De 17 van DWDD (10)

Laurent volgt Kipdelek op in dit spelletje. Laurent woont in Eindhoven, de lichtstad, maar is daar niet zo over te spreken. Hij is een bovengemiddeld goede gitarist die tegenwoordig al brood verdient met muziek. Nog niet zo heel veel brood, maar het kapje is er. Tot nu gooiden alle deelnemers een naam uit de lijst die door mij was toegevoegd, en ook Laurent gaat hierop geen uitzondering maken.

Wie hij eruit gooit: Ruud Gullit. Hele goede voetballer, maar niet van het niveau Cruyff en zeker niet andersdenkend, zegt Laurent. Nee oké, van het niveau van Cruijff (Met ij Laurent, belangrijk detail) is niemand. Maar Gullit maakte ook ploegen kampioen. Bovendien was hij wel andersdenkend, want hij reed altijd in gewone auto’s, niet in dure patserbakken. Dag Ruud.

Wie hij toevoegt: Jan Akkerman. Focus was een van de zeer weinige Nederlandse bands die, begin jaren zeventig, een impact in Amerika gemaakt hebben, en een van de eerste bands in Nederland die begin jaren zeventig meer te bieden had dan slappe liefdesliedjes. Beide hoofdleden, Thijs van Leer en Jan Akkerman, combineerden op zeer eigenzinnige wijze rock, klassieke muziek en jazz in hun spel en composities. Jan Akkerman inspireerde door zijn spectaculaire gitaarpartijen, ook nog eens heel veel Nederlandse jongere gitaristen, en demonstreerde wat je allemaal nog meer op een elektrische gitaar kunt doen behalve simpele rock ’n rollrifjes spelen, aldus Laurent. Ikzelf zou nooit gitarist kunnen zijn. Niet omdat ik dat niet zou kunnen, maar omdat je dan de nagels van je rechterhand moet laten groeien, en daar hou ik niet van. Weet u trouwens waarom de Gipsy Kings altijd gitaar spelen met het uiteinde van de gitaar omhoog wijzend? Omdat het anders niet in de caravan past.

We zijn alweer aanbeland bij de M van Mellody. Ik zal haar vragen haar keuze aan mij door te willen geven.

Wilt u ook een beurt en staat u niet in mijn linklijst, maak het dan kenbaar in de reacties of stuur mij een mailtje.

De lijst is te zien rechtsonder buiten beeld. Even scrollen.

15 reacties op “De 17 van DWDD (10)

  1. Laurent schreef:

    Nou, als je met plectrum speelt hoef je die nagels niet te laten groeien hoor. En staalsnarig klinkt ook zonder nagels als je vingertoppen wat eelt ontwikkelen.

  2. Jenni schreef:

    Focus! Nog steeds geweldige muziek. “House of the King” staat in mijn favoriete hardloopMP3-afspeellijst..

  3. Frankie schreef:

    “Hij is een bovengemiddeld goede gitarist die tegenwoordig al brood verdient met muziek.”

    Het is lief bedoeld denk ik, dus ik kan er niks van zeggen. Wel om lachen.

  4. mack schreef:

    En omdat het waar is kun je er ook niks van zeggen toch?

  5. yukikopesik schreef:

    Omdat ik ook iemand moet gaan bedenken en ik niet zo snel onder de indruk ben van andere mensen, zat ik ook te zoeken naar een muzikant. Maar ja, Nederland brengt toch weinig voort waar ik echt een diepe kniebuiging voor maak. Jan Akkerman is op zich wel op zijn plaats in dat rijtje. Ik zal ‘m d’r niet uit knikkeren in ieder geval, maar ja, ik ben nog niet aan de beurt 🙂

  6. Laurent schreef:

    @Jenni: ja, die moet lekker hardlopen ja! Alhoewel er ergens een maatverspringing in zit, waar ik, en de band waar ik destijds in zat, ons eens tijdens een optreden dermate lelijk in verslikten dat het hele nummer tot stilstand kwam. Soms schrik ik ’s nachts nog wel eens wakker van dat moment…

  7. mack schreef:

    @Yukiko: als je echt niet met de druk kunt omgaan, hoef je niet per se mee te doen hoor. 😉

  8. Jenni schreef:

    @ Laurent: ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Ergens in het nummer lijkt het net alsof het nummer een tel te vroeg invalt.. Dat is inderdaad een beetje apart. Ik kan me voorstellen dat je daarvan gaat zweten!

    Ik heb het even nageluisterd: op 1.10, is dat wat je bedoelt? http://www.youtube.com/watch?v=xK2xQBsOvrY

  9. Laurent schreef:

    @Jenni: precies!! Overal heeft de maat 6 tellen, alleen daar, en op nog een ander punt, slechts 5. En die moet je dus wèl even goed onthouden als band zijnde…

  10. Mack schreef:

    @Jenni en Laurent: ik hou dat gewoon op een fout van Focus hoor, dat ze daar te vroeg verder gaan.

  11. Mack schreef:

    Om gezamenlijk op dat moment zo’n fout te maken vergt toch wel veel talent. Maar aan de andere kant, waarom doen ze zo moeilijk? Als daar de maat ook 6 tellen duurde, was het nummer dan minder geweest? Of is het puur om even te laten merken aan mindere goden dat niet iedereen die techniek beheerst?

  12. Laurent schreef:

    @Mack: het is wel een leuk opfrissende verrassing in het nummer, anders gáát het maar door. Maar er bestaan beslist nummers waarin te moeilijk wordt gedaan, dat is waar.

  13. Frankie schreef:

    Je hebt het raak verwoord, Felicita.

    De duivel en zijn aanhangers vrees ik overigens niet zo. Het zijn de lauwen waarvoor we moeten vrezen.

    Mack, ik hoop uit de grond van mijn hart dat je elke lauwheid uitbant. En dat betekent: elke.

  14. Frankie schreef:

    Mijn laatste reactie moet natuurlijk onder nr. 11. Ik zal dat zelf nog even doen.

Zegt u het maar

