Een jointje

Ik las een poosje geleden in een boek van Dick Swaab dat cannabis een gevaarlijke drug is. Dit in schril contrast tot de algemene opvatting, dat het een redelijk onschuldige drug is. Een jaar of twintig geleden werd nog beweerd dat een joint minder schadelijk zou zijn dan een glas bier. Je weet niet meer wat je geloven moet. Swaab voerde een aantal voorbeelden aan van vooral jonge jongens, die na cannabisgebruik erg agressief werden en iemand neerstaken.

Ik werd hier aan herinnerd door een uitspraak van de rechter in een zaak waarin een jongen zijn broer neerstak en doodde. Volgens de rechter en de deskundigen deed de man dat tijdens een psychose, die mede veroorzaakt werd door cannabisgebruik en dat zijn daad hem dus niet aan te rekenen was. De moeder van de beide broers dacht er ook zo over en pleitte voor vrijspraak van haar zoon. De kans op herhaling zou volgens deskundigen niet groter zijn dan bij u en ik.

Ik kijk hier enigszins vreemd tegenaan. Psychose, moord, ontoerekeningsvatbaar. Prima dat iemand ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard, maar wat nu als ik net een biertje teveel drink, in de auto stap en iemand dood rijd? Ben ik dan ontoerekeningsvatbaar of is het verstandiger me eerst even helemaal klem zuipen zodat ik niet meer kan beoordelen of het nog handig is om achter het stuur te gaan zitten? Want ik wist tenslotte niet meer wat ik deed.

Niet dat iemand die zijn broer doodsteekt in een psychose van mij celstraf moet krijgen, hij lijkt me al erg genoeg gestraft als hij uit zijn psychose komt en zich zijn daad realiseert, maar moet er niet even gekeken worden naar dat wietgebruik? Het lijkt mij levensgevaarlijk.

8 reacties op “Een jointje

  1. Margo schreef:

    Je hebt het bericht niet goed gelezen. De man was al enige tijd ‘uit zijn doen’. Hij heeft een joint gerookt (of meer) en raakte in een psychose. Oorzaak en gevolg is hier nergens vastgesteld. Als iedereen die een joint rookt in een psychose raakt en in die psychose iemand vermoord gaat je vergelijking met dronken achter het stuur zitten nog niet op.
    Als jij net een beetje te veel drinkt raak je niet in een psychose. Als je dan iemand doodrijdt is het jouw schuld. Je wist dat je niet mag en kan rijden als je onder invloed van drank bent. De man waar we het over hebben heeft maar een ding willens en wetens gedaan: een joint gerookt. Hele volksstammen roken joints.

  2. Mack schreef:

    Ik heb het zelfs helemaal niet gelezen, dit hoorde ik op radio 1. Toen dacht ik: 1+1=2. Swaab geeft een voorbeeld van een gezonde jongen die na het roken van 1 joint in een psychose raakte en zijn vriendin vermoordde. Het verband en het risico bestaat dus gewoon en we moeten ook niet net doen of het niet vaak voorkomt. Hele volkstammen verliezen het contact met de werkelijkheid na één joint. Dat ze niet allemaal iemand vermoorden is iets anders. Mensen die drank op hebben achter het stuur rijden ook niet allemaal iemand dood.

  3. Margo schreef:

    Een joint kan dus heel verkeerd vallen. Maar de kans dat iemand een joint rookt, in een psychose raakt en dan iemand vermoordt is toch wel heel klein. En bovendien is, zover ik het heb gelezen, nergens een bewezen verband tussen de joint en de psychose. Misschien zat hij al in een psychose en verergerde de joint het.
    Heb jij wel eens een jointje gerookt by the way?

  4. Rob Alberts schreef:

    Het THC-gehalte van de huidige jointjes is erg hoog. De selectietechnieken hebben een soort superplant met een onnatuurlijk hoog THC-gehalte gemaakt.
    De gevolgen van het gebruik zijn daarom ook niet meer te vergelijken met het oorspronkelijke gebruik van Cannabis.

    Oorzaak en gevolg van Cannabis zijn steeds minder duidelijk. Onderzoeken hiernaar krijgen steeds meer een kip en het ei gehalte.

    Blijft dat het Cannabis gebruik bij sommige soms vreselijke gevolgen heeft.
    Hoe deze jongeman er mee moet leren leven dat hij zijn eigen broer heeft vermoord, weet ik niet.

    Buitensporig gebruik van bijvoorbeeld Cannabis blijft in mijn ogen vervelende gevolgen hebben.

    PS: sinds ik geen tabak meer rook, rook ik ook geen Cannabis meer.

    Bezorgde groet

  5. Bertie schreef:

    Wat Rob schrijft leerde ik ook.
    Het is heel moeilijk om te onderscheid te maken tussen degene die een psychose krijgt van het regelmatig gebruik van cannabis, en degene die toch al met een stoornis kampt en dan net één jointje teveel neemt.

  6. Mack schreef:

    Ja, is ook lastig. Ik kan me helemaal niks voorstellen bij psychoses. Gelukkig maar. Ik heb trouwens nooit een jointje gerookt. Altijd beleefd afgeslagen. Ik weet ook wel zeker dat het bij mij niks zou doen, behalve dat ik ziek zou worden of zo.

    • Rob Alberts schreef:

      Met psychoses heb ik geen ervaring.
      Donkere hasj uit het verre Oosten geeft mij nu nog zoete herinneringen.
      Mijn tabakverslaving ben ik helemaal kwijt.
      Roken doe ik dus helemaal niet meer.
      Maar over het genieten van zwarte hasj komen soms nog wel ideeen en gedachten boven.
      Vrolijke zomergroet

Zegt u het maar

