Spaarlamp

Het valt mij op dat het me helemaal niet opvalt dat spaarlampen langer mee gaan dan gewone lampen. Daar komt bij dat ze eerst moeten opwarmen voor ze licht geven, duurder in aanschaf zijn en dat je nooit weet hoeveel het gebruik van die spaarlamp je nu bespaard heeft. Want die opwarmfase schijnt het meeste te kosten. En zeker met kleine kinderen die lichtknopjes interessant vinden, is het gewoon geen goed idee. Een ouderwetse gloeilamp voldoet veel beter. Een gloeilamp gloeit, voor een spaarlamp moet je sparen.

Het valt mij sowieso op dat de technische vooruitgang momenteel op een dood spoor zit. Ja, dat merk je niet echt omdat er om de haverklap iets wordt uitgevonden, maar eigenlijk zijn het geen uitvindingen, het zijn vervangingen van wat je al had. En er zitten eigenlijk alleen maar nadelen aan. Een moderne auto bijvoorbeeld. Die moet je van te voren programmeren om er mee te kunnen rijden. Verschillende standen voor de demping, voor de stuurbekrachtiging, knoppen voor extra vermogen, navigatiesysteem, honderd knopjes en waarschuwingslampjes die je in de gaten moet houden en ga zo maar door. Terwijl een oude auto maar één stand voor de demping had, namelijk de juiste. Bovendien was je er al vijf kilometer mee onderweg terwijl je de nieuwe nog aan het instellen bent om er überhaupt mee te kunnen rijden.

Digitale tv, ook zoiets. Heel vroeger had je een knop en daarmee ging de tv aan. Daarna kwam er een afstandsbediening en moest je eerst de tv op stand-by drukken en daarna nog eens op de afstandsbediening (twee handelingen) om te kunnen kijken. Nu moet je drie knoppen indrukken om hetzelfde doel te bereiken. Dan moet je digitale ontvanger nog contact zoeken met een ander omzetbevorderend apparaat voor KPN en je hebt al vijf minuten van je programma gemist. Ja, het beeld is digitaal. Ja prima, maar als ze dat niet gezegd hadden, had ik het niet gezien.

Computers hebben twee miljoen functies, terwijl ik er maar twee gebruik. Soms drie als ik op dreef ben. Om nog maar te zwijgen van alle dingen met I- ervoor die gebracht worden als iets volkomen nieuws, maar in feite niet meer is dan twee of meer reeds bestaande concepten die aan elkaar worden gelast. Als ik morgen een scheerapparaat met een telefoon kruis en ik breng dat op de markt als I-shave, loop ik binnen.

Natuurlijk weet u een voorbeeld van een uitvinding van na het jaar 2000 waardoor dit hele logje als niet geschreven beschouwd kan worden.

12 reacties op “Spaarlamp

  1. Margo schreef:

    Eh …. nu kan ik natuurlijk niet slapen want ik moet iets bedenken dat je theorie omver gooit.

  2. Laurent schreef:

    Dat moet natuurlijk iShave zijn, maar verder briljant concept, ik zeg doen!

  3. Irene schreef:

    Mack! Geweldig! Dat iemand dit eens zegt! Ik had het zelf willen doen maar was bang om voor ouwe sok te worden aangezien.
    De ‘nieuwe’ auto is een ramp op dit gebied, er zijn na anderhalf jaar nog steeds knopjes waarvan ik niet weet in welke stand ze moeten staan of misschien wel helemaal uit, en de tv heeft niet een maar drie afstandsbedieningen. Zo’n universeelding, die we ook hebben, is nog eens vijf keer zo ingewikkeld. Die moet je ook weer eerst ‘aan’ zetten gotbetert. Spaarlampen besparen helemaal niet, minder lampen, dat is het enige wat zoden aan de dijk zou zetten maar dat willen we collectief natuurlijk niet. Het zijn allemaal praatjes voor de vaak. Zo dat lucht op.

  4. R van InR schreef:

    Ik zit te wachten op iDrive:
    De auto met een netwerkaansluiting, zodat je al de instellingen (route planning, max. snelheid, muziek, en verdere favorites) voor je de weg op gaat vanachter je PC kunt uploaden.
    En dan misschien nog een variant sheDrives . . .

  5. mack schreef:

    @Irene: dank. Ik offer mezelf wel op, opdat jij niet voor oude sok wordt aangezien.

    @R van InR: idrive heeft BMW al, maar dat is juist dat systeem met honderd instellingen.

  6. Ximaar schreef:

    Natuurlijk ben ik het met je eens. Een kleine 2 jaar terug schreef ik al eens over die iGevallen met iCan en iPen: http://ximaar.wordpress.com/2010/02/03/feb-03-xiwels-i/

    Heel veel wordt bedacht om het de mensen lastiger te maken. Dat is een vieze koppelverkoop, waarbij cursus-gevers binnenlopen met ‘hoe hou ik mijn muis vast in 14 lessen.’ En net als je de muis onder de knie hebt verdwijnt ie en moet er gevingerveegd worden. Begint het cursus-circus weer opnieuw met: ‘Padvingeren doe je zo.’

    Zelf gebruik ik overigens nog gewoon een fiets, die al bij de eerste trap rijdt. Laatst zag ik een wicht die na 25x trappen haar kutscootertje nog niet aan de gang kreeg. Prima al die extra lichaamsbeweging, maar wel minder goed op het gebied van stress.

  7. Laurent schreef:

    Overigens rij ik om die reden ook hardnekkig in zo oud mogelijke auto’s. Mijn Peugeootje 205 uit 1998 heeft centrale deurvergrendeling en elektrisch beweegbare ramen, en dat vind ik al eng genoeg. Typisch zoiets dat het op een dag niet meer doet. Gelukkig heb ik mijn Rover uit 1975 nog als backup.

  8. ria schreef:

    Ik weet niet eens hoe ik de radio op een andere zender moet zetten, soms verspringt het ineens en heb ik een andere, ik heb het opgegeven, als ik iets speciaals wil luisteren zoek ik het wel op de pc op, echt heel erg hè, een geitenwollen sok 😦
    Wij hebben in de kelderkast daarom ook geen spaarlamp. Licht gaat aan als de deur open gaat, snel iets pakken en weer dicht, die spaarlamp kan dat helemaal niet bijhouden.

  9. pjotr schreef:

    Nee, dan is onze nieuwe magnetronoven veel handiger. Als je de ovenfunctie wilt gebruiken, moet je eerst het deurtje open en dicht doen; vervolgens de temperatuur instellen (waarbij het apparaat zegt, dat er iets fout is, maar het kan wel); dan op het knopje start drukken en een aantal minuten wachten tijdens het voorverwarmen.. Je had de te bakken spullen alvast in de oven gezet, maar dat mag niet; je moet eerst wachten op het piepsignaal, ander gaat het vanzelf mis; en als je daarna nog een ander gerecht wilt bakken, moet ie eerst weer “voorverwarmen”, ook als de oven nog gloeiend heet is van de eerste bereiding.
    Gelukkig werkt de magnetronoven wel veel handiger dan de CD/DVDspeler/radio.

  10. Eva schreef:

    Mijn Amsterdamse moeder heeft vandaag minstens twee medewerkers van Ziggo de ziektewet ingescholden. Omdat zij een tijd gelee plots al haar radiozenders kwijt is dankzij al die wijzigingen van de laatste tijd. Ziggo wil het wel komen verhelpen maar dat kost 60 euro per uur. Dat zou je op zich beter niet tegen mijn moeder moeten zeggen. Daar zijn ze bij Ziggo nu ook achter. Wij, dochters en aanhang, worden er ook geen wijs van, die radiozenders lijken wel opgelost in het niets.
    Verder heeft de cd en dvd speler de geest gegeven, dus heeft mijn vader de platenspeler maar weer van zolder gehaald. Wens mij sterkte met kerst, ‘Willy Alberti zingt kerstliedjes’ combineert niet heel prettig met een mooi glas wijn.
    Wijn. Ik ga een glas inschenken, lekker. Fijn weekend en eh… leuk logje! 😉

  11. mack schreef:

    Wij kregen digitale televisie en nu hebben we helemaal geen antenne meer voor de radio. Nu moeten we radio luisteren via de t.v. Als ze dat van tevoren verteld hadden was je nooit overgestapt. Het is al net als met de Euro.

  12. Laurent schreef:

    Je kunt ook je computer op de auxilry ingang van je stereo aansluiten en radio via de computer luisteren

Zegt u het maar

