De 17 van DWDD (17)

Fien is de eerste van de niet gelinkten die de beurt krijgt. Ik ken Fien net zo min als u, dus ik heb haar om een korte introductie gevraagd. Fien woont in Zevenaar, daar spreekt men 7(.) Grapje van de redactie. Ze werkt niet meer, maar moet daarentegen nu pas echt aan de bak omdat ze op haar kleinkind past. Ze tennist graag en gaat geregeld op vakantie naar Frankrijk. In haar werkzame leven was zij onderwijzeres en merkt op dat een werkende vrouw in die tijd nog geen gemeengoed was. Kinderopvang en parttime banen bestonden niet of nauwelijks, waardoor je als vrouw geacht werd te stoppen met werken als er een kind kwam. Zo niet Fien, die het met hulp van haar schoonouders volgehouden heeft tot haar 61e. Deze informatie is belangrijk voor het inzicht in haar keuze.

Wie zij eruit gooit: André van Duin. Een aardige man, maar naar wie ze nog geen kwartier kan kijken. Toegevoegde waarde voor de geschiedenis heeft hij al helemaal niet, aldus Fien. Tegenwoordig kijk ik ook niet meer naar André, maar er was een tijd dat dat toch anders was. Dan zat je met het hele gezin aan de televisie gekluisterd, als hij en Corry van Gorp hun grappen vertoonden. Dat waren nog eens tijden. Dag André.

Wie zij toevoegt: Joke Smit. Haar grote voorbeeld en een gevierd en gerespecteerd feministe. Zij sprak en schreef in midden jaren zestig over het recht van getrouwde vrouwen om te mogen blijven werken. Zij richtte in 1968 samen met een ander de organisatie Man-Vrouw-Maatschappij op. Ook werd ze bekend met haar voorstellen over herverdeling van betaald en onbetaald werk. En daarnaast sprak zij over het recht van de vrouw zelf te mogen beslissen over wel of geen abortus. Nu allemaal vanzelfsprekend. In die jaren was het moedig om hiervan te getuigen, dwars tegen de heersende opvattingen in. Veel te vroeg is zij overleden, slechts 48 jaar oud, aldus Fien.
Ik heb een tante (niet die van het logje) die ook Joke Smit heet. Ook al een voorvechtster van vrouwenrechten. Ik juich het feminisme van harte toe. Stel dat je een type als Linda moet onderdrukken van de wet. Nou, ik had geen leven meer gehad hoor! Welkom Joke.

De volgende in de beurtelarij is Tienet. Haar weet ik wel te vinden, mocht ze het vergeten zijn.

Wilt u ook een beurt, maak het dan kenbaar in de reacties of stuur mij een mailtje.

De lijst is te zien rechtsonder buiten beeld. Even scrollen.

9 reacties op “De 17 van DWDD (17)

  1. Laurent schreef:

    Ja, da’s een goeie toevoeging. Het is tegenwoordig vrijwel onvoorstelbaar van hoe ver vrouwen hebben moeten komen. Mijn moeder was in de tweede helft van de jaren zeventig ook nogal betrokken bij de vrouwenemancipatie, en die trok zich ook toen nog regelmatig de haren uit het hoofd vanwege enerzijds de behandeling die vrouwen ten deel viel, en andersijds hoe een deel van hen zich dat nog liet welgevallen ook.

  2. Eva schreef:

    Hallo Laurent!! Als ik tegenwoordig samen met mijn man een stofzuiger ga kopen, richt de verkoper zich uitsluitend tot mij! En als ik hem, voor de grap, met een stalen gezicht vraag waarom hij alleen mij aankijkt terwijl uitsluitend manlief thuis stofzuigt, verschiet de verkoper van kleur en loopt het verkooppraatje daarna niet echt soepel meer.
    Hoezo emancipatie? Puh!

  3. robschimmert schreef:

    Volkomen terechte keuze. Of wordt dit zo dadelijk weggezet als een typisch staaltje van repressieve tolerantie van de kant van de mannen, waardoor die Joke Kool – Smit toch eigenlijk niet deugt voor die hardcore feministe anno nu?

  4. Laurent schreef:

    @Eva: vroeger zou een vrouw die vraag niet gesteld hebben, dus we gaan vooruit.

  5. Bjorn schreef:

    Is Joke Smit niet de moeder van Jan?

  6. uitwijkpost schreef:

    Die heette toch Gerda?
    (ik hoop dat ik het mis heb, want anders bewaar ik volkomen onzinnige info in mijn toch al overvolle hoofd).
    Joke is absoluut beter dan André.

  7. Bjorn schreef:

    @uitwijkpost Ff gegoogled: je hebt gelijk! Triviakoning die je daar bent 😉

  8. yukikopesik schreef:

    Ik ben totaal geen feminist, maar ik vind gelijke rechten wel bijzonder prettig. Blij ook dat ik wat dat betreft niet honderd jaar eerder geboren ben (of in een ander land… er zijn helaas nog heel wat landen waar vrouwen onderdrukt worden.)

  9. Margo schreef:

    Björn: koningin dan graag. Ik ben namelijk de Uitwijkpost.
    Ik weet niet waarom ik dit soort dingen onthoud, vermoedelijk omdat ik de naam Gerda helemaal vind passen bij dat rare mens.

Zegt u het maar

