Voetbalgod

Echt verstand van zaken heb ik niet, ik ben volledig aangewezen op mijn gevoel. In de klucht die Ajax heet, en waar onbekende mannen met bekende strijden opdat zij ook bekend worden, is nu buiten medeweten van commissaris de heer Cruijff, de heer Van Gaal aangesteld als algemeen directeur bij de club. Dat die twee elkaar niet liggen is geen geheim.

De overige commissarisen zeggen dat Cruijff wel op de hoogte was van de benoeming, maar dat hij niet op de ledenvergadering aanwezig was. Dat is dus tegengesteld aan wat Cruijff beweert, namelijk dat hij van niks wist. Over een korte tijd zal blijken wat altijd blijkt in dit soort kwesties, Cruijff heeft gelijk. Niet dat de medecommissarissen liegen hoor, dat niet, maar ze kunnen Cruijff’s denkniveau niet volgen en begrijpen simpelweg niet dat ze hem niet op de hoogte hebben gesteld. Ze denken dat ze dat gedaan hebben, maar ze hebben het niet.

De vier medecommissarissen hadden genoeg van het ondergesneeuwd raken door Cruijff en daar maakten zij een denkfout. Het woord medecommissaris is al niet goed. Bij Cruijff is er geen mede. Cruijff zelf snapt dat maar al te goed, maar de meden willen het niet snappen. Cruijff zal zich dan ook niet autoritair opstellen, maar gaat er simpelweg vanuit dat de anderen diep van binnen wel begrijpen dat hij en niemand anders de juiste visie heeft.

Omdat Cruijff geen wettelijke goddelijke status heeft, zal hij waarschijnlijk het veld ruimen. De anderen zullen juridisch in het gelijk worden gesteld, ook al verloren zij het clubbelang, zonder zich daar bewust van te zijn, uit het oog. De anderen wisten dat ze in een man tot man gevecht met Cruijff geen schijn van kans maakten, en spanden daarom samen. Nu worden er allerlei belangrijke staffuncties binnen Ajax toebedeeld aan mensen die iets van voetbal weten, maar niks van Cruijff snappen.

Bij andere clubs wordt het voetbal voornamelijk gespeeld op het veld. Eventueel is de trainer, die net buiten het veld staat ook nog van belang. De mensen in de staffuncties zijn niet belangrijk voor een voetbalclub. Ajax is echter niet alleen een voetbalclub, maar ook een bedrijf dat winststreven als doel heeft. Dat is net zo tegenstrijdig als het woord “Zeeland”.

Cruijff had al tien jaar geleden de volledige heerschappij en bevoegdheid over de club moeten hebben. Dan had Barcelona in zijn sterkste opstelling nu gesidderd als ze de Arena moesten betreden. Waarom het ego van anderen toch altijd het clubbelang in de weg staat, is mij een raadsel. Is het domheid of is het het feit dat ze ook iets in de melk te brokkelen willen hebben?

U begrijpt, ik heb Johan vrij hoog zitten. Ik denk niet dat het tegendeel van Cruijff’s gelijk nog gaat blijken in dit leven, dus daar zal geen verandering in komen. Als Cruijff zegt dat Tsjeu la Ling directeur moet worden, dan moet die het worden. Gewoon omdat hij ziet dat het goed is. Dat wij dat niet zien, dat ligt niet aan ons. Wij kunnen simpelweg niet zover vooruit denken. Dat Cruijff zo’n goede voetballer was, had hij niet aan zijn lichaam te danken maar aan zijn hersenen. Dat hij scoorde vanuit openingen die niemand anders zag, waarom wordt dat los van zijn andere inzichten gezien? Als je die twee dingen los van elkaar ziet, dan zit er iets fundamenteel mis met je eigen inzicht. Het voetbalsucces ligt bij Ajax op een presenteerblaadje, maar ze willen het gewoon niet. Vader, vergeef het hen, want zij weten niet wat ze doen.

16 reacties op “Voetbalgod

  1. robschimmert schreef:

    Sinds en omdat Cruijff uit de lijst van 17 andersdenkenden is verwijderd, is hij bij mij veel van zijn prestige kwijtgeraakt. Is hij niet meer wat hij was of beweerde te zijn. Bestaat hij eigenlijk wel? Ik geloof het niet. Hij is een verzinsel van Jaap de Groot, chef Sport van de Telegraaf, die wel merkt dat zijn spel uit is en nu via de Raad van Commissarissen een list heeft verzonnen door aartsvijand van Gaal op de proppen te laten komen. Wordt morgen bij mij vervolgd. Want ik vind er uiteraard ook wat van.

  2. Ximaar schreef:

    Je moet gewoon de zaken in het juiste verband trekken.

  3. Laurent schreef:

    Prachtige analyse!

  4. mack schreef:

    Dank je. Vond ik zelf ook.

  5. fien schreef:

    Ik had gisteravond een dubbel gevoel.
    Aan de ene kant gekrakeel over twee super ego’s, die elkaar blijkbaar het licht in de ogen niet gunnen, een functie ambiëren, of aan de kant geschoven worden, en waar alle mannen nu opgewonden een mening over hebben.
    Aan de andere kant een uitzending over kanker, waar een vader emotioneel een oproep voor donatie doet, omdat zijn dochter Guusje twee weken geleden gestorven is.
    Wel bedacht ik me, dat de oproep, “ik sta op voor kanker” verkeerd gekozen is.
    Wil je nl. doneren, dan doe je dat zittend.

  6. fien schreef:

    Maar je logje Mack, heb ik grinnikend gelezen. Bewondering naast relativering, en dat met veel humor geschreven.
    Het is een prima stukje.

  7. fien schreef:

    En nu op naar het weblog van Rob. Ben benieuwd wat hij er over schrijft.

  8. mack schreef:

    Rob heeft een heel slecht stukje hierover geschreven. Maar dat is logisch.

  9. Jolie schreef:

    Als je iemand als Cruijff in je bestuur haalt, ben je het aan je eigen stand (altijd lager dan Cruijff, of je hem nu mag of niet) verplicht om iets met z’n adviezen te doen. Anders moet je zoiemand niet je bestuur in halen.

    Van Gaal kan technisch best goed zijn, het is ook al jaren bekend dat hij een onmogelijk, bitter en rancuneus mens is. Daar schiet Ajax niets mee op: Van Gaal komt dan alleen maar zijn oude vete’s uitvechten en zijn gelijk halen.

    Maargoed, ik heb voetbal al nooit begrepen, dus dat zal nu niet beter zijn 🙂

  10. Jolie schreef:

    Heej, waar zijn nu de reacties van Frankie? Jammer dat ze weg zijn!

  11. mack schreef:

    Jolie, ik zie nu pas dat de mijne er nog staan! Verdulleme. Klote wordpress.

  12. fien schreef:

    Ja, ik las ze ook vanmorgen, en las je dreiging dat je wilde blokken.
    Heb je ze echt geblokt?

  13. Eva schreef:

    Toen ik laatst in het stadion zat bedacht ik mij nog maar eens dat als wij – de supporters – niet meer komen, ze daar allemaal mooi voor Piet Snot zouden staan! Dure auto’s weg, mooie pakken kwijt, miljoenen door de neus, blonde mokkels afgetaaid.. Hetzelfde effect als je ineens voor je ziet hoe Beatrix op de wc zit of Mark Rutte in zijn neus peutert.
    Ik vind dat de supporters moeten kiezen, bij alle clubs. Alle seizoenskaarthouders een velletje met daarop een paar meekeuzevragen. Hoe moeilijk kan het zijn? Ik bedoel, ik betaal toch wel een klein fortuin voor die kaart, als er iemand recht heeft op die brokken in de pap ben ik het wel! En bovendien zitten de allerbeste stuurlui nog steeds aan wal!

  14. Mack schreef:

    Ach welnee, hij is voor Van Gaal. Dan snap je er juist niks van.

  15. Bertie schreef:

    Hij heeft niet voor niets dezelfde initialen als Jezus Christus.

Zegt u het maar

