Aanrader voor de late maandagavond.

Ik zou niet meer weten wat de laatste tv-serie was die ik heb gevolgd. En dan tel ik even niet mee de series waarvan elke aflevering een op zichzelf staand verhaal is, zoals Derrick, hoewel ik het dan ook niet zou weten. Ik tel ook geen comedyseries mee, zoals Cheers, maar ook daarvan schiet me de laatste niet te binnen. Nee, ik moet echt diep nadenken en dan kom ik ergens in het midden van de jaren ’80 terecht bij Dossier Verhulst. Ik kan werkelijk niks recenters bedenken.

Maar nu is er op maandagavond een serie over het koningshuis, Beatrix, Oranje onder Vuur, en die volg ik weer vanaf het begin. Geweldige serie die ons een inkijkje geeft in het zakelijk en privé leven van Beatrix, koningin der Nederlanden enz.enz. De serie flasht voortdurend back naar haar kinderjaren, naar haar tijd als jonge vrouw, en weer forward naar het heden. Willeke van Ammelrooij speelt de huidige koningin en doet dat zo overtuigend dat je moeite hebt om het gezicht van de echte Beatrix voor je te halen als je Willeke een poosje bekeken hebt.

Maar wat ik mij afvraag; is deze serie gemaakt met goedkeuring van de koningin? Ze trekt regelmatig aan een sigaret, Alexander is geregeld boos op haar en Ruud Lubbers mag haar Trix noemen, mits er verder niemand bij is. Tevens blijkt haar frustratie over het niet koninklijk gedrag van haar vader, de schuinsmacheerder, en haar slechte relatie met Van Agt. Toch allemaal dingen die normaal gesproken niet in de media verschijnen. Maar toch, met name Willeke van Ammelrooij zet de koningin neer als een mens. Een aimabel mens zelfs. Een oma die gek is op haar kleinkinderen, een moeder die het beste wil voor haar zoons, een kwetsbare en eenzame vrouw soms, maar ook een vrouw die zich door niemand laat ondersneeuwen, al deed Geert Wilders nog een aardige poging. Nee, ik denk dat de koningin helemaal niet zo ongelukkig is met deze serie.

11 reacties op “Aanrader voor de late maandagavond.

  1. robschimmert schreef:

    Bedankt voor deze tip.

  2. Margo schreef:

    Series zijn niks voor mij, tenzij ze allemaal achter elkaar worden uitgezonden. Ik vergeet het. Downton Abbey kijk ik graag, maar ook het nodige van gemist. En wat ik niet heb gemist is dankzij een vriendin die mij via alle mogelijke kanalen erop probeert te te attenderen dat het zo begint.
    Bedankt voor deze introductie. Wanneer is de 2e aflevering? Kun je me dan even waarschuwen, zo’n kwartier van te voren?

  3. Anoniem schreef:

    Ja, het zijn en blijven gewone mensen.

  4. Roelie schreef:

    sorry anoniem ben ik.

  5. mack schreef:

    @Margo: we zijn al bij de vierde. Ik heb geen idee hoeveel delen het zijn.

  6. Eva schreef:

    Aanrader voor de vroege woensdagavond (normaal elke week op vrijdagavond om half negen):

    http://www.tvgids.nl/programma/12127252/KRO_Detectives%3A_Silent_witness

  7. ria schreef:

    Ik vind het ook een erg mooie serie en Willeke van Ammelrooij speelt geweldig De koningin zal vast wel om toestemming gevraagd zijn denk ik.

  8. Linda de Jong schreef:

    Nee, er is geen toestemming gegeven… Ik hoorde laatst een interview met de maker. 80% is waar, 20% is niet waar…. Geromantiseerd enzo… En al die opmerkingen van WA enzo, dat verzint hij ter plekke natuurlijk…

  9. Linda de Jong schreef:

    Ik lees net trouwens dat afgelopen maandag de laatste aflevering al was en dat het volgende maand uitgezonden wordt in België

  10. Mack schreef:

    Oh. Nou dan ga ik de categorie maar weer eens veranderen in Mack komt overal te laat achter.

Zegt u het maar

