Apple

Nu zag ik daarnet op het journaal dat de opvolger van Steve Jobs, die ik al niet kende, laat staan zijn opvolger, een bonus heeft gekregen van 300 miljoen dollar. 300 miljoen! Daar moet Michael Schumacher potverdorie meer dan 10 jaar voor racen! Maar, werd erbij verteld, er zat ook een vergoeding in voor de tijd dat hij was ingevallen voor Steve. Ah, gelukkig maar, ik vond het al zo dik overbetaald.

Ik beweer al langer dat niemand een salaris van 1 miljoen per jaar waard kan zijn. Het bestaat niet dat je 30 keer zoveel presteert als Jan Modaal. Maar 300 miljoen, dat gaat toch helemaal nergens meer over. Want komop, wat heeft Apple nu helemaal uitgevonden? Dingen die al bestonden hebben ze aan elkaar gelast, dat is alles. Elektronisch srabble spelen, dat is wat Apple de wereld gebracht heeft. En iedereen scrabbelt ook ineens digitaal, dat is het rare. Maar goed, na dit nieuws neem ik aan dat iedereen zijn i-ding voortaan laat wat het is. Want hier wil een zinnig mens toch niet mee geassoccieerd worden?

Kennelijk leef ik onder een steen. Maar ik kan niet begrijpen, gewoon niet, dat iemand 300 miljoen durft aan te nemen. Ik bedoel, het zou ook voor acht ton kunnen. Lijkt me een prima salaris voor een topman. Want met het talent voor topman word je ook maar geboren, daar is weinig prestatie aan. Maar wat ik echt jammer vind is dat zoiets abnormaals tegenwoordig normaal gevonden wordt. Oké, nu komt het nog even op het journaal, maar ik hoor het sommige mensen al zeggen: tja, als je het waard bent voor je bedrijf… Ten eerste is dat niet te meten en ten tweede gaat het daar helemaal niet om. Je bent godverdorie niet op deze wereld om te graaien! Je hebt het talent om topman te zijn van een bedrijf met duizenden medewerkers, dus dat is je zorg. Dat die mensen een inkomen hebben uit jouw bedrijf. En als je dat een jaartje of tien waarborgt, nou, dan mag je van mij acht ton verdienen hoor. Dat heb je dan wel verdiend. Het is een kwestie van de juiste proporties kunnen zien. Topmannen kunnen dat over het algemeen niet, vandaar dat ze meestal een verlengde Duitser rijden. Ook totaal uit verhouding. Wanneer gaat iemand hen vertellen dat ze gewoon vervangbaar zijn?

15 reacties op “Apple

  1. Margo schreef:

    Ik ben het met je eens dat iedereen gek geworden is in het uitbetalen en laten uitbetalen van die absurde bedragen. Wat moet je met dertig miljoen? Ik zou het weggeven. Je hebt er meer last dan plezier van. Ik gaf jou ook wat Mack, maar niet te veel, want ik weet dat je een bescheiden mens bent. Maar wel genoeg om een IPhone en iPad aan te schaffen. Want die wil je nooit meer kwijt als je ze eenmaal hebt. Wordfeud is trouwens geen uitvinding van Steve Jobs, dat wordt ook gespeeld op andere smart phones.

  2. Mack schreef:

    Welnee, ik heb ze beiden gebruikt en ik vond het niks. Maar dat is persoonlijk. Maar ga me niet vertellen dat een iPad handig is. Want het is gewoon een onhandige designlaptop.

  3. Jolie schreef:

    Ja, die reusachtige bonussen (of wat het ook zijn, smeergelden, geen idee) van mij mogen ze het vandaag nog afschaffen. Maar misschien snappen wij het systeem van de VS niet helemaal, en is het een soort buffer, omdat je daar in de toekomst ook Zomaar weer aangeklaagd kunt worden voor —anything— iemand die zich verslikt in zijn iPhone omdat je verzuimd heb er een sticker op te plakken dat het niet eetbaar is. En dat soort vreemde dwarsstraten.

  4. Laurent schreef:

    Bizar, ik hoorde het bericht gisteren voorbij komen, maar inderdaad pas nu jij erover begint realiseer ik me het compleet absurde van dat bedrag van 300 miljoen. 30 miljoen zou al absurd zijn, 3 miljoen infeite ook, maar dat vinden we inderdaad al normaal.

  5. Laurent schreef:

    Trouwens wel grappig dat iemand met de nickname Mac(k) Apple afkraakt.

  6. Ximaar schreef:

    Er staat een taalfoutje in, want ik zou met zoiemand niet ‘geasocieerd’ willen worden.

  7. Laurent schreef:

    Het druppelt maar geleidelijk door bij mij; stel je eens voor dat we met heel Nederland zouden besluiten dat iemand 300 miljoen dollar moet krijgen; Dat zou ieder huishouden zo’n 25 dollar kosten, een bedrag dat voor de huishoudens met de laagste inkomens nota bene nog bewaarlijk zou zijn ook!

    Als je het per werknemer van Apple (46600) rekent kost dat geintje ze tussen de 6000 en 7000 dollar per persoon.

  8. Irene schreef:

    Je hebt gelijk, dit slaat helemaal nergens op. Wat moet je met zo’n bak geld, je maakt mij niet wijs dat je daar in zo’n positie iets leuks mee kunt doen voor jezelf. Je kunt het besteden aan goede doelen maar dan had Apple dat geld net zo goed meteen daaraan kunnen geven.

  9. Fien schreef:

    Nou vooruit, ik ook nog even zeiken over dat “geassoccieerd”.

  10. robschimmert schreef:

    Toch bekijk je het wel wat eenzijdig. Want wat is die 300 mio nou helemaal vergeleken met de 65 miljard van zijn branchegenoot Bill Gates? Nog geen half procent. Ik bedoel maar…..

  11. mack schreef:

    Jij vergelijkt het vermogen van Gates, wat hij bij elkaar gekregen met zijn eigen bedrijf, met de bonus van een werknemer in loondienst. Apples and Pears.

  12. robschimmert schreef:

    @ Mack:
    Als het om zulke grote getallen gaat, hoef je de wetten van gewone mensen ook niet meer in acht te nemen. Dan zijn grensoverschrijdende vergelijkingen, vind ik, toegestaan.

  13. Betsie schreef:

    Hallo, mijn excuus dat ik niet op dit berichtje reageer.
    Sanoma heeft ons op alle mogelijke manieren geschoffeerd en doet dat nog steeds. Hiermee maakt een groot bedrijf misbruik van haar macht.
    Als wij dit toelaten komt niet alleen Sanoma hiermee weg maar is dit tevens een boodschap voor andere bedrijven: zij weten dan dat de klanten toch niets zullen ondernemen. Dan kan het om bedrijven gaan die diensten of producten aanbieden die veel belangrijker zijn dan onze blogs.
    Dit is ontoelaatbaar, maar ieder individu alleen staat machteloos. Om die reden hebben Margo en Roberto het initiatief genomen een groep te vormen die gezamenlijk kan optreden. Wij willen je vragen je hierbij aan te sluiten.
    Je zult het misschien te druk hebben om iets te doen, dat is geen bezwaar. In een groep zijn er altijd enkelen die handelen namens de hele groep. Hoe groter de groep is hoe slagvaardiger hij kan opereren, hij kan ook individuele acties ondersteunen.
    Wanneer je de acties van Sanoma ontoelaatbaar vindt en je bij de groep wilt aansluiten kun je dit als volgt kenbaar maken: reageren onder het bericht: http://uitwijkpost.wordpress.com/2012/01/12/handtekeningenactie-gedupeerden-van-webstreepjelog/
    Een prettig en ontspannen weekeinde gewenst.
    Groet

  14. Frans54 schreef:

    Volgens mij weten ze al lang dat ze vervangbaar zijn. En daarom neemt zo’n topman zo’n 300 miljoen toch maar aan. Je kunt het tenslotte maar beter binnen hebben vóór je vervangen wordt.

Zegt u het maar

