Bill Gates belt met de NOS.

Bill Gates zelf belde met de NOS om onze politici op te roepen niet te bezuinigen op ontwikkelingshulp. Hij prees ons land vanwege het feit dat we altijd relatief de hoogste bijdrage aan ontwikkelingshulp leverden, en dat we daarmee andere landen ook aanspoorden tot het leveren van hogere offers. Prachtig gezegd, maar waar bemoeit de man zich mee? Het is nobel hoor, maar hebben wij niet een sluitende begroting te maken? Vindt Gates dan dat de rest hier maar in de soep moet lopen, zolang we maar onze relatief hoge contributie aan ontwikkelingssamenwerking betalen? Het gaat hem geen zak aan! Dat vind ik. Hij heeft makkelijk praten met zijn 60 miljard waarmee hij de eerstvolgende 100 hongersnoden in zijn eentje kan oplossen. En als het hier nu allemaal van een leien dakje ging, maar ik hoor verdorie niet anders dan dat er steeds meer mensen in financiële shit terecht komen. En ik weet het, we hebben hier nog gewoon te eten, maar daar gaat het niet om. Wij hebben een bepaalde luxestandaard nodig, want anders worden we depressief. En dat is geen grapje, zo werkt het. Iedereen wil hebben wat Bill Gates en Steve Jobs verkochten, en mede daardoor hebben we geen geld meer voor andere dingen.

Als we echt solidair willen zijn met ontwikkelingslanden doen we allemaal twee stapjes terug. Want als we het allemaal doen, zitten we allemaal in het zelfde schuitje en is het ook niet erg. In Sudan maalt niemand erom dat hij geen iPhone heeft. En wees eerlijk, als u de enige was in Nederland die er een zou hebben, wie zou u dan whatsuppen?

Nee, ik vind dat Gates zich niet moet bemoeien met onze zaken. Die regelen we zelf wel. En als hij dan toch vindt dat we de hoogste relatieve bijdrage moeten blijven leveren om een voorbeeld voor andere landen te zijn, dan past hij de tekorten die we verder hebben toch even van eigen bankrekening bij? Of hij koopt het Nederlanderschap en stelt zich verkiesbaar?

Wij trekken onze portemonnee wel als er geld opgehaald moet worden voor een natuurramp of een hongersnood. Daar zorgt onze eigen John de Mol dan wel weer voor. Wij laten ze niet verrekken in de derde wereld. Zo zijn we niet. Dat hoeft Gates ons niet te leren. Laat hem verdorie met Obama bellen dat die Syrië eens te hulp schiet.

7 reacties op “Bill Gates belt met de NOS.

  1. robschimmert schreef:

    Ik vind het een leuk betoog. Maar geloof jij nou echt dat Bill Gates himself de NOS in Nederland hiervoor gaat bellen? Kom nou, de vent weet misschien niet eens waar Nederland ligt. Nee, ik denk dat je het moet omkeren. Iemand van de NOS dacht invloed te kunnen uitoefenen op dat debat over ontwikkelingssamenwerking. Dus belde hij of zij Bill Gates die daarop wat gewenste antwoorden heeft gegeven. Zo moet het zijn gegaan. Waardoor ik het totaal geen bijdrage vindt tot het debat, dat niet eens behoort plaats te vinden. Zullen we het eens hebben over
    de JSF? Trouwens een debat over ontwikkelingssamenwerking gaat niet
    eens aan. Want wij doneren alleen als we er aan kunnen verdienen. Dat is staand beleid door dit kabinet.

  2. Mack schreef:

    @Rob: Nou ja, zo goedgelovig was ik in dit geval, dat ik dacht dat Gates zelf belde. Persoonlijk hou ik wel van een paar goeie straaljagers trouwens. Met straaljagers is Ghadaffi ten slotte uit het zadel gestoten. En om nou eeuwig met die geregeld neerstortende F-16’s te blijven vliegen..

    Ja, dit kabinet kon wel eens een voorbeel nemen aan de burger, die immers altijd geheel belangeloos meedoet aan de loterij om het goede doel maar te steunen. Want zo zijn wij wel.

  3. Mellody schreef:

    Het wordt zo langzamerhand tijd dat jij eens uit de anonimiteit treedt en je verkiesbaar stelt. De laatste twee blogjes zouden je heel wat aanhangers opleveren en wanneer je wat te kort hebt organiseer je een live uitzending en vraag je gewoon of je vriend Elvis je even belt.

  4. Ximaar schreef:

    Dit maakt idd totaal geen indruk. Hij had er bij moeten vertellen dat ie ook sprak voor wijlen Jobs waar ie nog altijd een hyperlink mee heeft. 🙂

    Dit kabinet bombardeert wel haar eigen voet door ontwikkelingshulp te verlagen. Heel veel van dat geld gaat naar Nederlandse bedrijven die studies doen voor of experts leveren aan ontwikkelingslanden.

    Zelf ben ik overigens tegen de huidige vorm van ontwikkelingshulp waar nooit iets mee opgelost wordt. Ik ben meer voor kwijtschelden van schulden, waardoor ontwikkelingslanden er zelf weer uit kunnen komen.

  5. Jolie schreef:

    Nah, kweenie.. ik vond het toch wel een goeie actie….. Van Gates. Want sinds ik ‘m ooit in 1996 heb horen spreken, geloof ik dus wèl dat hij iemand is die de NOS (of waar ie het nummer maar van kan krijgen) belt.
    Als ik tijd/energie/geenkoorts had gehad had ik er juist een héél ander stukje over geschreven… 🙂
    Ik zou me daarin eerder hebben afgevraagd waarom we in NL geen Gates hebben die Wilders met z’n gekke ideeeen terugfluit, daar waar Gates het lef vandaan haalt om… 😉
    Maargoed ik ben ook wel weer blij dat ik het (eieiendelijk!!) ns een keer òneens met je ben 😉

  6. Jolie schreef:

    (weird, ‘daar’ = ‘i.p.v.’ 😉 Ben nog steeds niet helemaal beter ;-))

  7. Mack schreef:

    Jolie: Sorry. Ik had mijn dag niet. 😉

Zegt u het maar

