Nies

Je hoort wel eens zeggen als iemand net bijna onhoorbaar heeft geniest, dat het niet goed is om je nies in te houden. Nee, prima, maar aan de andere kant is het uiterst storend om hem extra kracht bij te zetten en je hand niet voor je mond te houden. Ik zag er vandaag eentje zo in de nek van degene schuin voor mij vliegen. En niet alleen vanwege het fluimgevaar hoor, ik vind het ook onbeleefd om ongegeneerd meerdere malen op volle kracht te niesen. Er is toch ook een tussenweg? Dat je hem niet inhoudt, maar gewoon een beschaafd niesje in je zakdoek?

Ik had een collega die niesde elke dag een paar maal. Werd je niet door de fluim getroffen, dan wel door de echo. Ik keek hem dan kwaad aan en zei dat hij normaal moest doen. Maar hij kon er niks aan doen was zijn verweer. Onzin. Het is een kwestie van beschaving. Als ik een wind laat, dan doe ik dat expres. Nooit per ongeluk, want ik laat nooit ongecontroleerde winden. Zo is het met niesen en boeren ook. Alleen de hik, die gaat vrijuit.

4 reacties op “Nies

  1. Margo schreef:

    Ik had een college die ‘er niets aan kon doen’ dat ze zo ongecontroleerd hard praatte en ongecontroleerd hard lachte. Heeft inderdaad met (een gebrek aan) beschaving te maken.

    De hik gaat vrijuit. Maar ook een boertje als je net een slok bier of cola hebt genomen. Echt waar.

  2. ria schreef:

    Nou scheten soms ook hoor, bij elke stap en daar kan ik niet tegenop krijpen, stiekem vind ik het wel leuk, misschien lukt het daarom niet 😉
    Als je moet niezen kan je toch even omdraaien of zo, inhouden vind ik ook geen optie.

  3. henderijn schreef:

    Mijn BHV/EHBO-cursustrainer mocht graag zeggen dat door een nies in te houden (of je neus dicht te houden) de druk in je hoofd te groot werd, waardoor je het risico loopt dat er een vaatje knapt daar ergens vanbinnen. Daar ik niet vrijuit kán niezen, denk ik bij elke nies dat ik mezelf naar het einde help.

Zegt u het maar

