Voetbal

Het zal nu denk ik een jaar of twintig geleden zijn dat de eerste verwijfde voetballers besloten om hun stoere zwarte voetbalschoenen in te ruilen voor witte. Niet lang daarna volgden paarse, blauwe, gele, rode en zelfs roze. Geen voetballer die zich ervoor schaamt. Maar voetbal is ook geen echte mannensport meer. Het damesvoetbal wordt steeds populairder en de spelers die de top hebben bereikt zijn half voetballer en half modepop. Ik vraag me af hoelang het nog duurt voordat de eerste op het idee komt om voortaan op zwarte voetbalschoenen te spelen. Want je kunt je weer onderscheiden in de voetballerij. Stel, je speelt op zwarte voetbalschoenen, je hebt een alledaagse haardracht en je hebt geen tatoeages, dan val je toch wel heel erg op in het veld. Voor je het weet maakt men je voor verwijfd uit.

Voetballers blinken niet uit door originaliteit. Valt het u wel eens op dat als er een geinterviewd wordt en hij krijgt een kritische vraag, hij altijd in de tweede persoon enkelvoud praat? “Je bent een jonge speler, en je krijgt een aanbieding,” in plaats van “ik was een jonge speler en ik kreeg een aanbieding.” Of: “je probeert die tackle te maken” in plaats van “ik probeerde die tackle te maken.” Als er een geweldige actie is gemaakt, dan is het ineens wel de eerste persoon enkelvoud. “Ik nam die bal goed aan en scoorde.” Of ze halen het door elkaar: “Je koopt blauwe voetbalschoenen waarmee ik de bal goed aannam.”

Nou ja, dit gaat nergens heen verder. Je bent de hele dag druk geweest en je ergert je overdreven aan voetballers. Dan ga je dit soort logjes schrijven. Maar volgende keer lever ik weer uitmuntende kwaliteit. Alsikblief.

6 reacties op “Voetbal

  1. Laurent schreef:

    Ja, zo drink je een biertje teveel en loop je een stoep af 9zie blog).

  2. Laurent schreef:

    Maar inderdaad, types als Willem van Hanegem, Wim Suurbier, Rinus Israël of een Ronald Spelbos zijn tegenwoordig moeilijk voorstelbaar.

  3. Mellody schreef:

    Je leest zo’n blogje als dit en het interesseert je geen (voet)bal, maar ik vind het wel leuk opgemerkt.

  4. robschimmert schreef:

    Maar wat vind je trouwens van die scheidsrechters met hun groene, gele, blauwe en rode hemden? Alsof hun zwarte tenue van een paar jaar terug ook al niet goed genoeg was.

  5. Mack schreef:

    @Rob: Dat vond ik juist wel een verbetering. Daarbij zijn het waarschijnlijk niet de scheidsrechters zelf geweest die vonden dat ze zich moesten onderscheiden. Zo’n zwarte pinguin vind ik er nu ook hopeloos ouderwets uitzien.

  6. Margo schreef:

    Ik merk alleen op dat het gras nog steeds groen is als ik voorbijzap.

Zegt u het maar

