Geld.

Vroeger hield ik hier de administratie bij. Ik boekte dan onze bankrekeningen in een spreadsheet en zo kreeg ik achteraf een beeld van de inkomsten en uitgaven. Ik was er altijd wel een uurtje mee bezig om de maand in te boeken en ik kwam elke keer, zonder uitzondering chagrijnig beneden. Linda wist destijds de oplossing. Gewoon niet meer bijhouden en dat heb ik nu een jaar of vijf gedaan. Inderdaad, ik was niet meer chagrijnig. Gevolg was wel dat de spaarrekening van de kinderen regelmatig geplunderd moest worden.

Laatst stelden wij een maandbegroting op. Eerst hielden we dik over en kon ik dus de schuld van de crisis bij Linda neerleggen, want die kocht aanbiedingen van het geld dat over was. Bij nader inzien had ik de optellingen in Excel niet zo gemaakt dat ze helemaal tot onderaan doorliepen. Toen ik dat wel gedaan had, bleek dat wij eigenlijk niet rond kunnen komen. Goed, qua maandelijkse uitgaven gaat het nog net, maar qua kosten, dat is een ander verhaal. Linda wist weer de oplossing. Nu staat mijn Alfa te koop.

17 reacties op “Geld.

  1. Linda de Jong schreef:

    Ik vind het een wereldactie!!! Hadden we veel eerder moeten doen!!

  2. Mack schreef:

    Welnee, hoeveel plezier hebben mijn lezers wel niet van die Alfa gehad?

  3. Linda de Jong schreef:

    Kan nooit op tegen het plezier wat ik ga hebben als ik weer méér geld uit kan geven, en jou uitzwaai als je op de fiets naar je werk gaat in de ochtend!! 😉

  4. Margo schreef:

    Linda, vals kreng! 😉

  5. Kwebbel schreef:

    He gelukkig geen Alfa praatjes meer. Goed werk Linda!

  6. smitsky@live.nl schreef:

    Ojee, ik schrik ervan… Alfa te koop. Voel met je mee. Maar ja, wat moet dat moet..

  7. Ximaar schreef:

    Ik hou maar 1x per jaar mijn inkomsten en uitgaves bij. Dat is voor de belasting. De laatste jaren hield ik een beetjje over. Dwz iets meer inkomsten als uitgaves. Dit jaar zal het waar schijnlijk precies kiet zijn omdat m’n renteinkomsten wat gezakt zijn. De inflatie was ook meer, maar schijnbaar alleen op spullen die ik niet gebruik. Het was trouwens de bedoeling dat ik in zou teren, maar daar is de laatste 8 jaar weinig van gekomen. Misschien moet ik eens een alfa kopen. 🙂

    Ga anders eens naar Duitsland op vakantie, dat is tot 50% goedkoper dan Frankrijk. Of doe toch maar niet, dat maakt Duitsland nog rijker en Frankrijk armer en daardoor de Eurocrisis nog erger.

  8. Laurent schreef:

    Dat is waar het grootkapitaal je hebben wil, dat je alle energie moet besteden aan rondkomen en dus geen energie overhoudt om te bedenken dat die maatschappij eigenlijk heel anders ingericht moet worden.

  9. fien schreef:

    Ik heb een paar jaar zonder auto gedaan. Me verplaatst met bus en trein. Kreeg opeens een norm schuldgevoel, omdat ik het milieu belastte.
    Eerst met de fiets naar het station. Dan een overvolle trein in. (De beruchte lijn Winterswijk – Arnhem, of te laat, of gaat gewoon niet). In Arnhem de bus naar zuid en dan een stukje lopen. En maar stressen of ik wel op tijd kwam.
    Op een gegeven moment naar een dealer gehold. En een fijne nieuwe auto gekocht. Waar ik elke morgen heerlijk mee in de file stond. En dat was toch minder ergenis.

  10. yukikopesik schreef:

    Ach ja… heb er wel een mooie Friese spreuk voor. Heelt alle wonden.

  11. duts schreef:

    Of misschien een leuke bijkomstigheid.
    (alfa versus honda/ yamaha)
    Kun je toch met de ploeg met je eigen
    brommert mee.
    Of met onze ploeg natuurlijk.

  12. Mack schreef:

    @Duts: waarom heet jij duts en geen stud?

  13. fien schreef:

    Mack, jij leest denk ik af en toe de bijbel.
    Lees Mattheus 25:12 maar eens over.
    Zal het even voor jou citeren:
    “Want wie heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloediglijk hebben; maar wie niet heeft, van dien zal genomen worden ook wat hij heeft”.
    Kijk daar hebben we wat aan. Je zou er christelijk van worden.

  14. Linda de Jong schreef:

    Fien, je kunt tever gaan he! 😉

  15. fien schreef:

    Sorry Linda, maar ik vond het wel een treffend voorbeeld over de christelijke gedachte.

  16. fien schreef:

    Maar wil Mack er niet mee kwetsen.
    Wij zijn nu eenmaal goddelozen. Dat is inderdaad niet iedereen.

  17. mack schreef:

    @Fien: je moet ook even de zin ervoor lezen en het dan weer in de context plaatsen. Want zo krijgt het een totaal verkeerde betekenis, inderdaad.

Zegt u het maar

