College Robbert Dijkgraaf

Heeft u het college van Robbert Dijkgraaf gezien? Wát een college, de oerknal in 45 minuten. Wat kan die man mooi vertellen. Op zich hoorde ik weinig nieuws, want ik heb al zo vaak over de oerknal gelezen, maar snappen doe ik het in tegenstelling tot de professor allemaal niet. Bijvoorbeeld de snaartheorie, die kan ik vijf keer bestuderen, dan nog begrijp ik niet waar dat over gaat. Wat ik echt niet wist was hoe groot de omvang van het heelal vlak voor de oerknal was. Ongeveer zo groot als een sinaasappel. Ik dacht veel kleiner. Maar alle atomen waar het heelal uit bestaat, en dat zijn er veel, zaten samengeperst in die sinaasappel. Nu hoor ik de ongelovigen al denken, dat kan nooit, ik geloof het niet, maar geloof mij nu maar, als professor Dijkgraaf het zegt, dan is het zo. 13,7 miljard jaar geleden, zonne grote vuurbal jonguh! .

En wat ook hij ook zo mooi beschreef was de geschiedenis van het heelal in de vorm van een veertiendelige encyclopedie, waarbij elk deel stond voor een miljard jaar, elke pagina voor een miljoen jaar, en dat wij, moderne mensen, pas op het eind van de laatste pagina, voor het eerst genoemd worden. Hij was zichtbaar blij dat hij in een tijd leefde waarin hij in staat was dit soort dingen te begrijpen. Wat ik eerlijk gezegd weer niet heel slim vond, want leefde hij in een eerdere tijd, had hij geen besef gehad van de hoeveelheid die hij niet begreep. En zou hij later leven, begreep hij weer wat meer dan nu en zou hij er niet aan moeten denken in deze tijd geleefd te hebben.
Wat ik ook een mooi detail vond was dat de grootste wetenschapper die ooit leefde, Albert Einstein, op zijn beurt een Nederlander, Lorenz, als de grootste wetenschapper aller tijden beschouwde. En omdat Einstein de grootste is, en dus altijd gelijk heeft, is Lorenz de grootste.

Nee, in logica zijn ze niet erg goed, maar verder briljant, die natuurkundigen.

6 reacties op “College Robbert Dijkgraaf

  1. Margo schreef:

    Verdomme! Ik zag het in de krant, maar ben het vergeten!
    Ervaring leert dat ik de Uitzending Gemist ook vergeet te kijken. 😦
    Help me herinneren!

  2. Mack schreef:

    Hallo, jij bent toch zo van de iPhone? Zet er er maar in.

  3. Fien. schreef:

    Pas vandaag op een kleinzoon van 21 maanden. Maar ga vanavond rustig kijken op uitzending gemist. Zag het ook te laat.

  4. Laurent schreef:

    Ik viel er halverwege in, mooi verhaal inderdaad! Ja, Einstein hoefde wat de Speciale Relativiteitstheorie betreft alleen nog de laatste eindjes van het werk van Lorenz aan elkaar te knopen. Maar dat was ook niet zijn grootste werk, dat was pas een inleiding to de Algemene Relativiteitstheorie.

  5. Fruttekoek schreef:

    Absoluut niets ten nadele van Dijkgraaf; dit was zondermeer een mooi programma.
    Een paar jaar geleden deed Stijn Meuris (http://nl.wikipedia.org/wiki/Stijn_Meuris) hetzelfde op de Belgische Canvas zender.
    Zeer duidelijk en voor iedereen begrijpelijk, terwijl Stijn geen natuurlundige is, maar een muzikant die als hobby colleges geeft over het heelal.
    Een fragmentje staat op YouTube: http://youtu.be/–dT5F9hgpI

  6. Mack schreef:

    Lullig lijkt me dat, als hobbyist net zoveel weet als de professor.

Zegt u het maar

