Cruijff’s cadeau

Johan Cruijff heeft ter gelegenheid van zijn 65e verjaardag een boekje geschreven. Dat was zijn traktatie. Nu ben ik een enorme fan van Cruijff, maar schrijven is zeg maar niet echt zijn ding. Ik worstelde me door de eerste hoofdstukken heen en ik besloot het op te geven. Hier zou ik niet doorheen komen. Maar toen sloeg zijn onnavolgbaarheid toe. Hij legde iets uit over hoe hij een corner verdedigde in zijn tijd als coach bij Barcelona.

Zijn team bestond uit allemaal dwergen. Dat is nog steeds zo bij Barcelona, het lijkt wel of ze erop geselecteerd worden. Ik zie Wesley Sneijder er ook nog wel eens heen gaan. Maar hoe goed je ook bent, als je klein bent wordt het verdedigen van een corner een lastige zaak. In de eerste plaats, zei Cruijff, liet ik het team ver voor de goal verdedigen zodat je weinig corners weggaf. Zodat ik nog maar twee problemen per wedstrijd had, en niet tien. Maar als er dan toch een corner kwam, liet hij Laudrup, Romario en Stoichkov voorin staan. De tegenstander was dan gedwongen minimaal vijf verdedigers achterin te houden, omdat ze met zo’n aanvalstrio het risico op een counter niet aandurfden. Vervolgens had de enige lange speler, keeper Zubizaretta- schitterende naam- een veel beter speloverzicht en was het voor hem een stuk makkelijker te verdedigen.

Ik bedoel maar. Dat komt dan zomaar even uit Betondorp. In het voetbal en waarschijnlijk ook daarbuiten hoogbegaafd. Ik vind het werkelijk briljant van eenvoud.

9 reacties op “Cruijff’s cadeau

  1. Margo schreef:

    Voetbal is niet echt mijn ding en het is me een raadsel hoe je daar je leven lang mee bezig kunt zijn.

  2. Mack schreef:

    Kan ook niet. Hooguit een jaar of dertig, dan is het wel gebeurd voor de meeste voetballers.

  3. Eva schreef:

    Chris is nu bezig in het boek van Wesley Sneijder. Soms moet ik een stukje voorlezen. Daar word je niet echt vrolijk van, zeg maar.

  4. yukikopesik schreef:

    Auto’s, voetbal…. het wordt steeds erger.

  5. Felicita schreef:

    Oef; een sportlog 😦 En ik gisteren in alle journaals maar speuren of Mekje als een soort wethouder Hekking steeds voor die molen zou springen en naar ons ging zwaaien.. Jammer!!

    (Ik blijf het lelijk vinden, Ximaar; die uitroep- en vraagtekens meteen achter de zin plakken. Maar…ik denk wel veel aan je tegenwoordig. Hahahahaha…)

  6. Mack schreef:

    Het is geen sportlog, het is een logje dat ik niet kwijt kan. Maak ik die categorieën soms voor niks? 🙂

  7. Felicita schreef:

    *Daar bij die molen, die mooie molen…pom pom pom pom..*

  8. Mack schreef:

    De molen maakt vandaag weer de her-oversteek.

  9. Felicita schreef:

    Dan verwacht ik je vanavond toch minstens in een Journaal te zien! Desnoods bij Hart van Nederland en Piet Paulusma, Mek Hekking ;). Ik zal terugzwaaien en hard ‘oet morn’ naar je roepen..

Zegt u het maar

