Koen Vergeer

Het eerste boek wat ik van hem las maakte mij totaal lyrisch. En nu ik in het tweede begonnen ben, bevind ik mij in precies dezelfde gemoedstoestand. En ik kan zijn naam wel met u delen, maar voor u gaat het vast niet werken. Zijn naam is Koen en hij schrijft over de Formule 1. Hij doet dat op weergaloze wijze. Hij neemt je mee naar vroeger, naar zijn kinderjaren en vertelt hoe hij onlosmakelijk verbonden raakte aan de F1. Hij is net een paar jaar ouder dan ik, dus zijn helden waren Jacky Ickx, Ronnie Petterson en Jacky Stewart. Ik begon met Lauda, Andretti en (ook) Petterson. Hij schrijft over de turbulente jaren 70 waarin elk seizoen een aantal coureurs verongelukten. De belangrijkste voor hem was Roger Williamson die in 1973 op Zandvoort crashte en voor de ogen van duizenden toeschouwers en ook voor die van Koen, levend verbrandde in zijn auto.

Niet dat Koen als kind wist wie het was, die daar verongelukte, maar het beeld van de klap, de brand, de amateuristische officials langs de baan, het stoïcijns doorrijden van de andere coureurs, behalve dan David Purley die wanhopig probeerde de arme Williamson te redden, heeft zijn leven verbonden aan de F1.

http://www.youtube.com/watch?v=3mz3ZzSXyWM

Later werd door een journalist gevraagd aan Niki Lauda waarom ze allemaal doorreden en niet hielpen. Lauda had hem bits toegebeten dat hij betaald werd om te racen, niet om te redden. Dezelfde Niki Lauda die twee jaar later op de Nürburgring uit zijn brandende auto werd gered door drie andere coureurs. Hij heeft op het randje van de dood gelegen en hij is voor het leven getekend, maar hij kan het navertellen.

Koen eert de dode coureurs, zijn helden, in zijn verhalen. Voor wie van F1 houdt, zijn zijn boeken een absolute aanrader. Als u de grote lijnen weet, weet Koen de details.

14 reacties op “Koen Vergeer

  1. Jolie schreef:

    Ja, ik heb al 2 zinnen getypt en gewist: wat valt er nou voor zinnigs over de F1 te zeggen? 😉 Inderdaad: kerels die zich stuk voor stuk (neem dit niet te letterlijk ;-)) te pletter rijden… En de kàns daarop, schijnt er dan ook nog de sjeu aan te geven! 😯 ❓ 🙄

  2. Linda de Jong schreef:

    Wat een verschrikkelijk filmpje… Ik voel me nu helemaal kut!! Gadverdamme… Wat erg! Vooral als je van tevoren leest dat hij zijn collega nog hoort roepen om hulp… En dat hij niet is aangereden is ook een wonder… Bah!

  3. Jolie schreef:

    Als er nu hier zo’n thumbs up/5 sterren-button zou zijn, zou ik 5 sterren aanklikken bij Linda’s reactie 😉

  4. uitwijkpost schreef:

    Waaruit weer blijkt: God straft direct. Ook al duurt het twee jaar. Filmpje kan ik niet zien op iPad en gezien Linda’s reactie sla ik die maar over. Verder sluit ik me aan bij Jolie.

  5. uitwijkpost schreef:

    Dat was Margo dus hierboven en hier.

  6. Irene schreef:

    De voorspelling in de derde zin kwam precies uit, voor mij.

  7. Linda de Jong schreef:

    Ik vraag me wel af: Margo? God straft direct?? Hoe slaat dit op dit verhaal??

  8. von Bloghausen schreef:

    Wat een beroerde BHV-er. Maar wel een held, dat wel.

  9. Fien schreef:

    Ze hadden die licentie al gelijk in 73 moeten intrekken, i.p.v. 85.

  10. Margo schreef:

    Linda, Nikki Lauda die vond dat hij kwam om te racen en niet om collega’s van de dood te redden, en die twee jaar later zelf bij een dergelijk ongeluk betrokken was en wel werd gered.

  11. Bjorn schreef:

    Jacky Ickx. Geweldige naam. Mooi dat de eerste drie letters te veel zijn.

  12. robschimmert schreef:

    Ik ben blij dat ik dit veertig jaar niet heb gezien. En voor de rest van mijn tijd pas ik er voor. Waardoor ik het vreemd vind dat die Koen door deze scene zijn leven verbonden heeft aan de F1. Raadsel dus. Een groot raadsel, dat ik graag uitgelegd kreeg..

  13. s1m0ne schreef:

    Is dat complot rondom Senna aleens opgehelderd? Mannen en geld, levert aparte situaties…….

  14. Mack schreef:

    @Rob: Dat begrijp ik ook nog niet helemaal, maar ik denk dat het nog wel duidelijk wordt.

    @Simone: Complot? Ik weet niet van een complot. Ik weet alleen de waarschijnlijke oorzaak van het ongeluk.

Zegt u het maar

