De samenlevingsbijdrage

Beste Jan-Kees,

Niet geheel conform de normale gang van zaken, richt ik me even rechtstreeks tot jou en sla ik die pief die je aan het hoofd van de belastingdienst hebt gesteld even over. Want met hem gaan we de oorlog niet winnen, dat begrijp je zelf ook wel.

Ik weet hoe jij je altijd hebt ingezet om achterstallige belastingen te innen, vooral van vermogende mensen die hun overtollige middelen tijdelijk op de Paaseilanden hadden gestald, omdat ze het erg moeilijk hadden met de nieuwe regels en door de bomen het bos niet meer zagen.
Vanochtend, tijdens het dichtknopen van mijn overhemd, dacht ik eens na over wat die mensen beweegt om hun vermogens te verzwijgen. Hierbij zag ik het gezicht voor me van de plaatselijke fietsenmaker, die mij laatst een tweedehands rijwiel verkocht zonder een factuur uit te schrijven. Ik wist gelijk hoe laat het was, ik geef je straks zijn BSN-nummer door, en dacht: hij snapt het niet.

Dat is gewoon wat er aan schort, Jan-Kees. Ze snappen het niet. Ze denken, belasting, bah, vies, gemeen, laag, duister. Dat is hun associatie. Daar ligt het aan, Jan-Kees, de verkeerde associatie. En toen had ik het ineens. We gaan het woord belasting schrappen uit de boeken. We maken er samenlevingsbijdrage van. Tjakaa! Kijk, samenlevingsbijdrage, dan denken de mensen: Oh! Goed. Rechtvaardig! Bijdragen aan een betere wereld, opkomen voor de zwakkeren, aanpakken van de maatschappelijke problemen. Voel je het verschil, Jan-Kees? Die eerste emotie is anders! De vermogende medemens zal zich voortaan bezwaard voelen zijn samenlevingsbijdrage achter te houden ter verrijking van zichzelf. Hij zal ineens begrijpen dat als hij zijn bijdrage niet betaalt, dat dan degenen met de lagere inkomens opdraaien voor zijn wangedrag. Hij zal voortaan huilend opbiechten dat hij een slecht mens is geweest, maar dat hij zijn leven gaat beteren. Zo simpel Jan-Kees. Er verandert in feite niets, maar er gaat een nieuwe wereld open.

Ik bel je vanavond, dan hebben we het er nog even over.

Groeten,
Mack.

P.S. Het seminar van Emile Ratelband vorige week was erg interessant. Veel van opgestoken.

13 reacties op “De samenlevingsbijdrage

  1. Laurent schreef:

    Ik vind het goed bedacht, maar een substantieel deel van de bevolking kan het geen reet schelen hoe het met de samenleving gaat zolang zij er maar geen last van hebben en het geen geld kost.

  2. Irene schreef:

    En? Wat zei Jan-Kees?

  3. robschimmert schreef:

    Een sprekend voorbeeld van verhullend taalgebruik, waartegen half Nederland nu te hoop loopt. Moeten we daar dus volgens jou mee verder gaan?

  4. mack schreef:

    @Rob: nee, zeker niet. Dit is nu typisch wat er in de marketing gebeurt. Je geeft iets een andere naam om de aandacht af te leiden van het probleem. Terwijl het probleem juist opgelost moet worden.

  5. Emma schreef:

    Ik vind dit dus serieus een heel goede oplossing, en heel waar.
    Mensen krijgen jeuk van het woord belasting, terwijl ze niet beseffen dat daar het licht van de straatlantaarns vandaan komt, waarin zij vandaag hun liefje zoenen.

  6. uitwijkpost schreef:

    Het woord Samenlevingsbijdrage klinkt wel heel wat minder belastend, dat is waar.
    En verder kun je hoog en laag springen en vinden dat het te veel is en dat het niet correct besteed wordt, maar betalen moet je toch. Maar het is natuurlijk wel zo: te veel en slecht benut.

    Margo
    (ik voel me gedwongen om m’n naam erbij te zetten als ik onder Uitwijkpost ben ingelogd omdat jij anders weer begint te mekkeren.)

  7. uitwijkpost schreef:

    En fijne avond vanavond in dat culinair verantwoordde restaurant vanavond, samen met je Linda! 😀

  8. uitwijkpost schreef:

    Oh, dat was ik hierboven, Margo en hier ook,
    Margo

  9. Mack schreef:

    Ik mekkeren? Ik heb nog nooit gemekkerd om die reden. Je bent in de war met iemand anders hoor.

  10. Ximaar schreef:

    Ik heb zelf mijn belastingformulier aangevraagd, omdat de belastingdienst me deze keer veel te laat informeerde. Dat deden ze dus een paar weken nadat ze mij een belastingformulier hadden toegezonden. Ik val dus niet binnen de groep die met mooie woorden overgehaald moet worden.

    Zelf weet ik wel dat het bij een flink aantal mensen kan schelen.

    Het rare is dat we (de grote groep die minder dan 35.000 euro per jaar verdient) geen inkomstenbelasting betalen, maar zo’n 32% aan sociale verzekeringen. Dwz wat je in de eerste schijven aan inkomstenbelasting moet betalen is gelijk aan de standaard vrijstelling en de vrijstelling voor werk.

    De meeste mensen moeten het daarom dan ook zien als een verzekeringspremie, net als die voor de ziektekosten of je pensioen.

    Voor mij mag trouwens de hele inkomstenbelasting afgeschaft worden en verschoven naar belasting op energie, bezit, verpakkingen en weet ik wat. Kok en Zalm deden dat dus, waardoor tegenwoordig de inkomstenbelasting op werk zo laag is. We kregen daar de REB en het kwartje van Kok op de autobrandstof voor terug. Gevolg was dat het autogebruik nooit zo erg gestegen is als tijdens zijn regeerperiode. Mensen kregen het allemaal een stuk beter in de portemonnee door de afname van de werkloosheid die er mee beoogd was.

    Economisch een prima zet, maar als je voor het milieu bent was dit niet zo handige van Kok.

  11. Mack schreef:

    Xiwel, maar meestal zijn het niet de mensen met de lage inkomens die iets te vertellen hebben over het feit dat ze IB betalen. Het zijn degene met de hogere inkomens, waar geen loonbelasting op wordt ingehouden, die lekker aan het zoeken kunnen naar allerlei manieren om hun verantwoordelijkheid te ontlopen.

    Ken jij trouwens mensen die tegen het milieu zijn?

  12. Eva schreef:

    Hahahaha Laurent!!

  13. Ximaar schreef:

    @Mack: Echt tegen denk ik niet, maar er zijn wel mensen die (heel veel) andere zaken voor laten gaan.

    In de USA is trouwens een groep rijkekelingen die smeken om meer belasting te mogen betalen. Obama schijnt die verwende figuren hun zin te geven.

Zegt u het maar

