Oud.

Ik zat te denken, als men tegenwoordig vindt dat je langer moet doorwerken omdat mensen nu eenmaal ouder worden, dan is het toch ook logisch dat nu de dagen gaan lengen, dat je ’s avonds langer doorwerkt? Tja, komop, dat is toch gewoon een logisch gevolg? Persoonlijk vind ik het allemaal een beetje onzin dat langer doorwerken. Zeker nu je als 40 plusser oud wordt gevonden. Het vervelendst schijnt het te zijn als je als oudere werknemer een jonge en dynamische leidinggevende hebt. Want die vindt je dan stug, niet flexibel en duur. En aangezien je nergens meer aan de bak komt zul je moeten slikken wat snotneus zegt. En onder die vernedering moet je dan nog langer doorwerken. Ik bedoel, 20 jaar is dan al lang, maar vijfentwintig of zelfs achtentwintig is onder die omstandigheden onmenselijk.

Het vervelende is dat ze de grens nu telkens opschuiven. Ik bedoel, ik ben nu 42 en moet tot mijn 68e. Maar als ik 50 ben moet ik tot mijn zeventigste, en ben ik 69 moet ik gewoon door totdat ik een keer dood achter mijn pc zit. En allemaal omdat de AOW niet meer te betalen is? Wat een onzin. Dat is een kwestie van prioriteiten stellen.

Ik zag gisterenavond het programma De Rekenkamer. Dat ging over de kosten van bejaarden in verzorgingshuizen. Alles werd in minuten uitgedrukt, dus zoveel minuten wassen, zoveel minuten per week naar buiten, zoveel minuten eten, ik werd er een beetje naar van. Waarom zouden ze je nog in leven houden in die omstandigheden? Steunkousen, een po-stoel, een keer per week gedouched worden, en dat allemaal voor 130 euro per dag. Een gevangene kost het dubbele van dat bedrag, maar die komt voor dat geld dan wél elke dag buiten. Nu word je tegenwoordig bij het minste of geringste van populisme beschuldigd, maar dit wordt me toch een beetje te gortig hoor. Het zal wel zo zijn dat er meer bejaarden dan gevangenen zijn, en dat het niet veel zoden aan de dijk zet om te bezuinigen op de kosten van gevangenen, maar op deze manier vraag je er toch om dat bejaarden er alles aan gaan doen om in de gevangenis terecht te komen? Daar hebben ze het tenslotte veel beter. Demjanjuk had het nog helemaal niet zo gek bekeken als je het mij vraagt. Misdaad loont op latere leeftijd.

3 reacties op “Oud.

  1. Laurent schreef:

    Daaraan zie je dat het een of andere boekhoudkundige truc is; bijna niemand lukt het na de 55 nog om aan werk te komen, mocht je dan toevallig werkeloos zijn, dus dat gezwets over langer doorwerken is faluwekul. En wie zegt dat dat werk er ook is? Men wil gewoon een reden hebben om mensen minder te hoeven betalen.

    En ik gun het degenen die nu die verzorgingstehuizen kapotbezuinigen dat ze er zelf later hulpeloos in terecht komen.

  2. Mellody schreef:

    Ik kan al die bezuinigingen en maatregelen die de ‘gewone burger’ treffen nooit rijmen met de gigantische uitgaven aan de andere kant voor een of andere culturele (oid) projectjes of een schuldsanering / belastingamnesty/ …voor Griekenland. Je merkt het al, ik heb te weinig kennis van zaken, maar weet bij het horen van die bedragen wel dat het niet klopt.

  3. Mack schreef:

    Mellody, politici laten zich ook niet afschrikken door het weinig kennis van zaken hebben. Ze bezuinigen op dingen die ze minder belangrijk vinden. Ze maken er een mooi verhaal van en wie het mooiste verhaal heeft, heeft de meeste kans. Maar of het allemaal goed uitpakt is weer een heel ander verhaal, dat weet je pas achteraf. Ondertussen blijven ze wel net doen alsof zij het van tevoren weten.

Zegt u het maar

