De niet-stoere top 2000

Ik heb geregeld geluisterd, was bij tijd en wijle enthousiast en ik heb zelfs een top 10 in de reacties verwerkt omdat Jolie er naar vroeg. Want ik hou best van muziek. Verstand heb ik er niet van, ik kan alleen horen wat ik mooi vind. Soms weet ik iets over een nummer of over een artiest, maar daar houdt het mee op. Muziek is anders dan sport, want mannen en vrouwen kunnen evengoed presteren. Toch stond er in mijn top 10 geen enkele vrouw. Dat slaat natuurlijk nergens op. Dat wordt alleen maar veroorzaakt doordat zangers of bands stoerder zijn om in je persoonlijke top 10 op te nemen. Want muziek heeft alles met stoer te maken. Kijk maar eens in de kast bij de echte muziekliefhebber; allemaal mannelijke muziek. Benny Neyman, Heino, Vader Abraham, noem het maar op.

Ik zelf heb “What’s the story, morning glory” van Oasis ooit gekocht. Uitsluitend om twee redenen. 1 Wonderwall. 2. Dat doet het wel goed in de cd-kast, Oasis. De muziekliefhebber koopt ook nooit een ‘best of’ album, maar een nieuw album met daarop één goed nummer en voor de rest cd-vulling. Vervolgens vindt de muziekliefhebber de cd-vulling beter dan die éne hit die erop staat, want als je de hit het beste vindt, verraad je dat je geen kenner bent. Goed, deze fase ben ik reeds voorbij en hoef hier niet meer op te letten.

Volgt nu mijn niet stoere top 10, bestaande uit allemaal stoere vrouwen.

10. Nobody’s wife – Anouk.
9. Aretha Franklin – Save a little prayer
8. Chi Coltrane – Go like Eliah
7. Sinead ‘o Connor – Troy
6. Kate Bush – Hounds of love
5. France Gall – Ella Elle l’a
4. Ilse de Lange – Puzzle me
3. Adele – Rolling in the deep
2. Carly Simon – You’re so vain
1. Alanis Morisette – Hands clean

Dit bericht is geplaatst in Muziek.

18 reacties op “De niet-stoere top 2000

  1. robschimmert schreef:

    Nou, daar kan je mee thuis komen. Vooral die nummer 5 is ijzersterk, zowel de muziek als de clip.

  2. Laurent schreef:

    Ha, ik heb dus ook enkele verzamelalbums. Het hangt van de band af, maar bij sommige (zeker niet nij alle) bands zijn hun hits ook echt hun beste nummers, dus dat ze maar een eind opzouten met die andere stomvervelende zeut waarmee ze inderdaad hun albums op moeten vullen.

  3. Margo schreef:

    France Gall won in 1964 het Eurovisie Songfestival met Poupee de sire poupee de Son (of zo). Het eerste songfestival dat ik zag. Toen onthield ik zulke dingen nog.
    Dit is inderdaad een mooi nummer van haar.
    En wie is Nobody’s wife?

  4. Laurent schreef:

    Anouk heeft intussen vier kinderen van twee mannen of zo 😀

  5. Laurent schreef:

    Maar ik vind het wel een mooi nummer.

  6. von Bloghausen schreef:

    Melissa Etheridge, Like the way I do?????

  7. mack schreef:

    Is ook mooi ja. Ik heb er nog aan gedacht.

  8. yukikopesik schreef:

    Waar is Elvis in je top 10?

    Overigens ben ik het niet met je eens, ik vind dat er wel een verschil is tussen mannen en vrouwen die muziek maken. Ik vind vrouwen vaak beter als solist en mannen beter in een band. Maar dat kan ook een kwestie van smaak zijn.

  9. mack schreef:

    Yukiko: Elvis valt in de buitencategorie van stoer. Als ik Elvis in de top 2000 moest gaan toevoegen, kwam Bohemian Rapsody op 2001.

  10. Emma schreef:

    Jeetje. Ik heb je gemist.

  11. Fien schreef:

    Ik weet niets van de muziek van nu.
    Er is er maar één waar ik ontroerd naar kan luisteren. En ik weet wel dat dit in de categorie valt van oma vertelt. Maar haar naam mag best een keer genoemd worden. Aafje Heynis.
    Zij heeft al jaren Alzheimer. Ik ben bang dat niemand zich haar nog herinnert. Vandaar dit statement.
    Zij is een klassieke alt.
    En nu maar weer door met de popmuziek van vandaag.

  12. Bjorn schreef:

    Ik mis Ria Valk net Worstjes op mijn borstjes
    Maar ik vergeef het je vanwege Chi Coltrane

  13. Jolie schreef:

    “Vervolgens vindt de muziekliefhebber de cd-vulling beter dan die éne hit die erop staat”, neeeeee toch? Dan ben ik géén kenner, want ik vind toch vaak ‘die ene hit’ beter dan veel ander werk, bij Alanis Morissette bijv, haar grootste hit heeft een getergde power die haar andere songs niet hebben (=gelukkig voor haarzelf.) Ook bij bands als Radiohead, of eh, Peter Koelewijn of Shocking Blue. Enfin 🙂
    En de naam Chi Coltrane bij de song Go like Eliah, ik had het nóóit geweten!

  14. Mack schreef:

    @Jolie: Bij mij in huis woont zo iemand. Die vindt Never marry a railroadman beter dan Venus. Sstt.

  15. Martine schreef:

    Bonnie Raitt
    Joyce Kennedy
    DE zangeres
    Ik noem nog maar een paar stoere vrouwen…

  16. Jolie schreef:

    @Mack, ja, inhoudelijk, qua boodschap, is Never marry a RR man natuurlijk ook beter, wat moet n mens met zo’n losbollige treinengek 🙂

  17. Ximaar schreef:

    Ik mis toch wel Karin Bloemen met Apartheit, Rita Hovink met Laat me alleen, Mathilde Santing met Wonderful Life, Dani Klein met Nah Neh Nah en Nena met 99 Luftballons.

  18. Gabry van der Wende schreef:

    Nou Mack, ik moet zeggen, ik ben trots op je! Wat een super top 10 en je hebt mij niet eens gebeld van te voren! Ik vergeef je nu dat je fan bent van Elvis, in het vervolg gaan we het alleen maar hebben over de vrouwen in de muziek!

Zegt u het maar

