Tandartspraktijken.

Meer dan veertig jaar lang was mijn gebit prima. Eén keer een gaatje in een verstandskies gehad, maar die werd gevuld met wit vulsel dus dan telt het niet. Mijn tandarts was een vrolijke man. Drie minuten zat ik in zijn stoel, dan zei hij dat het weer perfect was en kon ik gaan. Maar hij is gestopt en ik ging vandaag voor het eerst naar een andere tandarts. Een praktijk met meerdere tandartsen, bijna allemaal meisjes van net twintig die je niet het gevoel geven dat ze er verstand van hebben. Een meisjestandarts die de indruk gaf nog nooit uit de ban gesprongen te zijn deed de controle met het haakje. Daarna moesten er foto’s gemaakt worden. Nog nooit gebeurd bij mij. Ik kreeg een fotocamera in mijn mond die ik er tot vijf keer toe uit kokte. Ik kok bij het minste of geringste. Toen het echt niet lukte, en ik dacht eronder uit te komen, had ze een ander apparaat voor me wat de foto kon maken. En ja hoor, twee gaatjes! Twee! In veertig jaar nooit iets, je komt bij een net (hoop ik) afgestudeerde en je hebt ineens twee gaatjes. Ik voel niks, ik heb nergens last van, ik heb helemaal geen gaatjes!

Daarna deed ze nog een gevoelige tandvleescontrole, ook nog nooit gehad en afsluitend een tandsteenbehandeling. Dat heb ik dan wel eens vaker gehad, dus vooruit. De rekening bedroeg meer dan 100 euro, voor een halfuurtje in die shitstoel. En dan moet het boren nog beginnen. Ik vind het niet meer normaal. Maar ja, je bent overgeleverd aan de grillen van de tandarts. Ik overweeg nooit meer te gaan, want ik heb nu het gevoel dat er gaten gezocht worden. En straks worden er een paar bijgeboord.

11 reacties op “Tandartspraktijken.

  1. Margo schreef:

    Een nieuwe tandarts (kapper ook) is altijd een ramp. Daarom verander ik nooit van beiden. Dat kan makkelijk want ik ben ouder dan mijn tandarts (en kapster) en hij gaat over een jaar of 15 pas met pensioen.

  2. robschimmert schreef:

    Nee, dit zijn de sprongen voorwaarts die de tandheelkundige wetenschap heeft gemaakt, met als gevolg dat zelfs de gaatjes bij jou nu ook gevonden worden.

  3. Mack schreef:

    @Rob: inderdaad. Dit is vooruitgang waar je niet op zit te wachten.

  4. Kwebbel schreef:

    Oh daar hebben meer tandartsen last van. Deed die van ons in Zwolle ook. Foto’s maken etc en hup daar ging de rekening met sprongen omhoog.
    Gelukkig had die hier in Ulft niet van die rare fratsen.

  5. ria schreef:

    Wees nu maar blij dat het er is en dat ze de gaatjes gevonden hebben, want voor je het weet heb je een WORTELKANAALBEHANDELING of moet je aan de IMPLANTATEN! 😉

  6. Mack schreef:

    Waarom moet ik blij zijn dat ze gaatjes gevonden hebben die er niet zijn? Dat zie ik echt niet hoor.

  7. Bjorn Franke schreef:

    De X5 moet érgens van betaald worden 😉

  8. Mack schreef:

    Mijn vorige tandarts had wel iets beters dan een X5. En die deed dat met rekeningen van 17,50 €

  9. Felicita schreef:

    Sinds kort ben ik ook terechtgekomen bij zo’n jonge meisjes-collectief. Ze maakten al een foto van me…toen ik nog maar voor de balie stond. “Dan herkennen we u volgende keer meteen”. Daarna moest ik in een soort ruimtecapsule van stralingsvrij beton waarin enge apparaten om mijn hoofd heen begonnen te draaien. De weken daarna viel mijn haar met bossen tegelijk uit…. Bij navraag bleek dat je minstens 20x zoveel straling kreeg vergeleken bij die gewone mondfoto’s. Om me te herinneren aan de volgende afspraak kreeg ik eerst een e-mail. En daarna een bombardement aan sms-alerts! Maar net zoals mijn vorige tandarts… greep ze NIET in bij 2 oppervlakkige ‘gaatjes’. Dat schijnt volgens nieuwe inzichten al jaren de standaard te zijn! “Met boren doe je soms meer kwaad dan goed; je vernielt ook goed materiaal en door slecht aansluitende randjes tussen de vulling en de kies maak je de zaak vaak zwakker” is hun opinie. Wel extra goed poetsen op die plekken was het advies. En inderdaad; een plekje is zelfs ‘geremineraliseerd’. Het andere zit er inmiddels al 10 jaar en is niet groter noch gaatje geworden 😉 En ik ben nog wel een tegenstander van fluor….

    Zo kan het dus ook lopen.. Mijn haar is gelukkig weer in orde gekomen. Wel ga ik nooit meer in dat apparaat dat ze een VIP-behandeling noemden 😉

  10. Mack schreef:

    Oei, ik heb ook in dat ronddraaiende apparaat gezeten. Foto’s bah. Geldklopperij wat ze doen.

  11. Felicita schreef:

    Enne, ook zoveel haaruitval nadien 😉 (Voortaan kunnen we dus wel onze tandarts de schuld geven van onze wijkende haargrenzen 😉

    Inderdation; de rekening was ook heel VIP(rice)

Zegt u het maar

