Mack onderzoekt zijn muzikale mogelijkheden.

Nederland heeft naar het schijnt één van de beste orkesten ter wereld, te weten het concertgebouworkest. Nu vind ik het al gauw goed, maar het lijkt me toch iets om niet te achteloos mee om te gaan. Wat mij als leek het meeste bezighoudt is de functie van de dirigent. Goed, hij bepaalt, maar dat de maat zwaaien, is dat nu echt nodig, vraag ik me wel eens af? Gaat de harmonie echt de mist in als hij dat niet meer zou doen? En waarom begint een dirigent al te zwaaien en zet het orkest pas een paar tellen later in? Een band heeft toch ook geen dirigent en die weten toch ook leuke deuntjes te produceren?

Op de basisschool kregen wij zangles van het schoolhoofd. Die kwam ook altijd de maat zwaaien. Ik begreep echt niet waarop je dan moest letten en zong gewoon met de rest mee. Over zingen gesproken, mij lijkt het eigenlijk wel geweldig om bij een koor te gaan. Dan zing je en de massa zorgt er wel voor dat het ook nog klinkt. En koren klinken al gauw goed, dus echt iets voor mij. Hoor eens hoe dit koor klinkt bijvoorbeeld. Goed, dit zijn te weinig zangers om niet bij uit de toon te vallen, maar een koor van een mannetje of veertig, dat zou toch moeten kunnen. En anders kan ik toch wat bijgeluidjes maken? Hoe moeilijk kan het zijn.

Dit bericht is geplaatst in Muziek.

5 reacties op “Mack onderzoekt zijn muzikale mogelijkheden.

  1. Laurent schreef:

    De belangrijkste functie van een dirigent is het erin repeteren van de mzuiek van een orkest of koor. Toch maakt het ook live veel uit. Een goede dirigent geeft het orkest of het koor nog een extra duwtje.
    Ik heb echt eens een dramatisch verschil gehoord bij een zangkoor, dat één nummer met de eigen dirigent zong, en een ander met een gastdirigente.
    Die gastdirigente ging voor het koor staan, en gelijk voelde je: die is de baas. Het hele koor klonk ineens ook een stuk strakker en intenser, heel apart.

  2. Mellody schreef:

    Je hoeft niet te kunnen zingen om op een koor te zitten 🙂 :

    …en over bij-geluiden maken gesproken;

    Een beetje oefenen met leuke dansjes en je kan zo bij dit koor 😉
    Dit koor heeft allemaal van dit soort optredens (Perpetuum Jazzile)

  3. Mellody schreef:

    Hee, pas jij moderatie toe op reacties?? Of is dat omdat ik er een link in heb gezet?

  4. Irene schreef:

    Nou, je zit daar toch vlakbij de Veluwe. Aanmelden bij een imposant mannenkoor moet daar niet moeilijk zijn.

  5. fien schreef:

    Maar ik vrees dat hij dan eerst vrijzinnig Hervormd, danwel vrijgemaakt Gereformeerd moet worden.
    We hebben het wel over de Veluwe hè.
    Daar kan echt geen Roomse Rakker tussen staan.

Zegt u het maar

