Het nieuwe rijden

Het grote nadeel van geen Alfa Romeo rijden is dat je je wat meer laat opfokken in het verkeer. Ik word nu toch regelmatig rechts ingehaald door een bus-achtige, met op voorbank een bouwvakkertje of drie. En die knallen hem net zo makkelijk weer in de ruimte die ik juist openliet om niet steeds boven op je rem te hoeven staan. Maar door dat busje moet dat dus wel. Terroristen zijn het, niets meer en niets minder, en alle middelen zijn geoorloofd om ze te laten verongelukken. Kijk, dit had ik met mijn Alfa nooit. Niets ten nadele van de oogsplijtende Peugeot die ik nu heb, maar de medeweggebruiker heeft gelijk stukken minder respect. Ik zal er mee moeten leren omgaan. Misschien moet ik me ook die rechtspasseerbeweging aanleren.

Ik heb trouwens serieus een tip voor u om ook zonder Alfa sneller te zijn in het verkeer. Het werkt als volgt: stel, je rijdt op de A28, komende van Utrecht in de richting van Amersfoort en je moet naar Vaassen. Dan kun je twee dingen doen: Of je pakt de afslag A1 richting Apeldoorn, of je rijdt rechtdoor richting Zwolle. Dat laatste doe je. Bij de afslag Apeldoorn hoef je dan niet al een kilometer van te voren in de optocht aan te sluiten, om vervolgens pas vijf minuten later op de A1 te zitten. Maar nu komt het! Verander op het laatste moment van gedachte als er ruimte is en pak dan stiekem toch de A1. Een Porsche haalde mij bij Utrecht al in, maar dankzij mijn nieuwe rijden had hij me bij Apeldoorn nog niet afgeschud.

5 reacties op “Het nieuwe rijden

  1. Laurent schreef:

    Zou het iets met Peugeots te maken hebben? In mijn 205 word ik ook met aanzienlijk minder respect behandeld dan voorheen in mijn Rover, alshoewel men bij beiden van rechts vóór probeert te kruipen. In 1998, toen ik de Rover net had, viel het mensen nog wel eens tegen hoe goed die kon versnellen van 110 naar 130 km/h, dus dat lukte niet altijd. Later werden auto’s echt te snel om dat te kunnen opvangen.

  2. Fien schreef:

    Ik heb nergens last van, want ik word al jarenlang als hufter beschouwd met de BMW.
    En hoewel we momenteel echt niet de vetste hebben, blijf je een hufter.
    Dus zoals Mack het voorstelt wordt gewoon van mij verwacht dat ik het zo doe.

  3. Eva schreef:

    Ik had dat dit weekend ook met een busje op de afsluitdijk. Mij op het laatste moment inhalen en mij geen ruimte geven om ook in te halen, waardoor ik vol op de rem moest wou ik niet op de caravan voor mij knallen. Heb je dus gewoon je hele auto vol met kostbare kinderen. Ik heb luid en duidelijk mijn middelvinger opgestoken. Dat zal ze leren. (moeten ze trouwens niet met z’n vieren vrolijk gaan terugzwaaien, dan zit je zo voor aap met je middelvinger :-/)

  4. Ximaar schreef:

    Totaal geen last van. Meestal haal ik netjes buitenom in en soms doet een ander dat. Binnendoor weet ik me niet te herinneren. Maar ik heb daar geen bezwaar tegen. De laatste keer dat ik Apeldoorn-city bezocht was vanuit Amersfoort via Barneveld en Radio Kootwijk. Geen file gezien. 🙂

  5. Frans54 schreef:

    Toch opvallend hoeveel mensen graag met hun k.. hoofd op tv willen. Ik zie hier zomaar een heel stel sollicitanten voor blik op de wegmisbruikers oid

Zegt u het maar

