Jochie

Ik ging gisteren op bezoek bij mijn oma, 94 inmiddels, en voor mij was het de eerste keer sinds ze in een woonzorgcentrum woont. Ze is daar terecht gekomen na een ziekenhuisopname. Haar korte termijn geheugen is niet meer goed, haar lange termijn geheugen nog uitstekend. Ze heeft zich altijd verzet tegen uithuisplaatsing, maar haar dochter -mijn gekke tante Vera- die veel goede praktische dingen regelt, heeft haar hier naartoe verhuisd.

Kwaad en verdrietig was mijn oma dan ook, toen ze uit het ziekenhuis naar haar nieuwe woning werd gebracht. Toch begint ze te wennen. Zelf zegt ze -vijf keer in vijf minuten- dat ze niet mag klagen, dat ze goed voor haar zorgen, maar dat het niet haar leven is. Heel oud zijn wil niemand, maar vrijwel iedereen doet zijn best om het toch te worden.

Goed, ik belde aan, een stem vroeg voor wie ik kwam, ik noemde mijn oma’s naam en er werd gezegd dat ze in de zaal zat en dat ik binnen kon komen. Ik liep naar de zaal, waar net iets met muziek werd gedaan en ik stond oog in oog met 50 nieuwsgierige bejaarden. De klassieke muziek klonk hard, en allemaal staarden ze mij aan. Een begeleidster vroeg door de microfoon voor wie ik kwam en ik zei dat ik voor mijn oma kwam. Ik zocht haar maar zag haar niet. “Ha Maurice, ha jochie,” riep ze. (Ik heet Mack dus ik weet ook niet waarom ze me Maurice noemde. Zal wel met haar geheugen te maken hebben.) Ik liep naar haar toe en kuste haar. Ik voelde jaloerse blikken van bejaarde vrouwen in mijn rug. Eentje vroeg of ik soms ook koffie wilde, maar daar wilde mijn oma niks van weten, die wilde zo snel mogelijk met mij de zaal uit, naar haar kamer. Dat lag niet aan de medebewoners, maar dat effect heb ik nu eenmaal op bejaarde vrouwen. De mevrouw met de microfoon vond het nodig om mij nog even “jochie” te noemen. “Mijn kleinzoon,” riep mijn oma.

Ik vond dit bejaardenhuis niet slecht. Mijn verwachtingen waren niet goed. Maar het personeel was vriendelijk, het zag er netjes uit en oma had een mooie kamer. Met flatscreen televisie, dat hebben wij zelf nog niet eens. Maar het meest was ik eigenlijk verrast doordat ik haar in vrolijke gemoedstoestand aantrof. Langzaam verandert mijn kijk op bejaardenhuizen. Gelukkig maar. Waarschijnlijk sta ik zelf later te popelen.

13 reacties op “Jochie

  1. Anoniem schreef:

    Ik vind je categorie erg goed gekozen 😀

  2. Anoniem schreef:

    anonymous = Mellody *Was niet ingelogd*

  3. Laurent schreef:

    Er zijn best goede tehuizen tussen, en ik vermoed dat die vooral niet in de grote steden liggen. Mijn moeder hat het ook niet slecht getroffen. Als je dan toch ook de vele gruwelverhalen hoort… Geruststellend idee, dat ze zich er redelijk goed lijkt te voelen.

    Maar dat heb ik dus ook; vrouwen op hoge leeftijd mogen mij ook altijd erg graag. Ik kreeg een tijd geleden nog van een te horen dat ik er verstandiger uit was gaan zien sinds 17 jaar geleden, toen ze me voor het laatst gezien had.

  4. Irene schreef:

    Nou, met deze beschrijving krijg ik er al helemaal zin in. Nog een paar jaartjes …:-)

  5. Ximaar schreef:

    Net nog even ‘Wat kost oma?’ van de Rekenkamer van Waarde gezien. Kwam op 46 killo-euro per jaar per persoon. Dan zou je eigenlijk willen dat voor dat geld toch alles goed geregeld is als een ruime comforatablele schone kamer en voldoende vriendelijke mensen die je helpen. Toch gaat dat niet echt. En vaak is het hoe een oudere daar zelf mee omgaat.

    Mijn moeder en oma’s zijn nooit aan een bejaarden of verzorgingshuis toegekomen. 1 opa ging al met zijn 65e in het bejaardentehuis nadat zijn vrouw overleden was. Hij heeft het als hotel ervaren en was er erg content over. Mijn andere opa ging op latere leeftijd, maar ook die was thuis weinig gewend en alles viel hem mee. Mijn vader raakte in een revalidatiehuis, dat wat verouderd is en voor veel mensen niet zo goed staat aangeschreven. Toch was hij er erg blij mee en liet hij zich goed helpen. Het verplegend personeel vond mijn vader dan ook een prettige patient. Dat

    kan echt compleet anders lopen als mensen wat beter zijn, minder problemen hebben en meer van zo’n instelling verwachten. Voor je het weet worden ze als lastpak gezien die voor het personeel tijdvreten. Dus grommend personeel en het gaat van kwaad tot erger. En ik denk dat juist die laatste (vaak via hun kinderen) de media halen. Want wat de hebben media nou aan verhalen over tevreden mensen?

  6. Felicita schreef:

    @Mek; wat is er zo begeerlijk aan eh..een flatscreen teevee ? Zijn dat die foeilelijke, veel te grote, zwarte lelijkerds waar tegenwoordige zowat iedere huiskamer mee wordt verpest ? En waarom is er maar één design en één kleur op de markt gebracht ? Of is dat net zoiets als de kleding van tegenwoordig nu velen in een blauwe spijkerbroek met zwart jasje erboven rondlopen ? Geeft dat een veilig gevoel ofzo ? Die standaardisering ?

    @Laurentius; The Revenge of the Cougar ! Doe er je voordeel mee 😉

  7. Linda de Jong schreef:

    Felicita: dan moet je je toch wat beter laten informeren want ze zijn er in allerlei soorten én maten. Ook in het klein. En zelfs in kleuren. Het mooie aan een flatscreen is dat er geen achterkant aan zit en ze makkelijker weg te zetten zijn. Dat is begeerlijk.

  8. R van InR schreef:

    Wááát, geen flatscreen TV ! Je moet wel een beetje bij de tijd blijven hoor. Heb je bij je PC ook nog zo’n zwart 14-inch schermpje met groene letters?
    Straks laten ze je niet meer gaan als je weer op bezoek gaat in dat bejaardenhuis.

  9. Eva schreef:

    Ik vind ‘m schattig; ha Maurice, jochie… Lief!

  10. yukikopesik schreef:

    Wat een leuk logje, en dat moet ook wel over een heel erg leuke oma zijn.

  11. Mack schreef:

    Nee hoor, maar je reactie stond me gewoon niet aan.

Zegt u het maar

