Je wordt ouder, papa

Wat is gebeurd met de tijd waarin alles nog begrijpelijk leek? Of is het simpelweg een gevolg van mijn leeftijd en was de tijd waarin alles nog begrijpelijk leek ook al onbegrijpelijk voor een veertiger? Want wat is er bijvoorbeeld zo moelijk aan het maken van muziek? Is het echt zo dat alle combinaties van de acht noten gebruikt zijn en dat er daarom bijna geen fijn in het gehoor klinkende muziek meer wordt gemaakt?

Het zou toch een geweldig idee zijn om een programma op tv te brengen dat muziek uit de top-40 in omgekeerde volgorde van hitnotering uitzendt? Dat de betreffende artiest desnoods in het programma komt om het nummer uit te voeren? En dat dat dan gepresenteerd wordt door een eeuwig jong blijvende presentator met een glamourbril, scheve tanden en donkerblond half lang haar? Waarom is zo’n programma er niet? Vroeger, in de late jaren zeventig en begin jaren tachtig, keken wij Toppop terwijl mijn moeder het strijkijzer hanteerde. Zij kon dat, televisie kijken en strijken tegelijkertijd. Ik wil niet zeggen dat ik geen twee dingen tegelijkertijd kan, maar televisie kijken en strijken lukt niet. Strijken en pijn in mijn rug krijgen wel. Maar daar gaat het nu niet over.
Er waren herkenbare artiesten die hun plaatje ten gehore brachten. De meesten konden zingen, want dat was in die tijd nog een vereiste. Bijna allemaal hadden ze een hitje wat je mee kon neuriën, want zo ging dat toen. Soms werd een notering overgeslagen die je eigenlijk wel had willen zien, en soms werd iets vertoond wat je eigenlijk wel had willen missen. Maar meestal was het een gestage spanningsopbouw naar de nummer 1.

Tja, zo is het niet meer. Ik zou Beyonce niet herkennen als ik haar op straat tegen kwam. Maar het feit dat ik haar naam ken, zegt mij dat ze wereldberoemd moet zijn. Ik zou geen nummer van haar kunnen opnoemen. Wanneer heeft zich de overgang van leuke niks-aan-de-hand-muziek naar het in-willekeurige-volgorde-zetten-van-noten zich eigenlijk voltrokken? Wie heeft besloten dat harmonieus zingende, blij kijkende en gelijkmatig dansende disconegers niet meer cool waren? Waarom zitten we opgescheept met muziek die niet na te zingen is? Waarom kun je aan muziek horen uit welke tijd het komt?

Ik gooi er nog maar even een echte ouderwetse Toppopklassieker tegenaan. Misschien kent u het wel. Misschien bent u het wel met me eens. En zo niet, ook goed. http://www.youtube.com/watch?v=JFI96L0F5Fc&feature=related

Dit bericht is geplaatst in Muziek.

12 reacties op “Je wordt ouder, papa

  1. robschimmert schreef:

    Nou, dit vind ik wel de meest beroerde illustratie van jouw juiste stelling. Daar moet toch meer van te bakken zijn dan dit gedrein? Wat dacht je bijvoorbeeld hier van http://www.youtube.com/watch?v=zLgeTtYwQ7o

  2. Laurent schreef:

    Het is eerder zo dat populaire muziek steeds simpeler wordt dan niet te volgen, vind ik.

  3. Laurent schreef:

    En als ik naar die afleveringen van TOTP2 op de BBC keek realiseerde ik me dat er vroeger ook al héél veel bagger werd gemaakt. Maar die hebben er wel een handje van om vooral de rare, en niet zozeer de goede acts te herhalen.

  4. mack schreef:

    @Rob, ik vind de mijne een beter voorbeeld van mijn moeders Toppop. Nog beter zou I put you together again zijn geweest, maar die kon ik zelf niet meer aanhoren.

    @Laurent, ook lastiger na te zingen vind ik.

  5. Margo schreef:


    Deze brulden mijn zus en ik mee en vele anderen van CR. Ligt toch lekker in het gehoor?

  6. mack schreef:

    @Zeker. Prima voorbeeld.

  7. Eva schreef:

    MARGO! Mijn luidspreker stond nog op standje Sinterklaasjournaal! Ik schrok me de kolere! Oh, en wil je dit soort nummers niet voorstellen nu onze laatste lekkere zomer alweer een jaar of drie geleden is? Zucht… 😉

  8. Margo schreef:

    @Eva! Leuk toch!!? 😀
    Ah joh, de zomers waren best goed alleen de vakanties vielen verkeerd!!

  9. Ximaar schreef:

    Mijn vakantie in september viel uitstekend. 🙂

    (Vreselijke muziek overigens. Het kan nog een stapje erger met dingedong, jacques herb, hepie^2 en vooral peter koelwijn met je word (en dan zette ik meestal de radio op een andere zender). Wat werd er vroeger toch een pulp gemaakt. Nee doe dan maar dat spul van Wijnhuis. )

  10. Laurent schreef:

    @Ximaar: ja, maar Wijnhuis is ook een remake van de jaren zestig voor een belangrijk deel.

  11. persoon zonder graat schreef:

    Vroeger lulden artiesten heen om wat ze bedoelden. Zaken moesten worden gemystificeerd, maar dat kwam wel de creativiteit ten goede. Tegenwoordig zingen ze gewoon rechtstreeks dat ze bijvoorbeeld geil zijn en willen neuken. Dat heeft een nadelige invloed op de creativiteit.

  12. Margo schreef:

    Heeft ene F een alter ego?

Zegt u het maar

