Lieve kinderen,

Nou, daar wordt de Sint niet echt vrolijk van, Edgar.


Het wordt een wat karig Sinterklaasfeest dit jaar. Dat heeft alles te maken met de economische crisis, die ook Spanje treft. Maar omdat het in de ogen van de Sint niet zo kan zijn dat de kinderen de dupe gaan worden van wat bankiers en politici hebben veroorzaakt, bezuinigt de Sint vooral op zijn eigen uitrusting. Dus alleen een mijter en een baard behoren dit jaar tot de standaarduitrusting. Als politici en zakenlui nu ook een vooral op zichzelf bezuinigden in plaats van het op anderen af te wentelen, dan zou de hele crisis er niet zijn. Maar dat is slechts de mening van de Sint, die uiteindelijk geen economie heeft gestudeerd en gewend is om veel te geven in ruil voor blije kindergezichtjes. Op de Facebookpagina van de Sint leidde deze aankondiging tot positieve reacties van mensen die spontaan weer gingen geloven. Er valt echter weinig te geloven, de Sint is er gewoon, of je nu gelooft of niet. Net als de belastingdienst, de maan, het hiernamaals en de oerknal.

Oh, dit jaar zal voor de laaste keer de enige echte Amerigo ten tonele verschijnen, en wel in het Veluwse dorp Vaassen. Dat komt zo: Amerigo wordt een dagje ouder en gaat met pensioen. Hij zal een stal en een weiland in Vaassen krijgen, ergens achteraf op een boerderij. Daar logeerde hij al vaak trouwens. Amerigo was het beste paard dat ik ooit had. Helaas gaan ze niet zo lang mee als ikzelf, dus had ik een vervanger nodig. Die heb ik inmiddels en momenteel worden zijn winterhoeven ondergelegd. Want die zijn onmisbaar bij het berijden van de daken. Ik hoop dat hij mij net zo goed van dienst zal zijn als Amerigo, die ik nog wel eens zal opzoeken, want de Sint weet waar hij staat. Ik doe dan wel mijn baard en mijter af, zodat ik helemaal onherkenbaar zal zijn. Want dat leidt toch alleen maar tot onrust, als ik midden in de zomer op de Veluwe wordt gesignaleerd.

14 reacties op “Lieve kinderen,

  1. Mellody schreef:

    Niet gek… misschien moet je je baard maar laten staan. Een beetje compensatie kan geen kwaad;-) 😉 Want ja, zoals je zegt… het is er of het is er niet.

  2. Kipdelek schreef:

    Wat ziet u er jong uit, Sint.

  3. Irene schreef:

    Hoezo. Is dat niet je eigen baard dan.

  4. fien schreef:

    En Sint heeft toch niet die verfoeilijke trimmer over zijn mooie witte krullen gehaald?

  5. ria schreef:

    Als Amerigo je dan maar herkent, zo incognito.

  6. Margo schreef:

    Ik dacht dat niet alleen Amerigo met pensioen ging, maar ook de Sint zelf. En zijn opvolger is nog niet helemaal ingewerkt want zette zijn mijter achterstevoren op zijn hoofd. En dat hij toch wat jonger is was goed te merken want hij zwaaide zo uitbundig naar de kindertjes dat hij bijna van zijn paard viel. Zo ongeveer. Ik vat even samen wat ik in de krant las. De aankomst was in Dordrecht dit jaar en daar woon ik. Ik heb het niet op de Sint. Ik vind het een valse man met zijn rotboek waar hij al je misstappen in bijhoudt en zijn pietjes (slaven) mogen met de roe slaan en je in de zak stoppen! Dat is kindermishandeling! Plus nog eens het feit dat de ‘goede’ Sint aanzet tot liegen en bedriegen!
    Nee geef mij de kerstman maar s ik moet kiezen uit roodgekleedde

  7. Margo schreef:

    2) ouwe lullen met witte baarden! Die glundert tenminste gezellig en roept Ho-Ho-Ho!!

  8. Mack schreef:

    Zeg Margo, we leven niet meer in de tijd van de huishoudschool hoor. Er is in de recente geschiedenis geen kind meer door een Piet geslagen of in de zak gestopt.

  9. Margo schreef:

    Huishoudschool?? Wat is dat??

  10. Linda de Jong schreef:

    De kerstman heeft 8798729827 lilliputters als slaven, maar dat is dan niet erg?

  11. Margo schreef:

    Dat is allemaal heel erg. Wat ook erg is is de hebberigheid van de kinderen, aangewakkerd door de ongebreidelde verwennerij van de ouders. Voor de deur wordt een enorme zak (of zakken) cadeaus neergezet. De kinderen storten zich erop, scheuren het eraf, gooien het na een korte blik in de hoek en gaan verder met de volgende.Aan het eind van het ‘heerlijk avondje’ ligt er een berg cadeaus en er is niets bij waar ze langer dan twee dagen blij mee zijn. Het meeste hadden ze trouwens in een of andere vorm al.

    Waar is de tijd dat we één cadeau kregen?? Een doos kleurpotloden, in die orde van grootte, en blij dat we ermee waren!!

  12. mack schreef:

    Zit wat in Margo. Maar één cadeau vind ik ook weer een beetje weinig van het goede. Vijf.

  13. Margo schreef:

    Vijf cadeaus? Een groot en vier bij-cadeautjes dan.

Zegt u het maar

