Spelling

Misschien heefd u het wel gelezen, van die hoogleraar die vont dat het correct gebruiken van de d en de t onzin is. Hij zei dat het een speeltje voor de elite was, dat zij slechts gebruiken om neer te kunnen kijken op degenen die die vaardigheid niet beheersen. En dat de spellingsregels dus aangepasd moeten worden. Ik ben dat volkomen met hem eens. Als het niet kan zoals het moed, dan moed het maar zoals het kan. Aanpassen dus die spellingsregels die door de elite verzonnen zijn. Je losd er gelijk een groot probleem mee op. Want het aanleren van de correcte spellingsregels kosd veel tijd, die veel beter benud hat kunnen worden. Het diend ook geen enkel doel, want iedereen begrijpd toch wel wat er staad.

Dus, beste elite, vrees met grote vreze want uw bestaansrecht is niet langer gerechtvaardigt. Denk maar niet dat u uzelf nog langer onderscheit met uw zogenaamde dure taalgebruik. En denk ook maar niet dat het bij de d en de t blijfd. Alles wat moeilijk is gaan we veranderen. Het nationaal dictee, ha, het mochd wat! Binnenkort schaffen we ook de beleefdheidsvorm u af. Iedereen is jij, net als in Amerika. Daarna is hun en zij aan de beurt. Vervolgens als en dan. Hooftletters ook zulke onzin! Leestekens, weg ermee! Nee, ik zal u vast voorbereiden op hoe de taal er straks uitzied beste elite! We maken het makkelijk voor iedereen, want iedereen is gelijk.

belastingdiensd apeldoorn

hee inspekteur. ik moed veels te veel belasting betalen. dat moet onmiddelleik minder. je mag het overmaken op me rekening. dan jij het er niet mee eens bend, kom ik wel ff na je toe, om het uit te leggen.

de gatjeuk

mack

13 reacties op “Spelling

  1. robschimmert schreef:

    Ho, onze vrienden van de PVV zijn al weer een slag verder. Zij bepleiten de terugkeer van het vousvoyeren in het onderwijs. Wat denk je nu bij je eige? Kejje me nog volge?

  2. Laurent schreef:

    onderscheit had natuurlijk onderschijt moeten zijn.

  3. Mack schreef:

    @Laurent, uiteraard. Maar nu maak je het alweer onnodig moeilijk door met een regel aan te komen.

  4. Martine schreef:

    Waarom nog punten en kommas

  5. Mack schreef:

    @Martine: voornamelijk omdat ik de nieuwe spelling nog niet machtig ben.

  6. Irene schreef:

    Helemaal mee eens. Ik zie wel dat de nieuwe elite zich onderschijt door het gebruik van het uitroepteken te handhaven.

  7. yukikopesik schreef:

    Ik vint sohiezo dat alles maar guhwoon fooneeties moet worden gespelt. Veel makkullukkur. Kun je taalles guhwoon afsgaffen.

  8. Confucius schreef:

    By three methods we may learn wisdom: first, by reflection, which is noblest; second, by imitation, which is easiest; and third by experience, which is the bitterest.

  9. hlastdrager@hetnet.nl schreef:

    Waar slaat dit op Confucius, of moet ik zeggen alias “F”?

  10. hlastdrager@hetnet.nl schreef:

    En dit is natuurlijk Fien, en niet mijn man.

  11. Lisette schreef:

    ja SORRY hoor!! mag ik me OOK een keer vergissen!?!!! JA?!!!!!! een beetje gaan schelden hè!!!!!! je kan ook tever gaan Fien!!!!!!!!!! 😉

  12. Margo schreef:

    Ik vind dat vouvoyeren in het onderwijs een goede zaak. Daarna ook graag het uniform invoeren en lijfstraffen, dat ook. Ook voor de ouders als dat nodig blijkt!

    Dat nieuw fonetische taalgebruik is allang in zwang onder de sms jeugd. Het onderwijs heeft daar van harte aan meegewerkt, correct taalgebruik werd alleen geëist bij het vak Nederlands. Bij geschiedenis en aardrijkskunde was correct taalgebruik niet relevant. Als je maar wist wanneer de slag bij Newport was. Hoe je het schreef deed niet ter zake.

  13. Dwarsbongel schreef:

    Tja, in de krantekop “Man bedreig[d/t *1)] met mes”
    produceert het geen homofiel extern *2)
    wie dader is en wie slachtoffer…

    *1) doorhalen naar smaak
    *2) maakt het geen flikker uit

Zegt u het maar

