Tammar en Opa Snor

Kinderen hebben tegenwoordig geen Opa de Jong of Oma de Vries meer. Dat is afgeschaft. De mijne hebben een Oma Klok, een Opa Snor en een Opa en Oma Woefwoef. En ook nog een Oma Roelie en een Opa Harrie. De vrouw van Opa Snor noemen ze helaas geen Oma Snor. Dat zou pas leuk geweest zijn. Een Opa Klok ontbreekt. Die noemen ze dan weer Opa Hans. Maar die is dood. Maar ze vinden hem wel lief, ondanks zijn doodheid. En ik weet wel zeker dat Opa Hans zijn kleinkinderen geweldig zou hebben gevonden. Alhoewel ik me er weer geen voorstelling bij kan maken dat hij ze ergens mee naar toe zou nemen. Niet de Efteling, niet een museum, hooguit naar een vliegshow. Of mee op vakantie, dat had ook nog gekund. Maar in 27 jaar kan hij best van karakter veranderd zijn. Dat doet eigenlijk iedereen, daar hoef je niet per se levend voor te zijn.

13 reacties op “Tammar en Opa Snor

  1. robschimmert schreef:

    Klinkt eigentijds. Dus zullen Hans en Tammar jullie wel met de voornamen aanspreken. Zo werkt dat tegenwoordig toch? Of zijn we al weer een stap verder in de emancipatie van het kind?

  2. Mack schreef:

    Klopt. Maurice de Pies, roept ze de hele dag.

  3. ria schreef:

    Oma Ria en opa Joop hier, beetje gewoon eigenlijk. Leuke foto en die snor klopt.

  4. Fien schreef:

    Wij zijn oma en opa. En ik duld geen concurrentie.
    Er is in Limburg nog een oma. En daar verzint ze maar een oplossing voor. Die ziet hij trouwens een keer in de 3, vier maanden, dus zal hij wel denken dat het een aardige mevrouw is, die in het buitenland woont. Want dat is Limburg toch?

  5. Irene schreef:

    Wat gebeurt er als opa Snor hem afscheert? Veranderen leidt altijd tot problemen. Wij waren opa en oma Luxemburg, dat ging nog. Nu is dat opa en oma België geworden, hm.

  6. Pauline schreef:

    Nam je vader jullie nooit mee naar de Efteling of een museum?

  7. Mack schreef:

    Efteling 1 keer. Museum, nee, nooit volgens mij. Wel het bos elk weekend. Telt dat?

  8. Fien schreef:

    Tuurlijk. Opa Bos zaliger klinkt beter dan opa Efteling zaliger.

  9. Pauline schreef:

    Autotron? Zelfs niet het Autotron? 🙂
    En ja, natuurlijk telt het bos….

  10. mack schreef:

    Ja, ik ben overal wel een keer geweest, ook Autotron, maar nooit met hem alleen. Efteling zijn we wel eens geweest, Beekse bergen, Slagharen, allemaal eenmalige uitstapjes met het gezin. Vliegveld Hilversum, daar hebben we een rondvlucht gemaakt. Maar dat was omdat we bij mijn tante op bezoek waren en hij er denk ik even uit wilde.

  11. Pauline schreef:

    Oh, ik wist niet dat ‘met hem alleen’ het criterium was. Terugkijkend op mijn jeugd heeft alleen met òf pa òf ma wel het meeste indruk gemaakt dus het zal ook wel redelijk uniek geweest zijn. Ik kan me er niks bij voorstellen hoe de band tussen Finn en zijn opa en oma zou zijn geweest. Vandaag is pa 5 jaar dood, lijkt wel 15 jaar.

  12. mack schreef:

    Nou dat weet ik natuurlijk ook niet, maar als ik zag hoe vriendschappelijk hij vroeger soms al met mij stoeide, dan zal het met zijn eigen kleinzoon helemaal wel goed gezeten hebben. Ach, dat is toch helemaal niet de vraag? Tuurlijk zouden jouw ouders trotse opa en oma zijn geweest.

  13. Pauline schreef:

    Tuurlijk, al zou je het willen doe je daar helemaal niks aan, zodra er kleinkinderen in beeld komen zijn grootouders doorgaans volkomen ontoerekeningsvatbaar 🙂

Zegt u het maar

