De boordcomputer.

Ik ben beroofd. Van mijn hoogtemeter. Mijn voorloop-Peugeot had er een en een goed automobilist kan niet zonder. Nu heb ik een voorloop-Renault. En gloednieuwe Megane met werkelijk alles erop en eraan. En stukken mooier dan de Peugeot. Alleen mankeren er twee dingen aan. Allereerst de hoogtemeter zit er niet op, en daar had ik mij juist zo op verheugd tijdens de vakantie naar Frankrijk. Ook de medepassagiers vinden het jammer dat ik ze straks niet elke halve minuut kan informeren over de bereikte hoogte. Het tweede is dat hij niet lekker zit. Ik zit klem in de stoelen en daar zou ik best mee kunnen leven als weggedrag en prestaties het noodzakelijk maken dat je klem in de stoelen zit. Maar waarom zulke gevallen in een brave huisvadersauto? Ik geef het nog even het voordeel van de twijfel omdat ik al twee weken last van mijn rug heb, maar ik vrees dat dit een probleempje is.

Wat deze auto weer wel heeft, en dat is heel gaaf, is een boordcomputer waarop je onder andere de gemiddelde snelheid kunt aflezen. Leuk, maar ook erg gevaarlijk. Want ik wil de gemiddelde snelheid zover mogelijk omhoog krijgen. Wat dus betekent dat als degene voor mij remt omdat hij een file inrijdt, ik heel hard schreeuw: doorrijden, idioot! Al een paar keer moest ik boven op de rem omdat ik de gemiddelde snelheid niet onder de 70 wilde laten zakken. Maar uiteindelijk kies je, ook al is het niet je eigen auto, eieren voor je geld en rem je toch maar. Waarop je stilstaand in de file staat te koken van woede omdat je per seconde de gemiddelde snelheid ziet teruglopen. Een lousy 70 km/u haalde ik vandaag naar Amersfoort en terug. Nee, dan een hoogtemeter. Daar haalde ik elke dag de 100 meter mee.

7 reacties op “De boordcomputer.

  1. Linda de Jong schreef:

    Graag zin 9 schrappen… Dank u…

  2. Mack schreef:

    Hoezo, ga je ook mee?

  3. von Bloghausen schreef:

    Allemaal poeha en overbodige luxe. Zit er ook een zelfstellende koppelingskabel op? Daar heb je tenminste wat aan als je koppeling knapt.

  4. pjotr schreef:

    Zet je boordcomputer dan maar op “gemiddeld verbruik”. Door hierop een goede score te halen zorg je goed voor je portomonee en het milieu. Afhankelijk van de weergave (l/100 km of km/l) probeer je zo laag mogelijk of zo hoog mogelijk te komen.

  5. Mack schreef:

    Pjotr: dat zou een stuk verstandiger zijn ja. Maar deze auto verbruikt al niks. Ik heb hem nu 11 dagen, gebruik hem dagelijks en ik kan nu nog meer dan 300 km rijden op de eerste tank diesel. Het is een wonder.

  6. Annojo schreef:

    De gemiddelde snelheid zo ver mogelijk omhoog brengen, ja dat is ook een streven. Advies: ga in Duitsland rijden, dat rijdt niet alleen lekker snel, maar ook gewoon lekkerder (goeie zin dit…).

  7. Frans54 schreef:

    Ik heb er lange tijd naar gestreefd om bijb.v. mijn weekendtripjes naar Scandinavië mijn gemiddelde snelheid gelijk te krijgen aan de maximumsnelheid. Tot dat een nogal prijzige hobby bleek te zijn. En dat lag niet aan de brandstofkosten.

Zegt u het maar

