Thermometer gezocht.

Bij gebrek aan een leuk programma op televisie en omdat van onze 128 digitaal opgenomen programma’s er vrijwel niet één wilde afspelen, pakte ik een dvd met daarop de film “Earth”. Op 19 mei 2008, voor de geïnteresseerden, heb ik er al eens eerder over geschreven. Toen voelde ik hetzelfde als nu, sympathie voor de ijsbeer die al weken niet meer had gegeten, door honger gedreven een fout maakte die hij met zijn leven moest bekopen.

Hoe zou het nu, vier jaar later, met de ijsbeer zijn? Is de aarde nog steeds aan het opwarmen? Is er weer elk jaar minder poolijs en dus minder jachtgebied voor de ijsbeer? Is het de schuld van de mens of is de ijsbeer gewoon het volgende dier dat uitsterft, net zoals er altijd al diersoorten uitstierven ook toen er nog geen mens was? Ik vind het in elk geval erg, als de ijsbeer zou uitsterven en ik begrijp dan ook niet waarom we ze niet gewoon bijvoeren. Zou het smelten van het poolijs de schuld van de mens zijn, dan moeten we ook maar aan de goede kant ingrijpen.

Als ik wil weten of de gemiddelde temperatuur op aarde is gestegen in de laatste vijf jaar, dan kom ik daar niet achter. Gewoon nergens vind ik een duidelijke grafiek in graden celcius met daarop de jaarlijkse gemiddelde temperatuur op aarde. Het blijft bij vage grafiekjes met meerdere lijnen erin die duidelijk een stijgende lijn laten zien vanaf 1850 tot 2000. Om in 2020 tot onrustbarende hoogten te stijgen. En voorzien van zoveel onduidelijke tekst dat je nauwelijks meer van informatie kunt spreken. Maar wat is er voor de hand liggender dan een grafiek met verticaal de gemiddelde temperatuur op aarde, en horizontaal de jaren? Gewoon een meting, die door niemand bestreden kan worden? Kennelijk mogen we niet weten hoe de temperatuur het er de afgelopen jaren vanaf gebracht heeft. Of weet iemand hem toch te vinden?

14 reacties op “Thermometer gezocht.

  1. Margo schreef:

    We vinden ijsberen leuke beesten om te zien, aandoenlijke witte teddyberen, daarom mogen ze niet uitsterven. Maar het gaat zoals het gaan moet. Uiteindelijk sterven we zelf ook uit, of we zijn in één klap van de aardbodem gevaagd. Misschien dat we dan met een ruimteark met van alle dieren twee exemplaren naar Mars zijn verhuisd, zodat we daar de boel weer kunnen verzieken, maar al met al gaat het zoals het gaat en zo moet het ook gaan. Het zijn natuurwetten. Ook dat de mens dingen verziekt.

  2. Mack schreef:

    Nou, dan leg je je wel erg snel bij dingen neer vind ik. Het is absoluut geen natuurwet dat de mens de boel moet verzieken. Want een natuurwet gaat altijd en overal op en kan niet tegenstrijdig aan die wet verlopen. Dat is natuurlijk niet aan de hand met de mens.

  3. Fien schreef:

    Met al die beesten in een ark? Dan maar gewoon dood.
    En haal even in de voorlaatste zin een keer het weg. Behalve Margot heeft niemand dit nog gelezen.

  4. Bertie schreef:

    De mens krijgt al gauw de schuld van aardse narigheden terwijl de fouten die hij maakt óók het gevolg van een natuurwet zijn. Of mag hij het verstand dat hij meekrijgt alleen maar gebruiken voor zgn goede dingen? En wie bepaalt dat? Lastig hoor.
    Over de temperatuur zijn de geleerden het niet eens; zoveel hoofden zoveel computermodellen
    Van de ark die we ooit planden maakten we een hondenhok, ook nuttig.

  5. R van InR schreef:

    Helemaal mee eens! Als we nu eens het overschot aan zwijnen op de Veluwe naar de noordpool sturen zodat die ijsberen wat meer te eten hebben . . .

    Als je harde meetresultaten wilt, zul je met je rolmaat naar de pool moeten om de steeds kleiner wordende ijskap op te meten. Of gewoon met je rolmaat naar de Noordzee om het stijgende waterpeil te meten.
    Verder is er deze zomer hier bij ons meer sprake van “gobal cooling”.

  6. Mack schreef:

    Ik wil gewoon de gemiddelde temperatuur op aarde van de afgelopen vijf jaar. Heel makkelijk. Waarom zijn die gegevens niet beschikbaar? En zoals elke Nederlander (Belgen niet) weet: het waterpeil stijgt niet door een smeltende ijskap op de Noordpool. Kwestie van een kroonprins die van water weet. 😉

  7. Felicita schreef:

    Er was best wat op de buis 😉 Hollandse Zaken had opnieuw een leuk onderwerp en daarna natuurlijk mijn all time favorite; Mad Men. Ik anticipeer nu al op mijn afkickverschijnselen want binnenkort is het echt exit :-(.

  8. Ximaar schreef:

    http://www.earth-policy.org/indicators/C51/temperature_2012
    in de rechter kolom staat een excel-bestand met cijfers tot op 1/00e graad

  9. Mack schreef:

    Xiwel: Toen ik dit schreef wist ik al dat jij met het antwoord zou komen. Bedankt. Begrijp jij waarom er steeds pieken en dalen inzitten? Heeft dat met winters te maken? Het lijkt mij dat als het hier winter is, het aan de andere kant van de wereld zomer is dus dat dat niet uitmaakt. En lees ik dan goed dat we in 2011 ongeveer weer op het niveau van 1995 zitten?

  10. Ximaar schreef:

    @Mack: Het is maar 1 waarde per jaar, maar de grafiek is sterk uitvergroot door de schaal van maar 1 graad. Daarop zijn verschillen van honderste graden te zien en die fluctuaties zullen er zeker zijn, zo constant is de zon en de doorlaatbaarhied van het wolkendek niet. Het laatste volle jaar was 2010 en die was iets kouder dan 1998. Over het algemeen zet de stijgende lijn zich voort, maar de versnelling lijkt er een beetje uit te zijn.

  11. Emigrant schreef:

    Eén graag hoger per eeuw, ik vind het wel lekker eigenlijk.

  12. Mack schreef:

    Emigrant: dat hoor je dus wel vaker, ik maak me daar toch zorgen over en volgens mij is het juist niet lekker. Beter kun je warme zomers en koude winters hebben, en niet dat natte gedoe het hele jaar door, waardoor je ook het gevoel hebt dat de gemiddelde temperatuur steeds verder oploopt.

    Xiwel: maar de grootste versnelling zat toch wel in het begin van de vorige eeuw, wat weer wat vreemd is gezien het verhaal van Al Gore.

  13. Ximaar schreef:

    @Mack: (Hierboven bedoelde ik 2011 waar ik per abuis 2010 tikte.) De grafiek komt een beetje overeen met de grafiek van de jaarlijks gereden autokilometers per Nederlander. Dwz de laatste 10 jaar stijgt dat aantal kilometers niet meer. Toch klopt het niet met de dip van na WO-2.

    In het algemeen valt het Gore-verhaal (dat de mensheid schuldig is) niet te onderbouwen. Dat kan alleen als er tegelijkertijd ook op de Maan of Mars is gemeten en daar de temperatuur niet is gestegen. Helaas hebben de maanlanders een vlag geplaatst en geen thermometer.

    Maar ook als het wel alleen op de aarde is gestegen, dan nog kunnen er andere oorzaken zijn. Denk daarbij aan het vrijwel uitmoorden van de walvissen in de vorige eeuw. Die walvissen vraten enorme hoeveelheden krill en dat spul is na het grotendeels verdwijnen van de walvissen explossief gegroeid. In kilogrammen is er meer van dan mensen.

Zegt u het maar

