Op bezoek bij oma-oma

Tammar met haar overgrootmoeder. Meer dan 90 jaar verschil in leeftijd. De één staat aan het begin, de ander aan het eind. Dit was pas de tweede keer dat ze elkaar zagen, maar Tammar behandelde mijn vader’s moeder net als dat ze mij, mama of sinterklaas behandelt, alsof ze elke dag over de vloer komt. Kleine kinderen en oude mensen, die liggen elkaar goed. Oma’s korte termijn geheugen laat het wat afweten, dus stelt ze een keer of vier dezelfde vraag, maar hoe Utrecht er 80 jaar geleden uitzag, daar hoef je haar niet aan te herinneren. Zij is de jongste uit een groot gezin, en tevens degene die het oudst geworden is. Het lijkt mij vreemd, om de enige nog overgeblevene van al je broers en zussen te zijn. Dan ben je onherroepelijk de volgende. Maar ach, op een gegeven moment zul je ook wel klaar zijn met het leven. In september 1917 begon zij ermee. Ik ben haar oudste kleinkind. Ze kent mij al 42 jaar.

9 reacties op “Op bezoek bij oma-oma

  1. Laurent schreef:

    Wat mooi, dat Tamma haar overgrootmoeder nog kan ontmoeten, en wat mooi voor jou dat je oma nog leeft ook!

  2. Ximaar schreef:

    Blift voor mij heel apart. Mijn meeste overgrootouders stierven zo’n 35 jaar voor mijn geboorte, op 1 na die 4 jaar voor mijn geboorte overleed. Mijn tante in de USA werd al op haar 71ste overgrootmoeder. Die zou over een jaar of 6 nog een laag mee kunnen maken rond haar 90’ste.

  3. Margo schreef:

    Mooi! Ik heb mijn overgrootmoeder ook nog gekend, maar er is helaas, voor zover ik weet, geen foto van ons samen. Ze overleed op hoge leeftijd toen ik 12 was.

  4. ria schreef:

    Wat een mooie foto. En zoals je het zegt lijkt het mij precies zo, op een gegeven moment ben je er wel klaar mee. Mijn moeder was van 1916 die is al twintig jaar dood.

  5. Linda de Jong schreef:

    Ik heb alle twee mijn overgrootmoeders goed gekend hoor, zijn alle twee pas overleden toen ik al volwassen was. En mijn oma leeft ook nog. Het is niet zo gek hoor…

  6. Margo schreef:

    @Linda: Heb je je over-overgrootmoeder dan ook nog gekend??

  7. Mack schreef:

    @Margo: Linda niet, maar Linda heeft wel een neefje dat op de foto staat met Linda’s overgrootmoeder, dus zijn bet-overgrootmoeder.

  8. linda schreef:

    Mijn ene oma kwam uit een gezin met 24 kinderen, dus dat zou moeilijk zijn. Vooral doordat zij de jongste was. Mijn andere oma dus ook niet. Maar zoals Mack al schrijft, we hebben wel een foto met 5 generaties. Mijn overgrootmoeder, mijn oma, mijn moeder, mijn zus en mijn neefje. Dat is redelijk bijzonder…

  9. zinneninzuidoost schreef:

    De moeder van mijn moeder heb ik nooit gekend. De ouders van mijn vader kort. Speciaal om naar deze foto te kijken en jouw blog te lezen.
    Ja sommige mensen krijgen een lang en mooi leven.
    Vriendelijke en bewonderene groet

Zegt u het maar

