De 17 van DWDD (18)

Tienet krijgt rugnummer 18. Tienet woont in Vaassen, is getrouwd, heeft een zoon en werkt in de zorg. Ze zou graag in Zuid Afrika gaan wonen, maar krijgt haar gezin niet mee. Ze houdt van pianospelen maar laat in het midden of anderen van haar spel houden. Via Linda’s hyvespagina, die vanaf vandaag niet meer bestaat, is ze op dit weblog terecht gekomen. Ik heb nu al spijt dat ze meedoet. Kijk wie zij verwijdert.

Wie zij eruit gooit: Johan Cruijff. Johan heeft rare uitspraken waar ze zich aan irriteert, schrijft ze. Potverdorie, ik las laatst dat iemand zich ergerde aan mensen die zich ergens aan irriteren. Ze denkt dat Cruijff wel fantastisch zal hebben gepresteerd op voetbalgebied, maar ze houdt niet van voetbal, aldus Tienet. Het is toch potverdorie bij de wilde spinnen af, Cruijff uit dit rijtje verwijderen? Cruijff was helemaal geen voetballer, hij is de verpersoonlijking van Nederlands eigenwaarde. Toen Cruijff won, won Nederland. Als Cruijff verloor, verloor Nederland. De beelden die er van hem zijn, met tussen het voetballen door die prachtige gebaren, die karakteristieke gelaatsuitdrukking, dat dunne lichaam met dat verregende lange haar, het is allemaal tranentrekkend mooi. En dan die uitspraken van Cruijff waar geen geleerde een speld tussen krijgt, zijn vermogen om zich nooit te verlagen of uit de tent te laten lokken, hij verdient de initialen J.C. ten volle. Dag Johan, hopelijk tot ziens.

Wie zij toevoegt: Hendrik Petrus Berlage, Hein Berlage voor intimi. Hij was een invloedrijk Nederlands architect en stedenbouwkundige. Je denkt er misschien niet zo snel aan. Zijn naam komt elke dag in het nieuws wel voor en we hebben aan hem veel prachtige bouwwerken te danken, zoals de beurs van Berlage, Plan Zuid en Jachthuis St. Hubertus. Een leuk detail is dat Berlage in 1881 in dienst trad bij het architectenbureau van Th. Sanders in Amsterdam, vanaf 1884 was hij zijn compagnon. Met Sanders was hij verantwoordelijk voor een aantal projecten in neo-renaissancistische stijl, waaronder zowel de bouw van een Volkskoffiehuis in Amsterdam als de inrichting van proeflokalen voor Lucas Bols in Amsterdam, Antwerpen, Berlijn, Bremen, Hamburg en Parijs. Sanders en Berlage namen deel aan enkele prijsvragen, onder andere voor een nieuwe Beurs in Amsterdam, aldus Tienet. Ik ben nog te verbolgen door haar verwijdering dus ik krijg het mijn strot bijna niet uit: welkom Hendrik.

Grrmppff..we zijn gelukkig bijna door deze reeks heen. De voorlopig laatste die heeft aangegeven mee te willen doen, is Martine. Mocht iemand nog willen, dan hoor ik het wel. Maar ik ben er klaar mee.

20 reacties op “De 17 van DWDD (18)

  1. Margo schreef:

    Nou, eh .. ik vind toch dat Berlage mooiere dingen gemaakt heeft dan Cruijff. Die bovendien veel langer staan….

    *duikt snel weer onder*

  2. mack schreef:

    Een dolksteek in mijn hart, dat is het.

  3. robschimmert schreef:

    @ Mack:
    Als facilitator (!) van dit spel en in je hoedanigheid van dictator heb jij toch zeker het laatste woord en de mogelijkheid om een absurditeit te herstellen?

  4. mack schreef:

    Zeker! Ik draai alles weer terug naar de beginstand.

  5. Laurent schreef:

    Geen slechte lijst al met al. Er staan geen mensen meer in met wiens aanwezigheid erin ik het absoluut niet eens zou kunnen zijn.

  6. Irene schreef:

    Ik vind het nu wel een redelijke lijst geworden, niet een die een vrolijke vent op een achterdinsdagmiddag uit zijn duim zuigt, maar een met mensen van formaat. Samen sterk, wij webloggers (en fien en tienet).

  7. von Bloghausen schreef:

    Hé, ik heb een briljant idee. Kunnen we hetzelfde niet doen met jouw linklijst? Ik mikker er een heleboel uit, als ’t mag.

  8. yukikopesik schreef:

    Zeer terechte keuze. Ik weet niet of je wel eens in de beurs van Berlage bent geweest, of in een ander Berlagegebouw? Ik was er eens met een tentoonstelling van Dali’s werken, en hoewel ik erg gecharmeerd ben van Dali, was ik minstens zo geboeid door het gebouw, dat ik tot dan toe alleen maar van buiten had gezien.

    En dan nog even ongegeneerd opscheppen: ik moet wel een zwak hebben voor de beurs van Berlage, mijn eigen werk heeft er ook ooit eens gehangen – whoei!

  9. mack schreef:

    Yukiko: Ik ben wel eens in de beurs van Berlage geweest, maar daar was toen een Elvis tentoonstelling zodat dat hele gebouw in het niet viel.

    Hermanus: Ben je op dit moment toerekeningsvatbaar dan?

  10. von Bloghausen schreef:

    Goed dat je het vraagt. Op dit moment wel even inderdaad.

  11. Martine schreef:

    Het komt er aan! Mijn mail ligt eruit vandaar. Enne ik had Andre van D. er ook uit gegooid dus ik moet even goed nadenken wie er nu aan de beurt is.
    gr. martine

  12. mack schreef:

    Heb je mijn mail dan wel gehad waarin ik ernstig aandring om Cruijff er weer in te zetten?

  13. Mellody schreef:

    Ja, dat lijstje… ik hecht er totaal geen waarde aan, maar ik vond jouw oorspronkelijke lijst toch echt beter dan de huidige. In jouw lijstje stonden, in mijn ogen, wat lapzwansen in, maar wel okay. Verder vind ik Berlage ook prima, geen bezwaar, veel over geleerd bij kunstgeschiedenis 🙂

  14. mack schreef:

    Lapswansen? Wie dan?

  15. Martine schreef:

    Ik heb het even overwogen, maar helaas…. Ik mail je morgen

  16. Mellody schreef:

    Lapzwans is echt met een z hoor, ik heb het nagezocht.
    In de betekenis van ‘lummel’ of ‘geitenbreier’…; de voetballers en die automagnaat (?) , zie je, ik ken z’n naam niet eens… , maar bij nader inzien had ik hen liever in zo’n rijtje dan sommige anderen (die ik in het midden laat) die er nu in staan.

  17. mack schreef:

    Oke, met een z. Automagnaat, Joop Donkervoort. Je weet niet waar je het over hebt als je hem een lapzwans noemt. En voetballers die lapzwansen zijn schoppen het niet tot profvoetballer. Of jij moet bedoelen dat ze hun overige plichten verzaken?

  18. Mellody schreef:

    Ja, ik zie het. Bedoelde het niet chagerijnig. Ik geef nou eenmaal niet zoveel om auto’s (al is er één bij de deur wel errrrrug fijn) en al helemaal niet om voetbal. Vandaar. Heeft dus niks persoonlijks te maken met de personen die genomineerd waren. Je hebt waarschijnlijk wel gelijk als je zegt dat ik niet weet waar ik het over heb. Bovendien bedoelde ik te zeggen dat ik jouw rijtje ‘andersdenkenden’ vriendelijker vond dan het huidige rijtje.
    Goed, ik heb pijn in m’n rug :-{ en ernstig slaapgebrek, maar jij hebt misschien wat lange tenen?

  19. Mellody schreef:

    Nah, het wil er niet aardig uit komen bij mij he? Die laatste regel had niet gehoeven….Ja, strontchagerijnig :-{

  20. s1m0ne schreef:

    Ik ben te jong voor zulke rijtjes………

Zegt u het maar

