Schuldsanering?

Ik wilde eigenlijk iets zeggen over Griekenland en de crisis. Maar ik ben nog nooit in Griekenland geweest. Dus ik weet niet of het dan telt. Ik heb wel een paar Grieken oppervlakkig ontmoet en ik moet zeggen, charmante mensen. Zo was er ooit de Griekse meneer die mij vertelde dat je citroen moest eten om je lichaam te ontgiften. Geloof me, het werkt. Een bedorven mossel kan geen enkele kwaad meer als je daarna een citroen eet. En er was natuurlijk de eigenaar van het Griekse restaurant, die met zijn grijze haardos en zijn slanke lichaam een onweerstaanbare aantrekkingskracht heeft op vrouwen van middelbare leeftijd. Nee, ik vind het charmante mensen.

Maar nu dan? Ze zijn lui, corrupt en ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang. Hele intelligente Nederlanders vinden ineens dat ze gratis op vakantie mogen in Griekenland omdat ze die vakantie al ‘betaald’ hebben. Ik geloof best dat er vuur is als je rook ziet. Maar de vraag is wat we opschieten met die constatering. En wat het gros van de bevolking kon doen aan de crisis. Feit is dat veel Grieken ineens onder de armoedegrens leven. Ze moeten letterlijk uit de vuilnisbak eten. En dat ze zonder hulp niet meer uit deze crisis komen. Het zijn nota bene Europeanen. We zamelen geld in voor Haïti en Indonesië, maar mede-Europeanen laten we verrekken? Ik vind dat heel vreemd en ook wel wat egoïstisch. Ik weet niet wat we eraan zouden kunnen doen, maar ik vind gewoon niet dat de Griekse bevolking er met dit bijna onoverkomelijke probleem alleen voor moet komen te staan.

Ergens iets van vinden gaat me makkelijk af. Maar de oplossing lijkt me ook niet heel moeilijk. Het kost alleen geld, en Griekenland zal voortaan ook sluitende begrotingen moeten aanleveren. En die begrotingen moeten dan maar eens beoordeeld worden door mensen die wél van tevoren zien dat er over een paar jaar iets misgaat. Waar maak je anders een begroting voor? Is dus de EU niet gewoon mede-verantwoordelijk voor het niet op tijd signaleren en ingrijpen?

Als iemand de kans krijgt om een ernstige fout ongedaan te kunnen maken, dan doet hij dat en is hij voortaan extra beducht om die fout niet nogmaals te maken? Ik zeg, nu oplossen die Griekse crisis.

10 reacties op “Schuldsanering?

  1. yukikopesik schreef:

    Waarom eet je dan nooit citroenen? Ik heb toch al een aantal keer vernomen dat je spugend in bed of op de bank ligt. Of heeft dat iets te maken met een verborgen alcoholprobleem?

  2. yukikopesik schreef:

    Overigens weet ik geen oplossing, maar ik vind het ook niet echt geweldig dat Nederlanders om me heen ineens niet meer naar Griekenland durven omdat het er onstabiel is. Daar help je ze zeker niet mee. Dus als iemand me geld overmaakt voor een zevenpersoons-vakantie naar Griekenland zal ik het toerismepeil een beetje op niveau houden.

  3. Emigrant schreef:

    Zodra Europa ontdekt dat Griekenlands uittreding uit Europa nog veel duurder is dan het erin blijven stelt het vast weer een half biljoen ter beschikking. En zo hoort het ook.

  4. Mack schreef:

    Ja, dat zou kunnen. De Grieken doen al flink aan hervormingen heb ik begrepen, dus dan zou het geen weggegooid geld zijn.

  5. Ximaar schreef:

    De Grieken zijn de laatste jaren niet zomaar iets anders gaan doen waardoor ze onbetrouwbaarder werden. Geldt ook voor de Spanjaarden en Portugezen. Het enige land wat anders is gaan doen is Duitsland, hun economie is te snel uit het dal gekomen, waardoor de rest in sneltreinvaart achterop raakt. En met een gezamelijke munt geeft dat problemen. Ik zie het als een soort fietswedstrijd, waarbij Duitsland aan de voorkant ontsnapt en waardoor Griekenland het niet bij kan houden en buiten de tijd finished. In een wedstrijd leuk, maar met mede-EU-ploeggenoten niet zo slim. En je kan dan wel de Grieken, Spanjaarden en Portugezen gaan duwen, maar misschien moet Duitsland iets meer inhouden, waardoor beleggers niet allemaal interesse in Duitsland krijgen en wat meer in de rest van de eurolanden.

  6. Mack schreef:

    Ximaar, als beleggers meer interesse in Griekenland krijgen wordt hun schuld alleen maar groter volgens mij. Op dit moment niet waar ze op zitten te wachten. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Alleen als je herfinanciert, zul je moeten hervormen anders is het weggegooid geld. Duitsland heeft dat 10 jaar geleden ingezet, in Griekenland zijn ze daar sinds ruim een jaar mee bezig. Alleen zitten die tot aan hun nek in de shit, ze komen er niet meer zonder steun uit.

  7. Fien. schreef:

    Ik lees altijd het commentaar van prof. Sylvester Eijffinger. Ik weet er te weinig van om te kunnen oordelen. Maar volgens hem zal het niet lang meer duren of Griekenland treedt uit de Eurozone. De banken, pensioenfondsen enz. enz. hebben hun verlies al genomen.
    Afijn als je echt geïnteresserd bent in de materie lees zijn column maar. Hij geeft les in Tilburg. Volgens mijn zoon de beste universiteit van Nederland.

  8. Mack schreef:

    Geen enkel oordeel over wat de beste universiteit is. Ik ben heel geïnteresseerd in wat er met de Grieken gebeurt. En speciaal omdat het Europeanen zijn die hard hulp nodig hebben, en hoe de rest van Europa daarmee omgaat. Ik hoorde dat ook dat de banken het grootste deel van hun verlies al genomen hebben, maar ook dat Griekenland tot nu toe steeds aan de betalingsverplichtingen voldoet. In Tilburg, daar doceert toch ook Lans Bovenberg? De “uitvinder” van het spaarloon en helaas ook van de levensloopregeling?

  9. Fien. schreef:

    Lans Bovenberg is ook van Tilburg. Maar hem volg ik niet want zeer christelijk. Momenteel zelfs lid van de Pinkstergemeente geloof ik.

  10. Mack schreef:

    Kan niet. Iemand van de pinkstergemeente gaat toch niet aan een katholieke universiteit lesgeven? 😉 Maar waarom zou je hem niet volgen omdat hij zeer Christelijk is? Ook dan kun je gelijk hebben hoor.

Zegt u het maar

