Strooidienst

Zo, je moet alles in je leven een keer gedaan hebben, dus ik had vanavond strooidienst. In een wagentje van de gemeente Epe de fietspaden sneeuwvrij gemaakt. Nou ja, ik heb er alleen naast gezeten voor de navigatie, het echte strooien moet je aan de ambtenaar overlaten. Overigens ging niet alles vlekkeloos maar de betreffende ambtenaar zei dat dat kwam omdat je als ambtenaar eenmaal een aantal fouten moet maken. Anders kun je net zo goed een andere baan zoeken.

Vanmiddag fietste ik nog over een niet gestrooid fietspad, dus ik begrijp de noodzaak van dit nobele ambt. Minus 17,5 graad was de minimumtemperatuur vanavond. Dat vind ik toch wel spectaculair. Je leert nog wat tijdens zo’n avond. Bijvoorbeeld dat strooien bij minder dan -/-8 geen zin meer heeft. Het zout verliest dan zijn werking. Vandaar dat eskimo’s ook zoutloos koken, want je proeft het dan toch niet meer. Maar met een sneeuwschuiver door de koude avond banjeren heeft ook wel wat. Zeker als de burger lekker binnen zit en jij bezig bent om zijn veiligheid te waarborgen. Ja, dat geeft een goed gevoel. De plicht is weer gedaan en ik ga in een tevreden slaap vallen. Volgende keer als ik boekhouddienst heb, gaat hij een dagje met mij mee.

4 reacties op “Strooidienst

  1. Mellody schreef:

    Gaat die ambtenaar dan mee op de fiets?
    Bedankt voor je heldendaad 🙂

  2. ria schreef:

    Zonder mensen als jij waren we nergens natuurlijk, held! 😉

  3. Irene schreef:

    Dat zou ik ook weleens willen, mee met de strooiambtenaar. Is dat een soort tweedekansonderwijsstage?

  4. Alice schreef:

    Hahahaha…..je bent met vlag en wimpel geslaagd als navigator! Cees heeft het erg gezellig gevonden met jou!

Zegt u het maar

