Please cross the line

Er zijn soms van die programma’s die je ogen openen. Over de streep van de KRO is er zo een. Over scholieren die ogenschijnlijk scholier zijn, maar in wier hoofd en verleden veel speelt. Als weinig anderen weet ik hoe het is om een masker te dragen. Een masker dat je kwetsbare kant verbergt voor je medescholieren omdat met hen nu eenmaal alles goed gaat. Hun leven was één grote facebookpagina, al zat Mark Zuckerberg nog in de luiers. En dus moest je meedoen aan die facebookpagina om niet al bij voorbaat buiten de boot te vallen. Je zou immers marinier worden, straaljagerpiloot of algemeen directeur zoals dat toen nog heette.

Het zou mij best geholpen hebben als iemand had ingegrepen. Als iemand in de gaten had gehad dat ik toneel speelde. Of dat ik loog als ik zei dat mijn vader ook ergens werkte. Het zou heel wat onzekerheid, eenzaamheid en angst hebben gescheeld. Over de streep haalt figuren als ik er feilloos uit. Maar niet om ze te vernederen, vooral om te laten zien dat je niet de enige bent. Dat was toch wel de grootste fout die ik maakte, te denken dat ik de enige was en dat de rest geen toneel speelde.

Het masker heb ik al lang niet meer. Ik begreep op zekere dag dat het leven niet zonder dalen verloopt. En dat het stukken beter gaat als je jezelf bent. Het is zo’n cliché, maar ook zo’n diepe valkuil.

Thank you, please return.

21 reacties op “Please cross the line

  1. Laurent schreef:

    Ik vind dat altijd zo erg als je zo’n jongen ziet die gepest wordt, zich vertwijfeld afvraagt of er iets met hem mis is terwijl het een gewone, uiterst verstandige jongen blijkt te zijn die gewoon de pech heeft mikpunt te zijn geworden. Want ja, dat gebeurt inderdaad als je te kwetsbaar bent op sommige scholen.

  2. henriette schreef:

    1 van de mooiste progamma wat op tv is!!! Een eyeopener

  3. Fien schreef:

    Het betreft niet alleen de kwetsbare kinderen. Juist bij die kinderen met heul veel lawaai en stoerdoenerij speelt vaak wat mee.

  4. Fien schreef:

    En juist nu, nu er aandacht, tijd en mankracht vrijgemaakt wordt voor zulke kinderen, wordt er weer dramatisch bezuinigd op het onderwijs.
    Een minister met een verpleegsteropleiding. Die beweert dat aan de basis alles in orde is.
    Bezuinigen op het kwetsbaarste deel van de samenleving. De kinderen met een “foutje”.
    Hoe diep kan een land nog zinken.

  5. mack schreef:

    Fien, dat ben ik bijna volledig met je eens. Ik weet alleen niet waar het geld wel vandaan zou moeten komen. Om hoeveel gaat het eigenlijk?

  6. Fien schreef:

    Het gaat om drie honderd miljoen en het betreft 5000 banen.
    Linda zit toch ook in het onderwijs?

  7. mack schreef:

    Ja. Maar momenteel even niet. Driehonderd miljoen. Een schijntje. Dat is gewoon een kwestie van een boete opleggen aan microsoft en je bent er.

  8. Laurent schreef:

    Of die JSF afblazen, dat scheelt nog wel even heel wat meer. Topinkomens 1% meer belasten schiet ook lekker op. Alhoewel die dat in dat geval altijd ontkennen, maar als het erom gaat hoeveel ze al betalen roepen dat ze 70% van allle belastingen in Nederland betalen.

  9. Fien schreef:

    En wat dacht je van de opleiders in Afghanistan? Waar Groen Links zo leuk ingetuind is?
    Ach, ik houd er al mee op, laat het knarsetanden over aan Rob H. Die kan het beter, in elk geval met meer woorden, zeggen als ik.

  10. Pauline schreef:

    Programma dat mijn ogen opent en tevens keer op keer vertoebelt door de vele tranen.
    En toch blijf ik kijken omdat ik blijf hopen dat het weer helemaal goed komt met al die kinderen. “Of dat ik loog als ik zei dat mijn vader ook ergens werkte” slik, jij kunt er ook wat van Mack. Mooi log!

  11. Linda de Jong schreef:

    En het is zo waar!! Ik werk op een ROC. Ik heb LTBgesprekken met leerlingen. (mentorgesprekken) En dan heb je eindelijk eens een gesprek met een leerling waarbij het gesprek in een kwartier klaar is (denk je), en dan hoor je de meest schrikbarende verhalen over hoe het thuis is. Dat ik echt met de tranen in mijn ogen zit. Wat is er toch veel ellende. Ik denk dat er in een klas van 20 leerlingen misschien 2 zitten zonder verhaal.
    Het fijne is dat de gesprekken wegbezuinigd zijn, dus als een leerling je hulp wil of je wil spreken, moet je zeggen dat je daar geen tijd voor hebt… (wat ik dus niet doe waardoor ik nu met een burn out thuis zit…)
    Over de streep is voor mij heel herkenbaar…

  12. Eva schreef:

    Bij mijn kinderen in de klas (groep 3/4) ging het tot voor kort niet zo goed met de onderlinge verhoudingen. Met de kinderen is op zich niks mis, maar juf kan het gewoon niet aan. Dat weet men. Lieve juf hoor, daar niet van.
    Er werd veel gepest en dat ging er ook fysiek vrij smerig aan toe, als je het mij vraagt. Ik heb daar eens flink over geklaagd als moeder van twee jongens die niet terugmeppen en onder andere daardoor is school een week of zes geleden met de cursus “Kiezel en Druppel” gestart. Een assertiviteitscursus voor basisschoolkinderen. Het principe lijkt erg op dat van tv alleen is dit meer gericht op preventie: wat doet het pesten met jou? Waar ben jij wel eens verdrietig over? Ze leren rekening te houden met elkaars gevoelens en mogen uitspreken – ten overstaan van de hele klas – dat ze er genoeg van hebben. En gister hebben ze leren worstelen met elkaar, zelfverdediging dus. Ze vinden het allemaal ontzettend leuk.
    Moraal van het verhaal: sinds die cursus is het gezellig in de klas. Het pesten is gestopt en de pestkoppen doen nu werkjes met hun slachtoffers (die veel zekerder in hun jonge vel zitten). Gat in de markt dus.

  13. Fien schreef:

    In 2003 heb ik een bijscholingscursus gevolgd in Utrecht. Daar was men op een school met een amerikaanse methode begonnen. Geheel nieuw voor ons. En omdat ik op een school met 27 nationaliteiten werkte, en ze onderling de tent uitvochten, moest dat aangepakt worden.
    Nu is deze methode al op heel wat scholen geïntroduceerd. Zelfs bij ons op het dorp werken ze ermee. Dus dat gat is al opgevuld Eva.

  14. mack schreef:

    Fien: ik vind het wel een mooi programma, maar ik heb niet de indruk dat het langer dan een week helpt hoor. Dat hoor je de geinterviewden ook wel zeggen, dat het effect dan weg is.

    Eva: Zijn die niet was jong om te pesten/gepest te worden?

  15. Eva schreef:

    Mijn klagen was naar aanleiding van een schaar wat in onder andere het hoofd van mijn zoon geplant werd. Valt mee dus…

  16. Linda de Jong schreef:

    Op de lagere school zal het helpen, óp de lagere school. Het pesten wat jongeren van 15 doen is totaal anders dan een kind van 7. En ze zouden er dus op die leeftijd ook iets mee moeten op school. Maar het grootste probleem is volgens mij niet het pesten, maar het feit dat de leerlingen tegenwoordig niets meer van elkaar weten terwijl ze met leerlingen in de klas zitten die onder hetzelfde lijden. Het gaat dus meer om wat de personen thuis meemaken, hoe zwaar ze het daar hebben. Daar zal uiteindelijk het pesten weer vandaan komen. Maar pesten onder jongeren van 15 is geen pesten meer, dat is een leven kapot maken.

  17. Eva schreef:

    Ik bedoelde met valt mee dus, dat ze niet te jong zijn om te pesten. Nu staat het er zo onaardig..

    Linda: dat klopt en het zijn ook geen vergelijkbare zaken, zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde dat ik dat project zo bijzonder vond op onze school en dat ik daaraan moest denken naar aanleiding van Maurice zijn verhaal. Leek er een beetje op.

  18. mack schreef:

    Maurice? Wie is Maurice? Wil je de zaken niet door elkaar gaan halen hier Eva? 😉

  19. Fien schreef:

    Het programma tegen pesten is opgenomen in het lesprogramma. Elke week wordt er ongeveer 2 uur aan besteed. De leerkracht werkt met een handleiding. En de eerste jaren met een supervisie.
    Maar dat zal nu wel allemaal wegbezuinigd zijn. Dat weet ik niet meer, sinds ik niet meer werk.
    En het rare is, ik ben er ook niet meer mee bezig. Als ik nu oud collega’s hoor klagen, of net als Linda thuiszitten, denk ik, de groeten. Ik heb het ook al die jaren moeten opknappen. Voor mij is de race over.
    Die geraniums zijn zo gek nog niet.

  20. Linda de Jong schreef:

    Bij Hans hebben ze dat ook op school, en ik vind het zéker een goede zaak hoor. Als ze klein zijn, kunnen ze ook al gemeen zijn. Maar ‘over de lijn’ vind ik echt verschrikkelijk om te zien, gaat me aan mn hart..

  21. Eva schreef:

    Ja jeemig, Maurice gaat wat natuurlijker, bij Mack zit ik toch altijd weer met die vrachtwagen in mijn hoofd 😉
    Ik zal het niet meer doen.

Zegt u het maar

