Vragen, vragen, vragen.

Sinds ik zelfstandig over dingen nadenk, nu toch alweer de nodige jaren, heb ik me er al tegen verzet en nog steeds ben ik niet op de leeftijd dat ik het ermee eens ben. Nu krijgt de wereldbank een nieuwe leider. Een voormalig arts en wetenschapper. Wat ik mij dan afvraag is waarom een bank niet geleid hoeft te worden door iemand met een bankiersdiploma? Vervolgens vraag ik mij af wat het bankiersdiploma eigenlijk voor waarde heeft als de hoogste postie uitgeoefend kan worden door iemand die het niet heeft. Om me daarna af te vragen of ik morgen ergens kan solliciteren als arts of als wetenschapper? Of is het misschien zo dat die baan van topman van de wereldbank zo weinig voorstelt dat iedereen het kan? Of is de functie van de wereldbank zo onbelangrijk dat het niet erg is als het misgaat? Kan het spreekwoord over die schoenmaker maar beter uit de boeken? Of snap ik het gewoon niet?

14 reacties op “Vragen, vragen, vragen.

  1. robschimmert schreef:

    Deze arts heeft dus overduidelijk geen training ‘zelfvertrouwen’ nodig en zal dus nooit vragen stellen, laat staan twijfelen. Hij weet alles zeker. Dat is het geheim van de smid met ambities. Niet nadenken en er gewoon op klappen……

  2. Mack schreef:

    Ja maar goed, er zijn toch ook mensen die hem aanstellen.

  3. Mack schreef:

    Meestal is de redenatie dat een topman de kennis niet nodig heeft, of het hem zelfs in de weg zit omdat hij daar zijn mensen voor heeft. Maar ik vraag me dan af wat het nut van een topman is. Of dat er boven de topman niet nog een topman moet komen die nog minder weet?

  4. Laurent schreef:

    Hahaha, die laatste opmerking…

  5. Eva schreef:

    Misschien gaat het in dat soort topfuncties meer om het vermogen om goed leiding te kunnen geven? Jij bent een goede accountant, maar dat je dan ook meteen een kantoor kunt leiden is niet vanzelfsprekend.

  6. Mack schreef:

    ja, dat zeggen ze inderdaad, dat het daar om gaat. Maar hoe kun je goed leiding geven als je niet weet waar het over gaat? Snap ik niks van. Op radio 1 was dezelfde discussie losgebarsten hoorde ik.

  7. Ximaar schreef:

    Ik heb daar enige ervaring mee. Dwz ik heb jaren een een technisch bedrijf gewerkt en er waren voldoende techneuten die doordrongen tot de top. En dat was behoorlijk onverstandig. Ze bemoeiden zich met van alles via hun inmiddels achterhaalde ervaringen. Beter was het om topmensen te hebben die niet uit de techniek kwamen, die lieten hun personeel beter functioneren.

    Vervolgens heb ik dat feestje ook bij de regio-poltie mee mogen maken. Daar konden agenten doordringen tot de top en echt bevordelijk is dat niet. Mensen die van buiten ingevlogen werden en nooit een politie-opleiding hebben gehad gaven beter leiding en lieten de organisatie veel beter functioneren.

    Dan zou dat in het bankwezen ook wel eens zo kunnen zijn. Helaas (of gelukkig) heb ik daar geen ervaring mee.

  8. Mack schreef:

    Ximaar: Dat is een mooie redenering. Ik heb een andere ervaring. De mensen met veel financiele ervaring stuurden mij ook veel beter aan. Soms vond ik zelf dat ik door hen minder functioneerde, zij vonden juist dat ik beter functioneerde. En aangezien zij de baas waren, telde dat.

  9. Eva schreef:

    Zeg, dat is ook wat ik zei hoor! 😛

  10. Mack schreef:

    Ja? Reageer ik anders ofzo? Voel je je achtergesteld omdat je een vrouw bent? Zelfde strekking toch? 😉

  11. Eva schreef:

    Van mij snap je niks en van Ximaar snap je alles. Vind je het zelfs mooi!
    Komt vast omdat ik blond ben.
    (;-))

  12. Mack schreef:

    Een mooie redenering wil nog niet zeggen dat ik het ermee eens ben. Ik blijf het vreemd vinden, ondanks jullie redeneringen. Komt omdat ik niet buiten de kaders kan denken. Zo’n president van de wereldbank is kennelijk niet anders dan een president van een land, met een ceremoniële functie. Er was een betere kandidaat, met een financiële achtergrond. Mij lijkt het klaar als een klontje dat je die dan neemt. Dit riekt naar vriendjespolitiek. Maar goed, dat geeft hoop voor als ik dictator word, zonder dictatorschool.

  13. Frans54 schreef:

    @Mack 17 april 14:11: ik heb dezelfde ervaring: een directeur zonder financiële achtergrond kwam geregeld met onzinnige vragen (kunnen we niet iets doen aan dat hoge bedrag aan btw dat we af moeten dragen??) of verwachte gegevens waar een week verzame/rekenwerk voor nodig was binnen een uur (of gaf mij andersom een week om gegevens die de computer a la minuut uit kon spugen te verzamelen)

Zegt u het maar

