De 17 van DWDD (11)

Via Mellody zijn we al weer aanbeland bij deel 11. Mellody was vroeger mijn buurmeisje, maar niet diegene die meedeed aan TVOH. Ze woont ook in Vaassen, en een paar jaar geleden ontdekte ik haar weblog. Op haar eigen weblog houdt ze zich voornamelijk bezig met haar gezin, op mijn weblog houdt ze zich voornamelijk bezig met het op stang jagen van mij.

Wie zij eruit gooit: Hans Teeuwen. Eindelijk iemand die niet door mij is toegevoegd. Mellody vindt dat de lijst geen cabaretiers of voetballers zou mogen bevatten, omdat die niet zouden zorgen voor verandering of verbetering van de maatschappij. Hans Teeuwen vindt ze wel andersdenkend, maar geen wereldverbeteraar. Eerder een wereldverslechteraar. Ik vraag me dat af. Desondanks snap ik wel wat ze bedoelt. Dag Hans.

Wie zij toevoegt: Samuel van Houten. Van Houten heeft een sneeuwbal gemaakt die steeds groter werd en heeft geleid tot de huidige sociale voorzieningen en rechten in de maatschappij. Verder heeft hij zich sterk gemaakt tegen kinderabeid en ook nog wat betekend voor het kiesrecht en de emancipatie. Omdat Mellody zowel kind is geweest, vrouw is, en ook nog gek is op kiezen, vond ze deze keuze prima. Samuel heeft daadwerkelijk iets gedaan voor de maatschappij, aldus Mellody. Ik moest eerst even nadenken wie Samuel van Houten ook al weer was. Ik dacht eerst aan de eerste Nederlander die voorkomt in het oude testament. Maar nee, hij is van veel recenter. Welkom Samuel.

Morgen is hopelijk de beurt aan Ria. Ik mail de gegadigden maar één dag van te voren. Dat is een combinatie van luiheid en het vertrouwen dat ze wel mee zullen doen. Bij Simone heb ik daar een hard hoofd in. Die laat al tijden niks meer horen en ik heb ook geen e-mail. Mocht iemand Simone kunnen bereiken, al is het via telepathie, graag.

Wilt u ook een beurt en staat u niet in mijn linklijst, maak het dan kenbaar in de reacties of stuur mij een mailtje.

De lijst is te zien rechtsonder buiten beeld. Even scrollen.

42 reacties op “De 17 van DWDD (11)

  1. Laurent schreef:

    Daar had ik nou werkelijk nog nooit van gehoord, Samuel van Houten. Men leert nog eens iets hier…

  2. Mack schreef:

    Geen economie gehad in de 4e klas Mavo? In dat boek stond het, zeker weten.

  3. von Bloghausen schreef:

    Pffff, wat een sufklut

  4. ria schreef:

    Ja hoor, ik mail je morgen, ik slaap er nog een nachtje over 😉

  5. fien schreef:

    Ja, dat is toch de man die de wet tegen kinderarbeid heeft ingediend?
    Een goede keus Mellody.

  6. Laurent schreef:

    @Mack: Ik heb twee economieboeken van Arnold Heertje doorgewerkt in de laatste twee jaar van de middelbare school, maar het staat me niet bij nee.

  7. Irene schreef:

    Goed zo Mellody. De kinderwetten van Van Houten, daar hoef je geen economie voor gehad te hebben op school, maar bijvoorbeeld geschiedenisles.

  8. Mack schreef:

    @Irene: het zijn twee verschillende invalshoeken. Op basis van de geschiedenislessen verdient hij hier inderdaad een plaats. In ons economieboek stond hij te boek als de grootste kapitaalvernietiger aller tijden. Miljoenen kinderhandjes die ineens niet meer mee mochten doen aan de economie!! We moesten gastarbeiders halen om dit grote verlies te compenseren. Zoiets onthou je natuurlijk veel beter.

  9. Frankie schreef:

    Je hebt zelf, ik meen op 25 maart rond de klok van 21.00, tegen mij gezegd dat je Teeuwen psychopatoide vindt (dit woord verzin ik ter plekke, maar daar kwam je mening heel duidelijk op neer). Je vond hem eng, zei je. Weet je het weer? En nu twijfel je openlijk aan zijn wereldverslechteraarschap? (“het zich afvragen” betekent toch echt twijfelen, in deze context).

    Wie moet jij van jezelf te vriend houden en op straffe van wat als je dat niet doet? Denk daar maar eens heel eerlijk over na.

  10. mack schreef:

    Dat klopt ja. Waarom ik het me afvraag heeft niet te maken met het al dan niet te vriend houden van mensen. Het heeft ermee te maken dat ik me afvraag of Teeuwen invloed heeft op mensen. Want als dat niet zo is, kan hij ook geen wereldverslechteraar zijn en als dat wel zo is, dan waren de mensen waar hij invloed op heeft al niet erg stabiel en is het de vraag of die dan slechter zijn geworden.
    Dat ik hem eng vind klopt. Onvoorspelbaar. Jij was degene die hem tot psychopaat bestempelde hoor. Ik ben wel geneigd dat te geloven omdat je volgens mij een redelijk goede psychopatenherkenningssensor hebt.

  11. Frankie schreef:

    Als hij geen invloed had op mensen was hij niet bekend. Zo eenvoudig is het.

    Psychopathie herken ik op kilometers afstand, inderdaad, evenals het mildere en wijd verbreide narcisme. Ik pleit mijzelf daarvan overigens niet geheel vrij, hoe zou dat kunnen in deze wereld? Ik verwijs mensen simpelweg naar hun eigen theewater.

  12. Mellody schreef:

    Ik heb het woord ‘wereldverslechteraar’ niet genoemd. Aaah, wacht ja, ik snap hem. Ik zei dat ik hem en andere caberatiers (waarvan ik Toon Hermans overigens wel enorm respecteer en Herman Finkers ook sterk vind) niet vond passen in een rijtje helden en verzetsstrijders. Dat ik hem geen wereldverbeteraar vond…in tegendeel. Daar heb je het. ‘In tegendeel’. Ja, je hebt gelijk. Indirect heb ik het toch gezegd. Nou ja goed,maar ik zei ook ongeveer dat ik maar beter niet kon zeggen wat ik van Hans Teeuwen vond. En dat laatste , ongezegde, is de hoofdreden waarom ik hem en niet de andere caberatiers en/of voetballers er uit heb gegooid.

  13. Frankie schreef:

    De zo beminde Toon Hermans was – maar uitsluitend achter de schermen – een eersteklas narcist en ongelofelijk botte zak, heb ik mij vorige week laten vertellen door een Haagse medepatient, wiens vader ooit directeur was van het Circustheater. Herman van Veen daarentegen is volslagen okee, dus ook achter de schermen als hij niet in de spotlights staat. Ik kan zulke informatie natuurlijk niet klakkeloos als feiten aannemen, maar ben wel geneigd dit zwaar te geloven van deze Hagenees en dat is niet omdat hij een beachvolleybal voor mij kocht.

  14. Frankie schreef:

    Herman Finkers’ grappen worden grotendeels door zijn broer bedacht. Herman is degene met meer podiumuitstraling, vandaar. De broers schijnen vroeger aan de eettafel al hilarisch te zijn geweest. Finkers is ook okee. Dit heb ik mij weer laten vertellen 15 jaar geleden, door een oude overbuurjongen van de familie Finkers, uit Almelo dus.

  15. Mellody schreef:

    @Frankie: Jammer, dat van Toon. Hij lijkt me zo sympatiek en heeft veel mooie dingen geschreven. Kan me haast niet voorstellen dat zijn gedichten en grapjes niet ook wat van zijn eigen ziel weerspiegelen. Misschien was die directeur van het circustheater wel niet zo’n ‘echte vriend’ , zoals Toon dat omschrijft 😉

  16. Mellody schreef:

    “Mijn leven is oneindig groot
    de hele mensheid woont erin,
    als het alleen mijn leven was
    dan had het hoegenaamd geen zin”

    Niet echt een uitspraak van een narcist, dacht ik zo…

  17. Frankie schreef:

    Deze man werkte als jongen in het theater, in de artiestenfoyer, zoals wel meer jongens een baantje bij hun vader in de zaak hebben. Hij heeft het niet van zijn vader, maar aan den lijve ervaren en geconstateerd.

    Verder wist hij te melden dat niet alle teksten van Toon ook van Toon zelf zijn, wat overigens voor veel meer cabaretiers gold, zoals Wim Kan. Maar dat is weer een ander verhaal.

    Het spijt me je teleur te stellen, Mellody. Maar geloof vooral wat je het liefst gelooft.

  18. Frankie schreef:

    @ Mellody

    Uit het parochieblad hier ter stede van deze maand: “Het fundament waardoor ons huis overeind blijft is niet een bepaalde leer of doctrine, niet een belijdenis of nog zo’n prachtig geschrift. Het fundament is volgens Jezus zelf uiteindelijk het DOEN van wat hij in zijn bergrede heeft voorgehouden:

    Te doen gerechtigheid
    hebt Gij ons aangezegd.
    Dat woord heeft ons bevrijd
    elk ander ons geknecht.
    Geef dat ons niets weerhoudt
    die lange weg te gaan.
    Dat elk zich nu verstout
    uw richting in te slaan.

    (- Huub Oosterhuis, GVL 635)”

  19. Felicita schreef:

    @Mell; het is dat het hier geen zin heeft om hoofdletters te gebruiken. Die vertaalt WordPress toch niet. Maar het volgende wordt wél in hoofdletters gedacht: Mell erin en Mans eruit !

    En dan zeg ík het toch ! Hans Teeuwen is niemand minder dan een reïncarnatie van De Duivel. Die bovendien best veel volgelingen heeft die graag in hun onder buidel willen tasten om zijn satansbijeenkomsten -onder het mom van ‘cabaret’- te bezoeken. En nadien hele intellectuele verhandelingen houden over ‘grensverleggend en moet kunnen’. Nu kan deze drek uit de verwarde hersenen van een mutant ook beter zichtbaar dan verborgen blijven. Komt er zo nu en dan tenminste wat frisse lucht bij en kunnen we de vliegen verjagen die erop af komen.. Degenen die zich het interview met HansePans in het VK-Magazine van een paar jaar geleden nog herinneren, weten dat de man er zelf slecht aan toe is en kampt met zware depressies en verslavingen.

    Vlak overigens zijn zwakkere broeders als Bert Visscher en André Manuel ook niet uit ! Eveneens volle zalen trekkers. ‘Beroepshalve’ zit ik er regelmatig tussen, maar bij de laatste twee heb ik voortijdig de zaal verlaten. Bij Hansl zou ik werkweigeren ;).

    Herman van Veen ‘deugt’ inderdaad zéker. En ook de broer van Herman Finkers is een schatje.

  20. Laurent schreef:

    Herman van Veen zal best een goeie man zijn, maar ik kan absoluut niet tegen zijn manier van zingen, die expliciet lijkt te willen zeggen ‘hoor toch eens hoe prachtig verzorgd ik heb leren articuleren en zingen’. Ik krijg er spontaan eczeem van. Ik hoor hem overigens wèl graag vioolspelen.

  21. yukikopesik schreef:

    Als zij Hans er niet uit had gegooid, had ik het wel gedaan, om dezelfde redenen.

  22. Eva schreef:

    Felicita: *applaus*
    Overigens heb ik hetzelfde met Theo Maassen. Smakeloos, die gozer.

  23. Eva schreef:

    Hoewel, sommige stukjes (zoals over vrouwen) kan ik dan wel weer erg om lachen…

  24. Eva schreef:

    Van Theo dan hè?

  25. Felicita schreef:

    Eef; Theo Maassen ook meteen uitverkocht. Als enige dit seizoen ! Dan ben ik ook -even- flabbergasted…

    Heb ‘mijn’ kaartjes met liefde ‘weggegeven’ 😉

  26. mack schreef:

    @Felicita: jij vindt het al vreemd als iemand Coldplay goed vindt.

  27. Frankie schreef:

    Je hebt het raak verwoord, Felicita.

    De duivel en zijn aanhangers vrees ik overigens niet zo. Het zijn de lauwen waarvoor we moeten vrezen.

    Mack, ik hoop uit de grond van mijn hart dat je elke lauwheid uitbant. En dat betekent: elke.

  28. Mellody schreef:

    @Frankie: Ha ha 🙂

    Maar ik vrees de lauwen ook niet. De lauwen moeten zelf vrezen niet uitgespuugd te worden 😉

  29. Felicita schreef:

    Tja; daar moet ‘mijn’ stokpaardje maar weer eens overheen; Het tegenovergestelde van liefde is geen háát maar…onverschilligheid ! *

    Dat vreselijke ‘schouderophalen’ van sommige mensen.
    Dat ‘maak je niet zo druk’.
    Wie moet het dan doen ?

    Een paar dagen geleden zat ik verbijsterd voor een uitzending van dat keurige en zogenaamd ‘linkse’ P&W. Ze lieten beelden zien van een doodbloedende, rochelende en kreperende Kaddafi. Daarna hoe er files met geilende burgers ontstonden voor de voedselkoelcel waar zijn lijk neergesmeten was. En maar klikken met die mobieltjes…

    Ook de vrouwen (!) aan tafel zaten er onbewogen en glimlachend bij. TweehonderdVrouwenDoekje Jeroen Pauw sprak nonchalant de onsterfelijke woorden: “Wél spannend toch” ! En de hoofden knikten instemmend…

    @Mack; mooi dat je dat tenminste onthouden hebt. Ik vind nog meer dingen vreemd; en ook niet lekker. Mensen die bij McDonald’s eten bijvoorbeeld. Maar ik zou ze er nimmer om stenigen 😉

    * Moet ff op zoek naar wiens woorden dit ook weer waren…

  30. Mack schreef:

    Mensen die bij McDonalds eten, lust ik ook niet.

  31. Frankie schreef:

    Fiets er maar weer handig omheen, ik ken dat trucje heel goed en begrijp dat nu ook best. Maar ik vergeet dit niet en ik zal doen wat ik te doen heb. Daar kun je op vertrouwen.

  32. von Bloghausen schreef:

    Ik vind persoonlijk F, F en M suffe mutsen. Mag ik dat even gezegd hebben?

  33. Mack schreef:

    Natuurlijk. Vrijheid van vinden. Ik denk daar heel anders over.

  34. von Bloghausen schreef:

    Zou de tijd van lachen, gieren en brullen op de blogs weer aanbreken? Kep er wel weer zin an.

  35. Mellody schreef:

    @von Bloghausen;
    Het is nu de tijd van brullen voor jou, kennelijk.

  36. ria schreef:

    Ik lees het nu pas, al dat commentaar op Toon, dat heeft dus geen rol gespeeld in mijn beslissing. Ik vond gewoon nooit zoveel aan hem, vooral niet als hij ging zingen. De gehaktbal en de jurk van sinterklaas zijn natuurlijk onnavolgbaar.

  37. Laurent schreef:

    Zingende cabaretiers zijn sowieso niet uit te houden.

  38. Frankie schreef:

    @ Laurent 16:43

    Nou, precies wat je zegt! Deze is bijvoorbeeld verschrikkelijk (het liedje had trouwens ook heel goed door een zelfingenomen maar/want alom miskende midlife-man gezongen kunnen worden):

  39. Frankie schreef:

    Edit: “want” moet “dus” zijn.

  40. Linda de Jong schreef:

    Hilarisch nummer van Brigitte,maar ik vind ook Theo, Hans, Toon en Bert om te piesen. Helemaal goed!!! Maar geen wereldverbeteraars..

    Oja, en als Mack iets goed moet maken bij mij, dan neemt hij me mee naar Mc Donald’s, want ook dat vind ik héééérlijk…

    Dussss

  41. Linda de Jong schreef:

    En ik vind persoonlijk Hermanus een eikel, mag ik dat even gezegd hebben??

  42. von Bloghausen schreef:

    Natuurlijk. Vrijheid van vinden. Ik denk daar heel anders over.

Zegt u het maar

