Richard Branson

In Nova’s college tour werd Richard Branson geinterviewd. Zakenman en miljardair dus dat beloofde weinig goeds. Hij bezit een Caribisch eiland. Maar Linda vond hem een leuke man dus ik besloot even mee te kijken en vervolgens mijn vooroordelen hun werk te laten doen.

De man praatte over zijn verdiende geld met vervuilende vliegtuigen, te investeren in de ontwikkeling van schonere vliegtuigbrandstoffen. Over mensen die hij in een mindere tijd moest ontslaan, maar nu het beter ging weer allemaal in dienst had genomen. Over zorgen dat je mensen in dienst hebt die beter waren dan hijzelf en hen de ruimte gunnen om een fout te maken. En over een idee dat ik persoonlijk nog nooit eerder gehoord had maar eigenlijk wel briljant vind. Hij vond dat niemand tegen zijn wil werkloos mocht zijn en dus het beschikbare werk (in een heel land) verdeeld moest worden over de beroepsbevolking.

Ik blijf wel van mening dat je geen miljardair wordt met een schoon geweten, maar deze man oogde begaan met zijn mensen. Rijkdom is een grote verantwoordelijkheid, zei Branson.

4 reacties op “Richard Branson

  1. Laurent schreef:

    Ja, dat van die arbeidsverdeling daar zijn de avd-dagen ooit voor ingevoerd hè, al onder Den Uyl meen ik. Maar moet jij eens een parttime baan proberen te vinden. Is allemaal te duur voor werkgevers, linkse hobbies en bovendien de schuld van Job Cohen.

  2. Mack schreef:

    Atv/adv! Inderdaad, stom van mij dat is hetzelfde principe. Alleen werkte het niet doordat het slechts extra vrije tijd opleverde en er nooit een andere werknemer voor werd aangenomen. Partime baan te duur? Nee hoor, dat zou me makkelijk lukken.

  3. Margo schreef:

    Ik wil wel werken voor Branson. Lijkt me geweldig te werken voor zo iemand.

  4. Ximaar schreef:

    Hij is over de rug van Mike Oldfield rijk geworden. Mike Oldfield heeft ook aan zijn platen verdiend, maar bij lange na niet zoveel als Branson. Niet uniek overigens platenmaatschappijen strijken doorgaans veel meer op dan de artiesten.

Zegt u het maar

