Brandhout

Het begon veelbelovend, de eerste 17 passes geen Duitser aan de bal, doordringen tot in het strafschopgebied en neergelegd worden, alleen geen penalty. Daarna was het het verzet gebroken en heb ik niks anders dan brandhout gezien. De verdediging bestond uit één man, Stekelenburg en voor de rest liepen er een paar hinderlijk in de weg.

Tenzij je in sprookjes gelooft is het nu afgelopen. Als we al met twee doelpunten van Portugal winnen, dan zal Denemarken van Duitsland winnen, maar ik zou niet weten wie die doelpunten tegen Portugal dan gaat maken. Dit is ook de eerste keer dat ik twijfels had aan de opstelling van de bondscoach. Misschien moet Nederland eens af van het systeem van een bondscoach, en per wedstrijd een referendum houden over de opstelling.

Slechts één keer werden we Europees kampioen zoals u weet. Maar daar hadden we Van Basten, Gullit, Rijkaard, Koeman, Van Breukelen en Wouters voor nodig. Hele grote namen uit onze voetbalgeschiedenis. En dan liepen er ook nog grote namen die maar net iets minder waren. Muhren, Vanenburg, andere Koeman, Van Tiggelen, Kieft, Van Aerle. En later waren we levensgevaarlijk op EK’s en WK’s maar toen was er Bergkamp.

Nu staan er Willems, Van de Wiel, Mathijssen, Heitinga. Kneuzen. Van Bommel en Van der Vaart, nog kneuziger. Robben, Affelay en Sneijder, zielig gewoon. Huntelaar en Van Persie jagen dan nog enige schrik aan, maar bakten er ook niks van.

Het is een wonder dat nagenoeg hetzelfde elftal tweede van de wereld werd. Ik vind verliezen niet zo erg, zelfs verliezen van Duitsland kan ik mee leven, maar zo kansloos verliezen, en niet eens door de kwaliteit van de tegenstander, die best goed was, maar door zo slecht te spelen, daar kan ik niet tegen.

Aanvulling: Dit was Brandhout, goedenavond.

22 reacties op “Brandhout

  1. von Bloghausen schreef:

    Ik heb nog niemand over het veteranentempo van onze jongens gehoord. Het spel was in zo laag tempo dat ik zelfs af en toe gelegeneid had om iets te twitteren/facebooken/pissen/bier halen

  2. Mack schreef:

    Ja, dat is helemaal waar. Dat was denk ik ook DE belangrijkste oorzaak van deze wanvertoning.

  3. von Bloghausen schreef:

    Daar zijn wij het weer roerend over eens, vriend.

  4. Laurent schreef:

    Nou, ik ben wél blij dat ze terecht verloren hebben, en niet op een of andere toevallige, ongelukkige manier. Dat vind ik veel vervelender. Derksen hoorde ik zeggen dat het wel de coach te verwijten is als je zoveel toppers uit Europese competities in je team hebt spelen die ineens niet meer leveren. Dat moet toch aan de opstelling en taktiek liggen?

    Vooral na dat eerste doelpunt waren ze de weg he-le-maal kwijt, werkelijk niets lukte meer.

  5. robschimmert schreef:

    Wat mij nog het meest verbaast, is dat je je zo verrast toont in je verontwaardiging. Dit echec heb je toch al zeker een half jaar lang zien aankomen in de resultaten van het Nederlands elftal en nog meer in het vertoonde spel, waarin maar geen verbetering te onderkennen was?

  6. Mack schreef:

    @Laurent: Nee precies. Ik schaamde me kapot dat ze meewerkten aan de Duitse aanvallen. Het leken wel collaborateurs. Die kritiek op Van Marwijk snap ik wel, maar ik doe er niet aan mee. Twee jaar geleden was ik idolaat van hem. Maar werkelijk niemand in dit land is heilig. Zelfs Van Basten kreeg veel kritiek, terwijl hij toch gezorgd heeft voor het Europees Kampioenschap. Nee, dan Argentinië, die laten een malloot als Maradona gewoon coach worden als beloning voor wat hij het land gegeven heeft. Daar houden wij hier niet van. Roem duurt hier niet eeuwig.

  7. Mack schreef:

    @Rob: ik moet je gelijk geven. Maar ik weiger altijd van te voren al negatief te zijn. Maar nu geloof ik er niet meer in. Als excuus voer ik aan dat ik die wedstrijden allemaal niet heb gezien, ivm met studie. Daarbij vind ik die wedstrijden ook nooit interessant. Nederland hoort zich gewoon te plaatsen, als ze dat al niet doen, dan hoef ik ook niet te kijken.

  8. R van InR schreef:

    Songfestival, voetbal, Nederland doet gewoon niet meer mee . . .
    Wat ik niet begrijp is dat bijna heel (mannelijk) Nederland – de meeste zo a-sportief als het maar zijn kan (buikje, roken en zo) – weet mee te praten over voetbal en het dan ook nog beter weet.

  9. von Bloghausen schreef:

    Weet je wat mij zo stoort? Dat iedereen op dat grote scherm in het stadion kijkt na een actie. Of ze wel goed in beeld zijn enzo.

  10. Mack schreef:

    Songfestival. Hou op zeg. Deed Nederland maar eens een keer niet mee. Gewoon van tevoren al aangeven dat ze niet meer meedoen aan die schijnvertoning. Dat zou wel weer veel goedmaken. En ja, van voetbal hoef je geen verstand te hebben om er een mening over te hebben of om een uitslag te voorspellen. En de meeste mannen hebben dat buikje in de voetbalkantine gekweekt.

  11. Mack schreef:

    Hermanus, je hebt voetbalfans, en mensen voor wie het niet uitmaakt of ze een EK bijwonen of in een apres-ski bar staan, of dat ze carnaval aan het vieren zijn.

  12. von Bloghausen schreef:

    Èn voetbalkenners. Zoals wij.

  13. Margo schreef:

    Gaat dit logje over fubbel? Nou, goddank hebben ze weer verloren en is de hele hysterie, alle wijze analyses en gewauwel straks verstomd. Nog een week mag iedereen vertellen waar het aan lag, de beste stuurlui staan immers altijd aan wal, en daarna is het afgelopen.
    Je hebt al lang niet over auto’s gelogd!

  14. Mack schreef:

    Margo, als ik iets over fototoestellen wil weten roep ik je wel.

  15. Eva schreef:

    Ik vond Maarten goed. Maar ja, van september en uit Haarlem, dan krijg je dat.
    Verder vond ik het ook tenenkrommend slecht, maar hou ik mij verre van commentaar op wie dan ook. Want: zie reactie R van InR. Ik kan slecht tegen apresvoetbalgemekker.

  16. Mack schreef:

    Misschien wel, maar hier speelt toch ook wel mee dat op een of andere manier 16 miljoen mensen van te voren al denken dat Huntelaar moet spelen alleen eentje niet. Dus niet alleen achteraf.

  17. Ximaar schreef:

    Dit pleit voor een Verenigde Staten van Europa, die net als de Russische Federatie en England, Scotland, Wales, N-Ierland, Man, Guernsey, Jersey, Alderney en Gibraltar nog maar 1 team mag aanleveren.

  18. Felicita schreef:

    Tjeempie mannen. Het ligt gewoon allemaal aan die dellerige voetbalvrouwtjes van tegenwoordig. Met hun hakjes en hun highlights. Sylvie, Yolanthe. En vooral Charlotte Sofie. Ze moeten gewoon weer aan een degelijke Truus of Riet.

  19. Margo schreef:

    Daar heb ik Linda al in geadviseerd Mack, dat neemt niet weg dat ik gelijk heb.

  20. Felicita schreef:

    Tweet van Cruijff: ‘Oranje moet de lat gewoon hoger leggen. Wordt het doel hoger en hep je meer kans om te scoren. Da’s logisch’.

  21. Margo schreef:

    Hahaha Felicita! Cruijff is ook de enige met amusementswaarde in de fubbelerij!
    Wie tweet dat namens Cruijff, ik neem aan dat hij een ghost tweeter heeft?

  22. Felicita schreef:

    @Marg; vergeten. Ik las de tweets op de site van de Volkskrant. Dat was namelijk ’t enige dat ik over het … wilde weten. Dat mannen hun Duitse auto’s maar op gingen poetsen met hun oranje shirts enzo ;-).

Zegt u het maar

