De 17 van DWDD (19)

De voorlopig laatste die meedoet is Martine. Martine stelt zichzelf niet voor dus u moet het doen met Martine. Ze stuurt mij wel eens autoboeken, dat is eigenlijk het enige dat ik over haar weet te vertellen. Dat schijnt iets met haar beroep te maken te hebben, ze is autoboekenverstuurster.

Wie zij eruit gooit: Jan Akkerman. André van Duin en Johan waren er al uit en zij vindt Anne Soldaat beter. Als iemand begrijpt wat ze daarmee bedoelt, hoor ik het graag. Laurent zei laatst dat hij met de lijst wel kon leven, ik denk dat hij er nu heel anders over denkt. Dag Jan.

Wie zij toevoegt: Simon Vinkenoog. Behalve dat deze man prachtige gedichten schreef en een onevenaarbare manier had om ze voor te dragen, had hij ook nog eens een keer een jonge geest. Deze man kon werkelijk overal over meepraten, ondanks zijn dagelijkse joint (of misschien juist daardoor). Van Martine had hij honderdvijftig mogen worden! http://www.youtube.com/watch?v=–Sl0toxpRk ,aldus Martine. Tja, het enige dat ik van Simon weet is dat hij sluikhaar had, een zoon heeft met voetbaltalent en dat hij zich helemaal scheel rookte aan de wiet. Nou ja, als ik het maar niet ruik. Welkom Simon.

Ik denk dat dit het was. Ik vind het ook wel genoeg zo. Dus tenzij iemand ernstige bezwaren heeft, laat ik het hierbij. Het was leuk om te doen, maar je moet stoppen op het hoogtepunt van de roem om herinnerd te worden.

9 reacties op “De 17 van DWDD (19)

  1. Laurent schreef:

    WTF?? Ik ken ook betere gitaristen dan Jan Akkerman maar niet veel meer invloedrijke in Nederland.

  2. fien schreef:

    Ja Laurent, maar als je over 50 jaar vraagt “wie is Jan Akkerman”, denken ze misschien aan een type van van Kooten de Bie.
    Maar Simon Vinkenoog blijft Simon Vinkenoog, met joint, sluikhaar en prachtige gedichten.
    De lijst was toch bedoeld om mensen te typeren, die beklijven zouden in de geschiedenis van Nederland? Of heb ik het mis?
    Ik heb moeite met Hazelhof Roelfzema. Voor mij heeft Hannie Schaft eeuwigheidswaarde. Die Hazelhof liet zich lekker bewieroken. Hannie heeft het met de dood moeten bekopen.
    Maar misschien zie jij het anders.

  3. Mack schreef:

    Fien, ik ben het met je eens. Hannie stond veel meer in de hitte van de strijd, Erik had meer een logistieke functie. Maar er is gekozen voor Erik, dus die staat erin.

  4. Irene schreef:

    Dat is dan toch een reden om nog even verder te gaan? Als de dictator nu eens toestaat dat de deelnemers alsnog iemand nomineren voor vertrek die er nu nog in staat maar echt te erg is? Ik ben voor tweedekansstemmingen.

  5. Laurent schreef:

    @Fien: da’s nou toevallig; ik heb nog een hele tijd zitten twijfelen om Kees van Kooten te noemen, omdat die toch voor een belangrijk deel verantwoordelijk was voor uitdrukkingen die tegenwoordig standaard zijn in het taalgebruik.

    Ik heb weinig verstand van dichtkunst; ik weet niet hoeveel mensen Vinkenoog beïnvloed heeft. Hij was in elk geval ook bekend. Maar of dat over vijftig jaar nog zo is?
    Mensen die wij nu als grote meesters beschouwen werden honderden jaren geleden ook niet altijd op hun waarde geschat.

    Goed punt met betrekking tot Hannie Schaft, trouwens. Maar Hazelhof Roelfzema was toch ook bepaald geen bange man. Na de oorlog ging hij zich nog bemoeien met de zaak van de Molukse Republiek. Even afgezien van of je daar nu voor of tegen moet zijn; het is niet alsof hij puur een of andere glamourboy was, het was een man die voor zijn idealen stond.

  6. fien schreef:

    Dat klopt Laurent en misschien is Hazelhof Roelfzema wel een blijvertje in onze geschiedenis. De tijd zal het leren.

  7. Margo schreef:

    Ik ben voor nog een ronde!

  8. Mack schreef:

    Margo, ik niet. Op zich wel, maar ik heb geen zin al die verhaaltjes weer te moeten typen. Dus neem de lijst mee naar givamo en ga je gang, zou ik zeggen.

  9. Margo schreef:

    Ja, daar zit wat in.

Zegt u het maar

