Het Stockholmsyndroom

Gisteren was mijn nichtje jarig, ze werd vijf, en bijna alle neefjes en nichtjes waren er, plus nog wat buurtkinderen zodat er zeker 20 kinderen rondliepen. Mijn zus kan geen maat houden, dus ook dit feestje kostte waarschijnlijk al meer dan onze complete bruiloft. (Trouwboekje € 15 en ringen € 800,-) De kinderen waren wild en denderden de hele dag door het huis en de tuin. Toch werd er in totaal maar drie keer gehuild. Hans die een bal op zijn gezicht kreeg, en Tammar die eerst een tand door haar lip viel, en later een bloedneus opliep door tegen een schommel op te botsen.

Dan vraag ik me toch af, waarom wordt het niet wat beter verdeeld allemaal? Waarom zijn die van ons zo wild en onbezonnen? En met name Tammar, de ongelukjes vliegen op haar af als ijzer op een magneet.

Het zal u wel eens opgevallen zijn hier en daar, dat Tammar twee handen vol is. En dat ze ons tot waanzin drijft. En dat ze al dreigt met wraakacties als wij haar dreigen. (Dan kom ik gewoon mijn bed weer uit) En dat ze overal aanzit. En dat ze geen vijf seconden haar kop houdt. En ze alles sloopt. Soms geef ik haar al een mep op haar billen maar daar lacht ze om. (Ik heb lekker een luier om) Het is pure terreur en ze houdt ons in haar greep.

Maar goed, u moet me geloven, ze is mijn liefie. Want oh, wat ben ik gek op haar. Linda heeft het ook, al doet die soms haar best om het tegendeel waar te laten lijken. Ik denk dat wij lijden aan het Stockholmsyndroom.

12 reacties op “Het Stockholmsyndroom

  1. Laurent schreef:

    Ja, het zijn toch echt de genen van één van jullie twee, dus die is verantwoordelijk, die had het kunnen weten. Mijn broer gunde mij vroeger altijd een kind zoals ik zelf, dus voor de zekerheid heb ik ze maar niet gekregen.

  2. Mack schreef:

    @Laurent, zonder blikken of blozen zei Linda dat het mijn genen zijn.

  3. Margo schreef:

    Ja ze houdt jullie dus gegijzeld. Misschien tijd voor een deskundige? Ik bedoel natuurlijk is ze ook hartstikke lief, maar het staat nergens dat je dus je ouders tot waanzin mag drijven. Bestaat dat programma De Nanny nog? Misschien hebben jullie een Nanny nodig.
    Ik heb er trouwens geen vertand van hoor, mijn dochters konden leuk spelen samen. Hé!
    Ik heb het: ze heeft een zusje nodig! 😉

  4. Fien. schreef:

    Even wachten, en dan mag ze naar groep 1 en kan ze overdag heel veel energie kwijt. Moet trouwens wel die luier weg, ik neem aan dat die voor ‘snachts is?
    Laatst zei je dat ze al overdag op de wc ging.
    Ik zit hier te wachten op een vieze luier. En over energie gesproken. Anderhalf jaar en hij dendert door de keet heen. En ik weet precies van wie die genen zijn. 36 jaar geleden was het precies hetzelfde.

  5. Linda de Jong schreef:

    Ach Margo, ik had een zus, hielp niks… (ja, het is een kloon van mij..) Alleen maar weer een extra persoon die ik kon terroriseren.
    Toen ik zo oud was als Tammar, kwam mijn oma binnen, keek naar mijn moeder en zei alleen: waar liggen haar kleren? Ze heeft me meegenomen en me 3 weken gehouden. De wanhoop stond op het gezicht van mijn moeder. Ik kan me dat nu zo voorstellen (kon ik altijd al wel, maar nu is het herkenbaar), en mijn moeder werkte niet eens! (maar had ook geen man die iedere avond thuiskwam en kon helpen)
    Toen ik 13 was, zat het RIAGG thuis bij ons. Onhandelbaar…. Dus we hebben nog een lange weg te gaan 😉 Maar Tammar ergens anders heen doen, ondanks DE ENORM LIEVE AANBIEDINGEN, daar krijg ik weer een schuldgevoel en een gevoel van falen van.
    We moeten het ermee doen en de momenten dat ze lief is, of we om haar moeten lachen, HEUL HEUL goed onthouden…
    Maar je kind even een weekend niet thuis, terwijl jij niks te doen hebt, is enorm verleidelijk!

  6. ria schreef:

    @Linda: Gewoon doen en voor Tammar is het denk ik ook best goed. Na het weekend kun je er dan weer uitgerust tegenaan.

  7. Margo schreef:

    @Linda, weet jij nog waarom je zo deed zoals je deed? Was je ergens boos over? Te veel adrenaline? Verveelde je je? Had je de pest aan je ouders/zus etc.?
    Er moet toch iets aan te doen zijn? Is het een vorm van ADHD? Ook omdat ze motorisch nogal onhandig is, wild en onbeheerst? Laat ‘r gewoon eens goed onderzoeken. Vroeger deden ze dat nog niet zo, wie weet komt er iets uit en weet je gelijk waarom jij zo’n klier was vroeger!

    (Schiet gelijk, heel onvrouwelijk in de oplos-modus)

  8. Margo schreef:

    Wat Ria zegt ook hoor! Mijn zus had een dove zoon, bovendien geestelijk niet helemaal 100%. Liep veel te gillen, was onbeheerst. Mijn zus werd er af en toe gek van. Hij logeerde dan wel eens bij ons, hoewel zij aan het ander eind van het land woonden, dus dat gebeurde niet vaak. Maar dan kon zij even bijtanken en er daarna weer beter tegenaan.

  9. Tineke schreef:

    Een slechte zaak om zo`n jong kind een etiketje op te plakken. De meeste kinderen die druk, wild en onbeheerst zijn , zijn kinderen die niets mankeren. Natuurlijk proberen ze je uit, de een meer dan de ander, maar daar heeft ze dan ook echt de leeftijd voor.

  10. Mack schreef:

    @Tineke: dank je. Ik was al een testje op internet aan het doen. Maar ze is te jong voor die test. Gevoelsmatig is er helemaal niks met haar aan de hand. Is het een meisje met veel pit. Ze kan ook een uur tv kijken zonder dat je haar hoort. En bij anderen gedraagt ze zich vaak voorbeeldig.

  11. ria schreef:

    Scheiden is ook een optie, dan heb je ze elk weekend om en om, erg handig hoor, ’t lijkt wel mode.

  12. Linda de Jong schreef:

    Dat roep ik ook altijd Ria…. We kunnen altijd nog gaan scheiden!!

    En nee Margo, er was geen reden, behalve dan dat ik een kutkind was. Ja, klinkt hard maar dat was ik. Ik was niet te genieten, haalde energie uit het verpesten van uitjes voor de anderen, was kampioen zuigen bij mijn zus en als ik dan een klap kreeg, kreeg zij op haar flikker…. Maar er is nooit een aantoonbare reden geweest. Ik denk dat ik kind zijn niet leuk vond ofzo….

Zegt u het maar

