Een verdorven beeld

Gisteren zag ik Joris Luyendijk bij DWDD. Joris heeft een hoofd waar de intelligentie van af straalt. Dat heb je soms met hoofden. Qua aangezichtsintelligentie scoort Joris hoger dan Einstein denk ik. Ronald Plasterk, die heeft het ook. Waar het dan in zit, ik heb geen idee, want ze lijken niet op elkaar.
Goed. Terug naar Joris. Die houdt een bankiersblog bij. Het gaat over het hoe en waarom van het bankierswezen. Joris kan er heel boeiend over vertellen. Het beeld dat hij schetste, en wat volgens hem ook de werkelijkheid is, doet mij met m’n oren klapperen.
Werknemers bij een Amerikaanse bank, werken van 9 uur ’s ochtends tot 1 uur ’s nachts, en kunnen binnen vijf minuten ontslagen worden. Soms hebben collega’s niet eens in de gaten dat het gebeurd is. Omdat ze zoveel werken is de kans dat hun vrouw bij hen is uit liefde, praktisch nihil. Dus die ben je dan ook kwijt. In vijf minuten kan hun leven volledig op z’n kop staan.

Nu zal het vast niet in alle sectoren zo gaan, maar je moet er toch niet aan denken in Amerika te wonen? Ik bedoel, dat dat mag! Obama kan wel leuk liedjes zingen op feestjes, maar zou hij hier niet eens mee aan de slag moeten? U weet waarschijnlijk dat ik de dictatuur een warm hart toe draag, maar de dictator moet wel een beetje goed zijn voor zijn volk. Dit is pure terreur als je het mij vraagt. Ik bedoel, van vrijwilligheid kun je toch niet meer spreken als je dagelijks tot 1 uur ’s nachts werkt. Welk recht heeft een bank om het leven van haar werknemers in vijf minuten tot een hel te maken? Valt er nog wat te kiezen voor werknemers in Amerika? Of is loondienst daar gelijk aan betaalde slavernij?

Ik denk toch wel dat we hier het meest schijnheilige land ter wereld te pakken hebben hoor. Met de bijbel zwaaiend, maar de boodschap nooit begrepen. Jezelf opwerken ten koste van anderen en daarna trappen naar beneden. Bankiers hebben geen gezin of thuis nodig, alleen geld. Een compleet verdorven samenleving, dat beeld kreeg ik van Joris. Het kwaad hangt over het hele land. Het is dat ik geen moslimfundamentalist ben, anders zou je toch ten strijde trekken. Maar goed, laten wij Nederlanders niks zeggen met onze onvrijwillige euthanasiepraktijken. Dagelijks worden hier honderden bejaarden vermoord, als je de Amerikanen moet geloven. En de rest heeft drugs in hun klompen.

15 reacties op “Een verdorven beeld

  1. Laurent schreef:

    Het enige voordeel van werknemer zijn boven zelfstandige in de VS is die zorgverzekeringspremie van ca 600 dollar per maand die je anders zelf moet ophoesten. Er zijn maar weinig banen waar je niet zonder opgaaf van redenen van ontslagen kan worden.

  2. Laurent schreef:

    En dan moet je wel een baan met zo’n verzekering hebben.

  3. Mack schreef:

    Maar klopt er iets van het beeld verder? Ik bedoel, het barst daar dan toch van de compleet doorgedraaiden?

  4. Ximaar schreef:

    Het erge is dat Joris het over de bankiers in ‘the city’ heeft, wat het financiele centrum van London (Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland) is. Ik weet dat die slinkse Engelse truc er ook was met bijvoorbeeld ingehuurd personeel bij staalfabrieken. Wij kregen als collega’s te horen dat het werk afliep, maar dat mochten we absoluut niet vertellen aan een paar mensen die dat op vrijdagmiddag 5 uur te horen kregen, voorzien van een schop onder hun kont.

    De angst bij die HRM’ers die dat flikken is dat zo iemand anders werk gaat zoeken/creeren. Bijvoorbeeld de fabriek is gebouwd – einde bouwerkzaamheden – en dus maar iets van die gebouwde fabriek stukmaken zodat je nodig blijft.

    Met ICT kan dat saboteren nog wat simpeler. Je kan een probleem inbouwen om te zorgen dat je nodig blijft, maar je kan soms ook simpel hoofdwachtwooorden wijzigen. Daarom worden dergelijke mensen afgevoerd alsof het criminelen zijn. Te belachelijk om te zien.

    De mensen die dit overkomt gaan zich dus ook als criminelen gedragen, wat dan weer het bewijs voor de HRM’er is dat het zo moet. In sommige Nederlandse bedrijven komt dit helaas ook al een tijdje voor.

  5. Laurent schreef:

    @Mack: er lopen daar vooral ook veel erg slecht geïnformeerde mensen rond, die op zichzelf niet altijd gek of kwaadaardig zijn. Het is toch nog een erg leeg land waar men buiten de grote steden een beetje in zijn eigen kringetje ronddraait en te weinig afwijkende meningen hoort.

  6. Laurent schreef:

    Zeg, zit ik ineens in een spamfilter?

  7. Laurent schreef:

    nou ja zeg, ik krijg mijn reactie die ik steeds typ niet geplaatst!

  8. Laurent schreef:

    Behalve dit soort korte.

  9. Laurent schreef:

    Ik ga dat verhaal niet nog eens typen hoor.

  10. Irene schreef:

    Dat soort werktijden las ik jaren geleden ook al over medewerkers van die grote snelle business advocatenkantoren. Er was er een die een onmogelijk klus gekregen had, die de volgende ochtend klaar moest zijn. Hij werkte tot vijf uur ’s morgens door, toen was het bijna af en hij ging naar bed. Om negen uur zat hij alweer achter zijn bureau. Is die klus klaar, vroeg zijn chef. Bijna, zei de werknemer moe maar trots, ik ben er tot vijf uur vanochtend mee bezig geweest. Waarom heb je dan niet doorgewerkt tot het helemaal af was. Chef woedend, einde loopbaan.
    Nou ja. En mijn broer, die zijn hele werkende leven in de VS heeft gewoond, kan je nog meer van dit soort verhalen vertellen. Maar Obama’s schuld is het niet, het is al decennia lang zo, daar.

  11. Irene schreef:

    @Laurent: Dat was even testen. Je komt er wel door hoor, als je maar een goed verhaal hebt. 😉

  12. mack schreef:

    @Ximaar: Dus daar ging het om, om die schade die ze nog kunnen aanrichten? Beseffen ze dan niet dat ze dan nog een schadeclaim krijgen ook?

    @Irene: Zo’n baas heeft toch wel lef, zelf de hele nacht liggen te meuren en dan de werknemer ontslaan. Die vraagt toch om represailles.

  13. Ximaar schreef:

    @Mack: Het is een vreselijk negatieve angstcultuur die de oorsprong heeft in de veel te sterke Britse vakbonden van 40 jaar geleden. Vakbonden konden rond die tijd bedrijven compleet kapot maken door een hoge organisatiegraad. De ondernemers hebben dat aangepakt door steeds meer uit te besteden en in te huren. Niet alleen kantinepersoneel en schoonmakers, maar ook intern transport. Daarmee is het percentage mensen in vaste dienst meer dan gehalveerd en lopen er altijd nog evenveel mensen op zo’n terrein via allerlei andere bedrijven. In de kantoor en bankenwereld zal dat ook zo gegaan zijn. Vervolgens wordt het ingehuurde personeel als minder loyaal gezien en gaan ze daar mee om zoals ik hierboven eerder tikte.

    Helaas is dit (gelukkig in mindere mate) ook overgewaaid naar NL. Hier is het niet zo extreem omdat de vakbonden minder leden hadden en meer zijn gaan polderen met de ondernemers en regering.

  14. Marloes schreef:

    Volgens mij hebben ze daarnaast ook maar een week vakantie per jaar…je moet er toch niet aan denken..

  15. Bjorn schreef:

    Ik smul van de verhalen van Joris Luyendijk. Ik kan niet wachten tot het boek uitkomt!

Zegt u het maar

