft Dries Roelvink eigenlijk een wikipagina?

  11. von Bloghausen schreef:

    Ik doe niet mee met die linkse onzin. Maar wil toch mezelf nomineren voor in de lijst. Ik ben tenslotte sinds 2008 verantwoordelijk voor het op de kop zetten van de blogwereld met mijn gevatte, scherpe, hilarische en uitdagende blogs en reacties.

  12. mack schreef:

    Hallo zeg, ik moet ook altijd mee doen met die ultra-rechtse muziekquizjes van jou.

  13. Margo schreef:

    En als iemand niet binnen een dag reageert komt ‘ie onderaan de lijst te staan!

  14. von Bloghausen schreef:

    Och dikke klut, die zou ik nog bijna vergeten zeg. En dan wil ik ook nog even m’n voetbalpoels en m’n kenniskwiz noemen. Zie je wel dat ik een pionier ben?

  15. mack schreef:

    Heb je al een wikipagina, Hermanus?

  16. von Bloghausen schreef:

    oh, er is vast wel iemand die eentje voor me in mekaar wil flansen.

  17. tienet schreef:

    Euh… Ik wil ook wel een ‘beurt’ om het maar zo platvloers te zeggen. Ik lees je blog wel elke dag. Heb tot op heden nog niet gereageerd op je blogs.

  18. Laurent schreef:

    Ik vind een vetorecht wel een idee. Dat je een lijst mag opstellen, maar ook één veto mag instellen. Dit voorkomt rampen als dat Pim Fortuyn als Grootste Nederlander Ooit wordt verkozen, alhoewel hij in deze lijst trouwen wel past. Hitler heeft ook een beslissende invloed gehad, tenslotte.

  19. Mack schreef:

    Zeg, het gaat om mensen die de wereld beter hebben gemaakt, en dat naar de persoonlijke smaak van de nominateur. Je mag helemaal geen lijst opstellen, je mag er ééntje toevoegen en ééntje verwijderen en dat van commentaar voorzien. Voor de rest mag je niks.

  20. Laurent schreef:

    Oh ja,ik was even in de war. Maar mag je dan niet ook gewoon één veto geven? Gewoon, om de negatief ingestelde mensch tevreden te stellen, die alleen maar mensen kan bedenken die absoluut NIET op die lijst mogen staan?

  21. Laurent schreef:

    Of een wat democratischer idee: een veto moet wel door minstens twee anderen ondersteund worden om van kracht te worden.

  22. Bjorn schreef:

    Ik ben principieel tegen de dood van Steve Jobs. De messiasverering die op gang is gekomen is van een wanstaltigheid dat ik mijn iPhones (ja, ik heb mijn oude ook nog) bijna ritueel zou willen verbranden.

    Edoch! De eer om aan deze quiz mee te doen is zo hoog dat ik toch overstag ga. Bovendien, St. Steve heeft niet gevraagd om de verering.

    Ik zou mijzelf graag willen nomineren vanwege de eerste 2 alinea’s dwarsigheid. Maar ik zit niet op Wikipedia.

    Dus: Erik Hazelhoff Roelfzema, de soldaat van oranje. De enige echte held van Nederland.

  23. fien schreef:

    Lezen Bjorn. Toevoegen en eruit gooien. En dat kunnen er een hoop zijn in deze lijst.

  24. Mack schreef:

    En wie gaat de lijst verlaten? Zie rechts onder uw beeld…

  25. Bjorn schreef:

    Jos Verstappen gaat er uit, die lag vooral dwars in de grindbak

  26. Mack schreef:

    @#%^%$$%&&. Maar erg bedankt voor de deelname. Ik ga dit straks nog even in een logje verwerken. We zitten nu midden in TVOH. Is Eva al klaar?

  27. Eva schreef:

    Bijna. Jij zit ook midden in TVOH? Dat valt me dan weer van je tegen, BIG TIME! 😉
    Ik zal je straks antwoord geven. Gewoon in de reacties dus?

  28. Mack schreef:

    Mag ook in de mail. Dat is eigenlijk wel zo verrassend.

  29. Linda de Jong schreef:

    Zeg! Krijg ik vanavond nog een beurt of moet ik weken wachten?? Whoehahahaha… (sorry.. die moest even)

  30. Frans54 schreef:

    Als ik een beurt wil zoek ik wel een aantrekkelijke dame met dezelfde behoefte.
    Maar mijn nominatie zit in de mail.

  31. Mack schreef:

    Hartelijk dank.

  32. Aline schreef:

    Leuk idee… en beter goed gejat dan slecht… nou ja je weet het wel, en waarom zouden we niet meepraten met DWDD… en er een eigen versie van maken…

Zegt u het maar

