Gelijk

Ik ben daarnet ernstig aan het denken gezet door mijn vrouw. Zij vindt dat ik niet altijd mijn gelijk moet halen. En ja, dat is heel grootmoedig als je dat kunt. Ik kan dat absoluut niet, als ik gelijk heb, dan hou ik dat net zolang vol tot iemand mij met betere argumenten overtuigt en mijn argumenten ontkracht. Maar dat kan niet, want dan zou ik immers geen gelijk hebben. Maar ik ben niet te beroerd om mijn ongelijk toe te geven, want ik leer graag. Desondanks kon ze het zich voorstellen dat anderen mij arrogant vinden als ik mijn gelijk haal.

Nu bestaat het beroemde verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Gelijk krijgen is belangrijker dan gelijk hebben. Dus als je ongelijk hebt, maar je krijgt gelijk, dan heb je daar meer aan. Als je gelijk hebt, maar je krijgt het niet, dan heb je daar niks aan. Ik weet niet of ik zo verder kan leven in deze schijnwereld. Degene die het hardste schreeuwt krijgt gelijk. En mij wordt aangeraden om diegene gewoon te laten kletsen. Het is de wereld op zijn kop. Maar goed, het spel moet eenmaal meegespeeld worden, het is niet anders. Ik stop maar met kennis vergaren want ja, wat heeft dat nog voor nut?

16 reacties op “Gelijk

  1. yukikopesik schreef:

    Je hebt en krijgt geen gelijk van mij. Ik heb liever gelijk dan dat ik het krijg. Maar dat leer je nog wel als je kinderen de puberleeftijd hebben. Alhoewel er soms momenten zijn dat ik liever geen gelijk heb, maar dan hoef ik het ook niet te krijgen.

  2. yukikopesik schreef:

    Maar buiten dat heb je gelijk hoor.

  3. Laurent schreef:

    Ja, nu probeer je dus weer je gelijk te halen over het terecht zijn van je gelijk te willen halen.
    Maar ik ben het geheel eens met je streven om vooral diegene met de grootste waffel níet hun gelijk te laten krijgen.

  4. Jolie schreef:

    Uh, effe denken hoor… Hier moet ik even mijn Mack-beeld bijstellen. Volgens het Mack-beeld in mijn hoofd (maar ik kan natuurlijk ongelijk hebben ;-)) geef je juist altijd grootmoedig je ongelijk grif toe 😉 En tuurlijk, waarom zou je dat doen als je gelijk hebt 😉

    Je gelijk halen is trouwens heel ongezond, in het onderwijsbondsblad rijmde een jurist een keer dat er een hoop mensen op het kerkhof lagen die eigenlijk een grafsteen verdienden met een tekst als “Hier ligt Piet, hij had gelijk maar kreeg het niet.” Opgeven is soms beter voor je hart dan blijven vechten.

    En net als Laurent ben ik het met je eens dat het beroerd is dat de mensen met de grootste waffel vaak gelijk gegeven wordt.

  5. Anoniem schreef:

    Nu zal ik wel een halve wereld over me heen krijgen, maar het waren wel vaak de mannen die hun gelijk wilde krijgen. En vrouwen beginnen dan te twijfelen.
    In onze mannenhuishouding heb ik geleerd me staande te houden door, als ik wist dat ik gelijk had, geen duimbreed toe te geven.

  6. fien schreef:

    En nu ben ik weer anoniem.

  7. mack schreef:

    Yukiko: jij bent nu zo iemand waarvan ik denk dat je vrij snel de ander in de waan kan laten.

    Laurent: Ja, jammer is dat, dat het zo is dat mensen gelijk krijgen zonder onderbouwing.

    Jolie: Tuurlijk geef ik het toe. Als ik fout zit, zit ik fout, maar ik wil daar wel van overtuigd worden zodat ik zie wat er fout is. Dat het ongezond is is ook de reden van dit logje. 😉

    Fien: ja, het zijn vaak mannen. Dat is zo. Hun eergevoel is sterker ontwikkeld denk ik. (Dat is iets anders als hun eer, voordat ik de andere helft over me heen krijg)

  8. Linda de Jong schreef:

    Maar hierin heb ik gelijk 😉

  9. Linda de Jong schreef:

    Oja, en de banketstaaf die ik van jouw baas gekregen heb voor jouw bewezen diensten smaakt HEERLIJK… Ik denk dat ‘ie vanavond op is…

  10. Laurent schreef:

    @Jolie: ‘Hier ligt Piet, hij had gelijk maar kreeg het niet.’ Die heb ik van een onderwijzer geleerd in de variant van ““Hier ligt Piet, hij had voorrang maar kreeg het niet.” bij verkeersles.

  11. Irene schreef:

    Dat komt vanzelf allemaal goed als je rond de 45 bent bent.

  12. Mack schreef:

    Da’s mooi Irene. Kom je het over drie jaar nog eens beoordelen?

  13. Margo schreef:

    Het is een leerzaam logje. Ik wil ook nogal eens stevig vasthouden aan mijn gelijk, maar zoals Jolie zegt: het is slecht voor je hart. En voor je humeur. Want wie de macht heeft krijgt gelijk en wie het heeft, heeft het nakijken.

  14. Irene schreef:

    @mack: Okee. En in de tussentijd moet ik wegblijven?

  15. Dwarsbongel schreef:

    Ik had een vriend, die de grap poneerde: “Je hoeft me geen gelijk te geven, want dat heb ik al”. Hij bracht dat te vaak in praktijk om het een grap te laten blijven: hij is mijn vriend niet meer.

Zegt u het maar

