Verandermanagement

Managers, tot u spreekt futuristisch veranderingsgoeroe…. veranderen is niet eng, verander mee, want alles wordt anders, alles wordt anders! Misschien heeft u het spotje wel eens gehoord op de radio, ik vind hem grappig. Ten eerste omdat het tij misschien aan het keren is. De manager van de laatste 20 jaar kon immers ongestoord zijn vernietigende werk doen met verandermanagement. Als je bezwaar had werd je voor “niet meer van deze tijd” versleten, als er na de verandering geen enkele verbetering optrad werd je kritiek doodgezwegen totdat uiteindelijk niemand meer om de afbraak heen kon en de manager de aftocht moest blazen met een gouden handdruk.

Als je met ten eerste komt, moet er ook altijd een ten tweede volgen. Ten tweede, omdat de veranderingsgoeroe’s belachelijk worden gemaakt, en dat is maar goed ook, want iedereen die zichzelf goeroe noemt moet uitgejouwd worden, maar deze ten tweede is erg nauw verbonden met mijn ten eerste. Dus ik geef het toe, ik had geen ten tweede.

Ik heb geen toekomstvisie voor de lange termijn, dat is wel eens jammer. Want een toekomstvisie voor de lange termijn is het ultieme machtsmiddel. Want de lange termijn is immers zo ver weg dat niemand het kán controleren, en mocht die termijn verstreken zijn en het heeft toch allemaal iets anders uitgepakt, dan is de enige die zich de woorden van de visionair herinnert, de visionair zelf. En die brengt het niet meer ter tafel, dat zou immers ten koste gaan van zijn positie.

Hierop voortbordurend denk ik dat de waarde van Facebook in de komende twee jaar zal dalen tot een schijntje van wat het nu is, al is er al flink ingeleverd vandaag. Ik adviseer Bono Vox van U2 dan ook dringend zijn pakket gisteren te verkopen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het over twee jaar nog populair is, Facebook, want er is dan immers allang iets anders. Tenzij het tij daadwerkelijk gekeerd is en er een periode van bezinning aanbreekt. Dat men denkt: dat oude, vertrouwde Facebook.

2 reacties op “Verandermanagement

  1. robschimmert schreef:

    Ik heb over die Fb – hype ook een logje gedicht dat ik morgen plaats. De invalshoek is wat anders. De konklusie hetzelfde.

  2. Bertie schreef:

    Weet je nog, dat chatten?
    SMS-en?
    Liefdesbriefjes?
    Hyves?
    En Facebook?

Zegt u het maar

